Cryptic Shift - Visitations from Enceladus (2020)

Label: Blood Harvest

1. Moonbelt Immolator (25:57)
  2. (Petrified in the) Hypogean Gaol (7:21)
  3. The Arctic Chasm (7:47)
  4. Planetary Hypnosis (5:30)
avatar van Don Cappuccino
The Arctic Chasm

Het Britse Cryptic Shift zet een ronduit indrukwekkend debuutalbum neer met een mix van technische thrashmetal en deathmetal. De band toont gelijk waanzinnig veel lef om zijn debuutalbum met een 26 minuten durende track te openen. Moonbelt Immolator zet daarentegen een hele hoge lat voor de rest van de plaat: een duizelingwekkende trip die door bakken aan indrukwekkende sfeer- en riffwisselingen gaat en ook constant momentum behoudt. Het baswerk op de gehele plaat is om van te watertanden. Ook de drie kortere tracks zijn ijzersterk waarbij de band je constant op het puntje van je stoel houdt. Voor liefhebbers van Vektor, Atheist, Death, Coroner en Gorguts.

avatar van Edwynn
Visitations From Enceladus is het eerste volledige album van Cryptic Shift. Je zou wat moeite kunnen hebben met het schaamteloos overnemen van het geluid van Vektor dat weer zo van een Voivod album is komen afwaaien. Maar eenmaal gegrepen door de effectieve kosmische sfeer, moet er toch met de hand over het hart gestreken worden. Want dit Britse kwartet zet een viertal zeer fraaie composities aan het firmament dat begrippen als tijd en ruimte weer even los doet laten.

Het resulteert in een technisch georiënteerde thrash/death plaat met daarin ruimte voor jazzy intermezzo's die bijdragen aan de sfeer die een geestverruimende reis tussen de sterren nabootst. Cryptic Shift is druk maar brengt ook veel ruimte in haar composities waardoor het toch wel gemakkelijker te behappen is dan de overactieve voorbeelden Vektor of Atheist. De reverb op de grunt maakt het zelfs een tikje old school.

Wat ook aangestipt mag worden is het uitmuntende baswerk. Dat is zeer vakkundig uitgewerkt en herinnert niet alleen aan Cynic maar ook aan Iron Maiden. Zo ontstaat er een keur aan invloeden die samen maken wat Cryptic Shift is: Schaamteloos inbedden van allerlei ideeën, maar wel op de proppen komen met begeesterende muzikale ondernemingen. En dat laatste is voor mij doorslaggevend in dit geval.

avatar van bonhovinyl
Wat een bruut en tegelijkertijd prachtig debuutalbum leveren deze Britten af. Gave, organische productie en enorm veel afwisseling waar het nooit echt een brei wordt. Voor fans van Blood Incantation, Vektor en Death, maar tegelijkertijd met genoeg eigentijdsheid om op te vallen tussen al die geweldige metal releases de laatste tijd!