Einstürzende Neubauten - Alles in Allem (2020)

Duitsland
Avant-Garde
Label: Potomak

1. Ten Grand Goldie (5:21)
  2. Am Landwehrkanal (3:03)
  3. Möbliertes Lied (4:29)
  4. Zivilisatorisches Missgeschick (4:01)
  5. Taschen (4:43)

Einstürzende Neubauten - Alles in Allem - YouTube - audio

avatar van Slowgaze
E-Clect-Eddy schreef:
De tweede single is w.m.b. een stuk interessanter dan Ten Grand Goldie

Entschuldigung, wir sprechen hier Deutsch.

avatar van Wickerman
Vorige week had ik als supporter de eer om dit album alvast te mogen beluisteren. Het klinkt als geen enkel ander Neubauten album: ingetogen en reflectief. Blixa's stem en teksten liggen meer voor in het geluid. Op het eerste gehoor een interessante plaat en een mooie doorontwikkeling.

De hoes echter...

Vandaag is overigens een nieuwe single verschenen: Einstürzende Neubauten - Alles in Allem (Official Video) - YouTube

Slowgaze schreef:

Entschuldigung, wir sprechen hier Deutsch.

eins zwei sprache polizei

Ten Grand Goldie wie ist das den Deutsch?

Wickerman schreef:
Op het eerste gehoor een interessante plaat en een mooie doorontwikkeling.

De hoes echter...

Die hoes is toch ook een mooie durchentwicklung?

avatar van shinybeast
"Alles in Allem"

wunderbare Blixa Bargeld
in Babylon Berlin lockdown

Wickerman schreef:

De hoes echter...

Dit keer geen supporterschap genomen, beetje financiële kwestie voor mij helaas. Indertijd was ik wel supporter waardoor ik het eerste concert in Palast der Republik nog heb mogen meemaken. En de supportersversie van Perpetuum Mobile heb mogen ontvangen.

Maar goed, dat is even egotrippen van mij, doet hier niet ter zake.

Van dit ken ik nu alleen nog Ten Grand Goldie, dat ik toch wel een lekker liedje vind, maar het moet beter kunnen. Ik wacht rustig af, heb het album besteld. Natuurlijk valt alles wel te vinden, lekken doet het altijd, maar ik heb geen haast. Hoe langer ik het uitstel hoe meer ik er naar verlang.
Maar is het niet zo dat de ingetogen en reflectieve kant al eerder verscheen? In elk geval al op SiS maar ook op PM en zeker op AWO. Het laatste nummer, Ich Warte, nou veel ingetogener en reflectiever kan toch niet? Als dat een voorbode is voor de klank van dit album ben ik heel tevreden. Susej is ook zoiets, heel ingetogen.
Ben benieuwd.

Edit: Verdeurie,
heb ik toch Alles im Allen beluisterd. Heel goed. Deed me denken aan November/Sie Laechelt, van Grundstueck.
Prachtig, die Blixa met zijn bloemenkroon en zilveren oogjes. Dat is wel even anders dan ten tijde van Kollaps.
Voor mij zijn de Neubauten de Picasso onder de bands. Altijd anders, altijd nieuwe wegen, altijd zichzelf.

En nu heb ik opeens heel veel zin om de rest te horen, maar ik Hou Vol.

avatar van Wickerman
kleine man schreef:
Ben benieuwd.

Begrijp wat je bedoelt, maar ik vind Silence Is Sexy en Alles Wieder Offen qua geluid nog redelijk ‘vol’ en aanwezig. Dit album sluit dan meer aan bij de rustige elementen van Perpetuum Mobile en Grundstueck, bijvoorbeeld ‘Tagelang Weiss’, of Blixa’s werk met Teho Teardo. Heel helder geluid en weinig zompig.

Ik heb het dan met name over gevoel hè. ‘Ten Grand Goldie’ zet hier en daar ook wel aardig aan.

dix schreef:
Die hoes is toch ook een mooie durchentwicklung?

De knipoog vind ik mooi gedaan, maar de foto in combinatie met het pastelkleurige logo vind ik persoonlijk niet zo mooi. In compositie is duidelijk te zien dat dit een actiefoto is. Twee bandleden zijn amper te zien!

