Drake - Dark Lane Demo Tapes (2020)

Canada
Label: OVO

1. Deep Pockets (3:42)
  2. When to Say When (3:43)
  3. Chicago Freestyle (3:40)

met Giveon

met Future en Young Thug

10. Pain 1993 (2:29)

met Playboi Carti

11. Losses (4:31)
  12. From Florida with Love (3:54)
  13. Demons (3:24)

met Fivio Foreign en Sosa Geek

14. War (3:00)
When to say when word ik blij van. Hopelijk gaat zijn nieuwe album een beetje in de richting van Nwts, zijn beste album naar mijn mening.

Scorpion is het eerst album wat mij niet kon boeien.

Waarom staat deze bij albums, is dit niet gewoon een mixtape?

avatar van overmars89
Drizzy Drake, echt hele bijzondere albums/mixtapes maakt ie al jaren niet meer. IYRTITL was verreweg zijn hardste project naar mijn inziens. Drake is voor mij een artiest die altijd gedragen wordt door de producties. Geef hem een harde beat en z'n muziek is tolerable. Ook op deze mixtape zijn de beats weer vaak om van te smullen. Noah "40" Shebib vind ik dan ook 1 van de meest harde pop producers.

Drake's manier van zingen is gewoon niet zo bijzonder en als ie rapt is het vaak ook hit or miss. Vaak klinkt ie houterig en niet heel comfortabel. Toch interessant hoe mateloos populair Drake blijft. Een redelijk doorsnee trackie als "Toosie Slide" zit toch alweer op 168 miljoen streams. Weinig artiesten die dat redden in zo'n korte tijd.

Ook de features zijn toch wel weer opmerkelijk te noemen. Future op de track D4L ,met z'n Prrr Prrr. Hij redt de track toch nog wel ergens, want die productie is toch iets te druk. Ook de feature van Playboi Carti is opmerkelijk met zijn veels te hoog gepitchte stem. Geen geslaagd experiment als je het mij vraagt.

Toch zijn er altijd wel een paar aardige tracks te vinden op een Drake album/mixtape. Deep Pockets, Chicago Freestyle, Landed zijn wel tracks waar ik mee kan leven.

avatar van Yestsida
Tot nu toe zijn slechtste project.

Dark Lane Demo Tapes is een retail mixtape van Drake waar een aantal voorheen gelekte tracks opstaan en opgevuld zijn met nieuwe liederen. De positieve punten zijn op één hand te tellen, jammer genoeg. When to Say When is Drake zoals ik hem het liefst hoor, geen refrein en gewoon losgaan op een soulvolle productie. D4L is een geslaagd Trap-nummer door de hulp van SouthSide, Future en Young Thug. Over Demons valt hetzelfde te zeggen maar geldt dan voor het Drill-subgenre.
Het enige écht briljante lied op deze mixtape is naar mijn mening echter de afsluiter: War. Hier rapt Drake weer over een beat dat geïnspireerd is door UK rap en is wat mij betreft één van zijn beste nummers ooit.

De overige nummers variëren van supermatig tot gewoon slecht, niets om naar terug te keren.