Jim O’Rourke, ik kende hem voorheen al als de man die Wilco’s
Yankee Hotel Foxtrot zo fantastisch had gemixed. De vele bliepjes en andere vage geluidseffecten die hij aan dat album had toegevoegd vond ik echt een meerwaarde. Afgelopen jaar ook in aanraking gekomen met Jim’s solowerk, in de vorm van deze Insignificance. Dit na eens wat research gedaan te hebben naar ’s mans eerdere prestaties. Jim bleek niet alleen een producer te zijn, maar ook multi-instrumentalist met al een indrukwekkende staat van dienst (neem
hier eens een kijkje en scroll vooral omlaag). Onder andere bijdragen aan verschillende albums van Smog, Guided by Voices, en mix-credits voor het op deze site geliefde
Ys van Joanna Newsom staan op zijn palmares. Op de koop toe is hij tussendoor ook nog eens even 5 jaar lid geweest van Sonic Youth. Kortom: mijn interesse was gewekt
Nu over deze plaat: voor mij een grote brok bitterheid, frustratie en cynisme. Dit alles uitgewerkt in doorgaans vrolijk klinkende, gelaagde, popnummers met teksten vol zwarte humor. Ik vind het prachtig
Gevoelsmatig wordt het echter nergens zwaar of depressief. Het zijn eerder gelatenheid en berusting die de klok slaan.
Neem het openingsnummer:
All Down Hill From Here. Een nummer dat leunt op een heerlijke riff, waarbij de titel bijna letterlijke genomen kan worden. Vrolijker dan dit gaat het niet worden, helaas helaas. Wie opgebeurd wil worden door een vrolijke popplaat kan maar beter iets anders opzetten, zo lijkt de boodschap. Want het zonnetje in huis dat is Jim op deze plaat niet (hoewel, ik persoonlijk kan smakelijk om zijn hersenspinsels lachen). De trompet op het einde is heerlijk.
Het tweede nummer is gelijk al wat minder up-tempo, wat meer neerslachtig ook. De piano speelt er een aangename rol in, en naast de mooie teksten valt ook op dat Jim gewoon een erg prettige stem heeft om naar te luisteren.
Therefore I Am dendert lekker door op een heerlijk speels percussie ritme. De teksten zijn wederom wrang. In combinatie met ‘oohtjes en aahtjes’ en de (gespeelde?) spelvreugde hebben Jim’s woorden echter eerder een hilarische uitwerking op me.
There’s one too many in this room, and I think it’s you”.. Subtiel
Memory Lame is een van mijn favorieten op dit album. Opnieuw zeer stijlvol gespeelde pop, met erover heen de kalme, droge stem van O’Rourke. Tekstueel krijgt iemand of meerdere mensen er behoorlijk van langs. .
Op
Good Times wordt de rem weer even ingedrukt. Jim tokkelt wat op zijn gitaar en mompelt wat woorden. Desolaat is het goede woord voor dit nummer.
Get a Room gaat door op de rustige tour. De afsluiter is hoopvol en zorgt ervoor dat je niet sip achterblijft.
Al met al een fijn plaatje dat meer aandacht verdient. 4,5*