Kaja Draksler Octet - Out for Stars (2020)

Slovenië
Jazz / Avant-Garde
Label: Clean Feed

1. Danas, Jučer, Sutra (9:10)
  2. Acquainted with the Night (12:53)
  3. The Last Mowing (5:59)
  4. Never Again Will Birds' Song Be the Same (12:20)
  5. The Silken Tent (8:58)
  6. Away! (7:05)
  7. The Freedom of the Moon (5:05)
avatar van korenbloem
Misschien mijn album van het jaar? Heerlijk!

avatar van Ataloona
korenbloem schreef:
Misschien mijn album van het jaar? Heerlijk!

In ieder geval een top 10 plaatje ja!

avatar van Jazper
Die moet ik eens opsnorren dan. Fijne pianiste. Ik neem tenminste aan dat ze hier achter, op of over of langs de piano plaatsneemt.

avatar van spoon
Ja echt fijn.

Alle artiesten rond deze dame zijn zeer interessant (uiteraard als je dit album weet te waarderen..)
Eve Risser, Christian Lillinger, Petter Eldh..hebben allemaal bijzondere en mooie dingen gemaakt. Mogen best meer aandacht en zeker ook waardering krijgen.

avatar van Jazper
Met zang, dat zag ik niet aankomen!
Eerste indruk is zeker positief

avatar van AOVV
Dit is een erg boeiende plaat. Kaja Draksler is een jonge Sloveense pianiste en vooral ook componiste, want zij schreef de muziek voor dit album (vandaar ook de naam Kaja Draksler Octet). De teksten komen uit het werk van de Amerikaanse dichter Robert Frost, waarvan we in Away! zelfs een audio-fragment kunnen horen. Draksler verhuisde als 18-jarig meisje reeds naar Nederland, om muziek te studeren. Wellicht is dat ook de reden waarom mannen als Ab Baars en Onno Govaerts meedoen op dit album. Nu verdeelt zij haar tijd tussen Denemarken en Slovenië.

Boeiend is deze plaat, zoals ik reeds eerder zei, vooral omdat er een breed scala wordt aangeroerd. Dit is niet louter free-jazz, avant-garde of modern klassiek, maar eerder een bijzonder smaakvolle hybride van een aantal stijlen. Zo gaan de blazers in het tussenstuk van The Last Mowing lekker loos, waarna de zangeressen de blazers overstemmen, om met een hypnotiserend mantra te eindigen. En in het tweede deel van The Silken Tent horen we een prachtige Händel-interpretatie.

Interessant is ook dat dit album, volgens de info op Bandcamp althans, werd opgenomen in Gent, in muziekcentrum De Bijloke, op 28 en 29 september 2019. Dan is er toch ook een Belgische link, tof!

Door de diversiteit die Draksler in haar composities aan de dag legt, en de (aantrekkings)kracht die de gedichten van Frost uitstralen (en natuurlijk niet in het minst de vocale uitvoering ervan), verslapt mijn aandacht geen moment, wat een hele prestatie is, wetende dat dit album ruim een uur duurt. Of het nu een opvallende voordracht van enkele dichtregels, een plotsklapse sax-uitbarsting of een wat ingetogenere maar des te intensere samenhang tussen vocalen en diverse instrumenten is zoals in hoogtepunt The Silken Tent; altijd gebeurt er wel wat! De spanning wordt er mooi ingehouden, een bepaalde vorm van onvoorspelbaarheid eveneens.

Al het bovenstaande maakt dat ik behoorlijk lyrisch ben over Out for Stars, en razend benieuwd naar ander werk van Kaja Draksler. Daar ga ik me dan ook aan wagen, in afwachting van nieuwe projecten van haar, of dat dan solo, met dit octet of in nog andere samenwerkingen zal zijn.

4 sterren