Deze foto uit dezelfde shoot vind ik dan beter gelukt.

moet eerlijk zeggen dat ik het nou ook wel lang vind gaan duren opeens. Ik had niet moeten gaan neuzen. Nu gaat het keihard jeuken. Oh wat heb ik hier zin in. Heb nu een tijdje naar andere muziek zitten luisteren om de jeuk weg te halen, maar dat werkt natuurlijk niet.

Nog een dagje of 20 wachten. Oh, wat erg. Luister nu naar Pia en Jermaine en dat de regen gaat vallen. Nou, dan heb je het dieptepunt wel te pakken.,

avatar van E-Clect-Eddy
Op de website van het label Rough Trade staat nu een nieuwe releasedatum... 29 mei.

Onduidelijk is of dit uitsluitend geldt voor de fysieke media of ook voor de streaming platforms.

Ding Ding

+49 30 62933151

(from neubauten.org)

Hoop de CD volgende week te ontvangen. Bestelling zou bezorgd worden op 20 mei.

Ben benieuwd. Heb er zin an.

avatar van RedRightHand
Tot nu geweldig !

avatar van Mr. B
Vinyl besteld, tot nu toe op Spotify geluisterd, mooi, intens, allang niet meer de "chaos" van vroeger, maar meer mooi uitgesponnen songs. Vooral Landwehrkanaal heeft mijn hart al gestolen!

avatar van Patrick h.
Dit is zeker geen slechte plaat, maar voor wie de groep al lang volgt heeft deze plaat niets essentieels die het een toegevoegde waarde geeft. Al hun professioneel kunnen staat op automatische piloot. Het klinkt goed, maar geen nummer blijft hangen vanwege iets dat het uniek maakt.

RedRightHand schreef:
Tot nu geweldig !

Klinkt het beter dan, als je er met je zaklantaarn op schijnt?

Vrijdag ontvangen, helaas nog geen tijd gehad, vanmiddag ga ik er rustig voor zitten, eerst een flesje wijn scoren nog daarvoor.

Gemütlich... das ist es.

Het nieuwe werk van Einstürzende Neubauten heeft meer verwantschap met een Wals dan met Industrial, dat was al veel langer zo.

Heb zelf hier een verzamelaar met de meest interessante nummers uit hun eerste jaren. Destijds was het georganiseerde of georkestreerde chaos en nu valt er eigenlijk weinig buiten de lijntjes. De heren weten hoe ze vakkundig een nummer in elkaar moeten steken, kop, staart, opbouw, climax... en hier en daar een accent of effect om de fans te herinneren dat ze wel degelijk naar Neubauten luisteren.

Een prima album om de dag mee te beginnen.

Favoriete nummers: het titelnummer, Taschen en Grazer Damm

avatar van Barend G
E-Clect-Eddy schreef:

Stimmt. Al lijdt dat laatste sowieso geen twijfel zolang Bargeld spreekt/zingt. Niemand die het Duits zo mooi én tegelijkertijd giftig kan laten klinken als hij.

RedRightHand schreef:
Licht nu op de platenspeler .
Handig als je de naald in de groef laat zakken.

Voor het eerst helemaal beluisterd.
Drie opmerkingen:

1. Ben het helemaal eens met wat Wickerman op 1 mei schreef, snap nu veel beter wat hij bedoelde.
2. Ken geen enkel album van de Neubauten (op Kollaps na!), waar alle liedjes zo goed bij elkaar passen.
3. Heerlijk om de subtiele en soms minder subtiele hints naar eerdere muziek terug te horen, zonder dat het "jatten uit eigen werk" wordt.

Nu de volgende tig luisterbeurten, dan ga ik misschien eens mijn 'maidenrecensie' op deze site schrijven.

Landwehrkanal is tot nog toe mijn favoriet. Ja, heel erg een traditional. Je zou het zo door een accordeonspeler kunnen laten spelen. Maar de mooie speciale hoekjes, daar heb je de Neubauten voor nodig.
Heerlijke traditional van de Neubauten.

mensen, mensen, neem me even niet kwalijk, ben even helemaal weggedommeld, werd wakker en wist even niet waar ik was. Geloof ik nog binnen de perken geweest, werd er even bang van. Fout.