Henk Westbroek - Laatste Plaat (2020)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Blauwe Ogen (4:29)
  2. Zonder Jou (4:23)

met Mr. Polska

3. Er Bestaat Geen God (4:33)
  4. Dit Moet Liefde Zijn (3:50)
  5. Alleen Maar Zij (3:21)
  6. De Tijd Komt (4:29)
  7. Alleen voor Jou (3:28)
  8. Tegen Beter Weten In (5:39)
  9. Opa Liegt Nooit (4:17)
  10. Vleugels Om Te Vliegen (4:42)
  11. Droom van Elke Dag (3:25)
avatar van E-Clect-Eddy
De singles staan op Spotify maar het album zelf niet. Iemand was zo vriendelijk om ze in een afspeellijst te zetten.

Henk Westbroek - Laatste Plaat op Spotify

avatar van Rudi S
Beloofd is beloofd

avatar van E-Clect-Eddy
Wel leuke (symbolische?) details op de hoes:

1. Henks initialen in graffiti-stijl op gele kastje.
2. beruchte PSP poster met bloot op grijze kast.
3. geplant boompje met schepje.
4. Henk / man die voorbij gelopen is aan bordje "verboden toegang"
5. Paard dat op hem lijkt te wachten...

Er zitten vast nog meer leuke details in maar dan heb je een hi-resolutie versie nodig van de hoes. Degene die ik had stond op zijn eigen site maar is niet goed genoeg om alle "easter-eggs" te vinden.

avatar van Rudi S
Ook nog.

Vinylplaten van 12 inch worden LP’s genoemd. Dat zijn ook de eerste twee Letters van Laatste Plaat*. Enfin, dit album is een aanrader voor iedereen die van Nederpop houdt.

Aldus de warme aanbeveling op de website henkwestbroek.nl

* De eerste 2 letters zijn natuurlijk La

avatar van Poles Apart
En in die boom zit vast een vogel, en die vogel heeft Vleugels Om Te Vliegen.

avatar van E-Clect-Eddy
Nee, denk ik niet... maar er zweeft wel iets in de verte waar de de bielsen samenkomen.

Er is een wit vakje te zien naast het paard??

De tekst op het paaltje rechts vooraan is niet leesbaar, maar lijkt bijna op een soort grafsteen?

Overigens zitten er ook een paar fouten / inconsistenties in het plaatje:
De schaduw gaat alle kanten op of ontbreekt.
Henk en paaltje naast hem lijkt niet goed in verhouding (te groot) ...en nog wat dingen die niet in verhouding met elkaar lijken.

avatar van E-Clect-Eddy
Henk heeft de tijd genomen voor dit album, de eerste single kwam al 3 jaar geleden uit.

Henk Westbroek's heel herkenbare stem lijkt nagenoeg onaangetast na circa 40 jaar in het vak. Volgens mij heeft hij wel het tempo in nieuw werk wat omlaag gehaald, wat het zingen zou moeten vergemakkelijken.

De openingsnummers klinken een stuk braver en intiemer dan ten tijde van de hits van Het Goede Doel. Gelukkig mag de gitarist zo af en toe uit zijn hok komen om de boel wat pittiger te maken.

Alleen Voor Jou is het meest interessante, het is energieker, maar vooral kronkelt zich door een half dozijn genres en ontelbare breaks. Pop Rock met Mariachi en Jazz invloeden. Hoe verzin je zoiets.

Ook Tegen Beter Weten In mag er zijn met mandoline, ritmische percussie en stevige gitaarpartijen wat nog net geen Hard Rock mag heten.

De nummers zitten wel prima in elkaar dat zat meestal wel goed bij zijn werk. Wel moet je geduld hebben want de eerste nummers lijken vooral bedoeld voor opa en oma die in de 80s nog hippe 30-ers en 40-ers waren, maar nu de liefelijke Pop van Willeke Alberti goed kunnen waarderen. De eerste nummers lijken gemaakt voor zoete kleinkinderen om te geven aan die opa's en oma's. Maar gelukkig wordt het midden van het album een stuk interessanter. Helaas zijn de laatste nummers dan weer wat zoetig dromerig.

Er zit een romanticus verstopt in het eigenzinnige hoofd van Henk Westbroek... die de laatste jaren steeds meer de ruimte krijgt om eruit te komen. Henk moet wel scherp blijven want van al die zoetigheid wordt je alleen maar ziek zal een bezorgt opa tegen zijn kleinkinderen zeggen.

avatar van vigil
Voor Sander

In de hoop dat je 100+ wordt

Staat er op mijn door Henk gesigneerde LP (Laatste Plaat). Dat is nog eens aardig van Henk

Ik had de plaat via zijn site bij hem besteld voor een nette prijs. Tenminste 19,99 incl verzending en daarbij ook nog een promo cd-single van een Goede Doel single vind ik keurig.

Het is een best aardige plaat maar ook weer niet het ultieme klapstuk om afscheid te nemen van de muziekwereld. Het zijn de uptempo songs die het best smaken. Er Bestaat Geen God, De Tijd Komt  en het spetterende muzikaal erg rijke Alleen Maar Zij stelen de show. Van de rustigere nummers isTegen Beter Weten In erg mooi (zowel tekstueel als mede muzikaal met een paar erg fraaie instrumentale breaks). Van een nummer als Alleen Maar Zij ben ik een stuk minder enthousiast. Een wel heel erg kwijlerig liedje die we gelukkig niet vaak tegenkwamen in het oeuvre van Henk en HGD.

Al met al een leuke album, ik ben blij dat ik 'm heb!

avatar van E-Clect-Eddy
Volgens mij was Alleen Maar Hij (met veel dieren in de video) een van de eerste nummers in de aanloop naar dit album. Misschien dat dit nummer dan minder kwijlerig klinkt? vigil

Henk Westbroek - Alleen Maar Hij (2017)

avatar van ZAP!
E-Clect-Eddy schreef:
Deze is groter. Precies op het einde van het spoor zie je nog een stukje zon - of is het een aankomende trein? Als geheel is nu goed te zien hoe matig tot slecht er ge-photoshopt is.

avatar van Rockfan
Mooi popalbum van Henk. Het had wel iets spannender gemogen. De songs lijken nogal op elkaar.

Een kraker als 'Loods mij door de storm' zal je hier niet vinden. Het ligt meer in de stijl van Zefs je naam is mooi.