Dion - Blues with Friends (2020)

Blues
Label: Keeping the Blues Alive

1. Blues Comin' On (4:48)

met Joe Bonamassa

2. Kickin' Child (4:00)

met Joe Menza

3. Uptown Number 7 (3:51)

met Brian Setzer

4. Can't Start Over Again (4:26)

met Jeff Beck

5. My Baby Loves to Boogie (5:19)

met John Hammond

6. I Got Nothin' (5:05)

met Van Morrison en Joe Louis Walker

7. Stumbling Blues (3:00)

met Jimmy Vivino en Jerry Vivino

8. Bam Bang Boom (3:57)

met Billy F Gibbons

9. I Got the Cure (4:07)

met Sonny Landreth

10. Song for Sam Cooke (Here in America) (4:25)

met Paul Simon

11. What If I Told You (4:44)

met Samantha Fish

12. Told You Once in August (5:34)

met John Hammond en Rory Block

13. Way Down (I Won't Cry No More) (2:58)

met Stevie Van Zandt

14. Hymn to Him (4:30)

met Patti Scialfa en Bruce Springsteen

avatar van E-Clect-Eddy
Alleen al vanwege de gastlijst minimaal een luisterbeurt waardig. Drie singles uit.

Hymn to Him met The Boss en Patti Scialfa... eerder dromerige Bluesy Pop dan Blues.

Dion - Hymn To Him (feat. Patti Scialfa &Bruce Springsteen) - Official Music Video - YouTube

Dion - Blues Comin' On with Joe Bonamassa - Official Video - YouTube

Dion with Billy Gibbons - Bam Bang Boom - YouTube - audio

avatar van E-Clect-Eddy
Mooi nummer samen met Paul Simon.

Song For Sam Cooke (Here In America)

Wel op Spotify en iTunes maar (nog) niet op YouTube...

avatar van E-Clect-Eddy
Mogelijk vertraagd zie net dat op site van een label de datum op 17 juli staat, terwijl op Facebook Dion aankondigt dat er vrijdag een single uit komt I Got Nothin' met Van Morrison & Joe Louis Walker.

avatar van AOVV
E-Clect-Eddy schreef:

Het album is al uit, ik heb het net beluisterd via Spotify.

Goeie plaat, Dion DiMucci heeft een indrukwekkende vriendenkring, zullen we zeggen, met bijdrages van o.a. Van Morrison, Bruce Springsteen en zijn eega Patti Scialfa, Paul Simon en Steven Van Zandt (bekend als Little Steven, de rechterhand van Bruce in de E-Street Band). Verder horen we ook nog o.a. de geweldige gitaristen Jeff Beck en Joe Bonamassa, en heeft Bob Dylan naar verluidt de liner notes geschreven.

U hoort het, veel ronkende namen. Maar zijn de songs ook goed? Ik meen van wel. Het album neemt een uur van je tijd in beslag, en in dat uur passeren 14 diverse songs, allemaal geschreven door Dion zelf, die op 80-jarige leeftijd nog steeds druk in de weer is. Erg speciaal of baanbrekend is het allemaal niet, gewoon een erg lekkere plaat. Genieten geblazen!

3,5 sterren

avatar van E-Clect-Eddy
Lastig album, want Blues en Blues Rock spreekt me niet zo aan tenzij het de Latin Blues Rock is van Los Lobos. Bovendien is een uur voor een Pop Rock Electro liefhebber als mijzelf ook nog te veel van het goede. Betwijfel dat het meer dan een paar keer een beluistering krijgt.

De jaren beginnen nu ook te tellen voor deze krasseknar van 80. Op zijn vorige reguliere album New York Is My Home (2016) klonk zijn stem iets vaster en nu heeft het ook iets minder kracht. Geldt eigenlijk ook voor Paul Simon.

Luister New York Is My Home en Song for Sam Cooke (Here in America) achter elkaar en hoor de verschillen tussen hun stemmen 2016 vs 2020.

Maar mooi dat Dion nog zo actief is en 14 nieuwe nummer voornamelijk samen met Mike Aquilina geschreven, net als op het vorige album, uitgezonderd twee nummers die Dion met anderen schreef. Eigenlijk dezelfde werkwijze als op het vorige album.

De nummers die me het meest aanspreken zitten in de tweede helft van het album, wanneer de pure Blues Rock meer losgelaten wordt.

Favoriet is het nummer met Paul Simon Song for Sam Cooke (Here in America) ditmaal schreef Paul hier niet aan mee. Ook het Jazzy Stumbling Blues is een prettig afwisseling.

Bam Bang Boom met de Texaanse Topper Billy Gibbons valt goed... heeft iets weg van de Los Lobos stijl van Blues spelen. Ook de gitaar (Fender Telecaster als ik me niet vergis) van Samantha Fish klinkt lekker op What If I Told You.

avatar van Shaky
Van zijn nieuwere albums (2006 tot 2020) is dit toch wel één van de mindere. Het zakt zeker nergens door de ondergrens, maar uitschieters naar boven zijn er ook niet. Het kabbelt allemaal vrij rustig voort en weet redelijk te boeien.

Voor een ...& Friends...-album is het dan ook behoorlijk coherent. Waar ik van te voren vreesde voor een zoveelste samengeraapt, onsamenhangend duetten puinzooi, blijkt het in de praktijk vooral op een continue geluid te leunen en dat spreekt in het voordeel van het album.

Geen hoogvlieger, ben 'm denk ik zo weer vergeten, maar leuk voor een keertje. Ruime 6,5/10: 3,5*.

Meningen zijn verschillend, ik zelf vind het een geweldig album en nu Stomping Ground uitkomt, kan ik niet wachten! Daarbij, zijn de nummers geen hoogvliegers, zeker weten dat de gastmuzikanten niet meespelen. Alleen als het nummer top is geven ze medewerking.