Natalia Lafourcade - Un Canto por México, Vol. 1 (2020)

Mexico
Folk / Pop
Label: Sony

1. El Balajú / Serenata Huasteca (4:29)

met Los Cojolites

2. Mexicana Hermosa (4:12)

met Carlos Rivera

3. Veracruz (4:03)
  4. Una Vida (4:22)
  5. Hasta la Raíz (4:32)

met Los Cojolites en Los Auténticos Decadentes

6. Ya No Vivo Por Vivir (6:10)

met Leonel García

7. Mi Religión (3:36)
  8. Para Qué Sufrir (3:46)

met Jorge Drexler

9. Nunca Es Suficiente (4:21)
  10. Sembrando Flores (4:46)

met Los Cojolites

11. Lo Que Construimos (4:06)

met Emmanuel del Real

12. Un Derecho de Nacimiento (5:21)

met Panteón Rococó

13. Mi Tierra Veracruzana (4:12)

met Los Cojolites

14. Cuccurrucucú Paloma (5:11)
avatar van E-Clect-Eddy
Natalia Lafourcade is ondertussen zo'n beetje het boegbeeld van de Mexicaanse culturele muziek geworden, zeker nu Lila Downs door de komst van een kind er veel minder aan doet. Lila Downs had ik hier wel te gast verwacht, met haar heeft Natalia al eens een mooi akoestische versie van La Fugitiva [live] opgenomen.

Een benefiet album ter ondersteuning van een cultureel-centrum gewijd aan de Son Jarocho, de traditionele muziekstijl met harp (en soms marimba) uit de Mexicaanse regio Veracruz, daar waar ooit Columbus voor het eerst voet aan wal zette en dacht India te hebben gevonden. Tijdens een aardbeving in 2017 is het gebouw beschadigd en heeft daarom steun nodig.

Deels nieuw werk maar voor de meerheid oude bekenden die Natalia Lafourcade in een nieuw jasje heeft gestoken. Of eigenlijk in een wat Folkloristisch jasje, meer akoestische instrumenten, meer typische Mexicaanse stijlen die populair waren bij haar ouders en grootouders. Toch is het geen puur Jarocho album geworden zoals bijvoorbeeld haar gasten Los Cojolites ze maken. Ook andere traditionele Mexicaanse stijlen krijgen de ruimte.

Wel verrassend dat het prachtige La Malquerida hier niet op staat, al is het ingetogen nummer eerder Latin Folk en past dus eigenlijk niet bij de rest van het album. Maar dat kan je ook zeggen van de afsluiter, en om eerlijk te zijn is dat een minder nummer dan La Malquerida (de slecht beminde / de onbeminde).

De afgelopen jaren heeft Natalia twee magistrale albums afgeleverd Musas (2017) en Musas, Vol. 2 (2018) maar om meteen de verwachtingen te temperen dit album is niet van dezelfde orde. Op die 2 Bolero albums werd ze bijgestaan door het virtuoos akoestische gitaarspel van Los Macorinos die ook nog te horen waren in de koortjes en duetten. Terecht dat de heren genoemd werden op de hoezen want zonder hen zouden Musas en Musas 2 ongetwijfeld een stuk minder interessant zijn geweest.

Hier moet de van oorsprong Indie Pop zangeres Natalia Lafourcade het zonder Los Macorinos doen maar krijgt ze wel hulp van anderen, zoals Los Cojolites die al jaren de Son Jarocho stijl in ere houden met traditionele instrumenten. Dus geen Bolero ditmaal maar nog wel veel akoestische instrumenten, en ook een andere producer Kiko Campos.

De nieuwe nummers zijn: El Balajú / Serenata Huasteca + Veracuz + Una Vida + Mi Religión + Sembrando Flores + Cuccurrucucú Paloma. Terwijl de originele versie van Un Derecho de Nacimiento al eens verscheen op Banda Filarmónica del CECAM - Xëëw (2014). Ya No Vivo Por Vivir was oorspronkelijk een duet met Juan Gabriel op Los Dúo (2015). De rest komt van haar vroegere albums.

Vandaag verscheen ook meteen een video voor Mi Religión geschoten in de prachtige stad Guanajuato. De historische stad waar cultuurminnend Mexico eind oktober een bezoek aan brengt aan het jaarlijks terugkerende Internationale festival Cervantino. Een heerlijke stad om in te verdwalen, letterlijk want het centrum is een doolhof van nauwe steegjes en straatjes. Een aanrader: niet alleen voor muziek, ook theater en dans.

Het is gewoon een heerlijk album waar Natalia's prachtige stem weer alle ruimte krijgt.

Favorieten: de energieke opener plus de meer ingetogen nieuwe nummers Veracruz en Una Vida

avatar van Edgar18
Een fijn nieuw album van één van mijn favoriete anderstalige zangeressen. Nieuwe single Mi Religión is voorlopig een van de favorieten. Verder sluit ik me aan bij de prima recensie van mijn bovenbuurman, vooral wat betreft La Malquerida. Een parel die het album naar een (nog) hoger niveau had kunnen tillen.

avatar van Koenr
Die zal voor Vol. 2 bewaard worden? Misschien past het nummer daar beter.

Die nieuwe versie van Nunca Es Suficiente.

avatar van E-Clect-Eddy
Mochten jullie nog honger hebben naar meer van deze zangeres...

Dit prachtige duet met iLe verscheen onlangs en doet weinig onder voor La Malquerida

Beide dames blijken ook nog goed te kunnen acteren... let op de uitgebluste iLe en oververmoeide Natalia.
(maar let niet op het natte slipje)

iLe & Natalia Lafourcade - En Cantos (Official Video) - YouTube

avatar van musicfriek
Edgar18 schreef:
Draait hier nu voor het eerst, wat een heerlijk album weer Mi Religión is hier ook wel favoriet en vooral die heerlijke video erbij. Ik wil gewoon zelf even Mexicaan zijn met hun prachtige cultuur. Ben nog wel even zoet met dit album, maar dat er een deel 2 gaat komen is al een heel prettig vooruitzicht

Kor
Gracias señores. Deze was mij even helemaal ontgaan, maar ik ben nu weer helemaal bij en blij. Inderdaad een fijn album. Het feit dat er ook van eerdere albums nummers op staan hindert niet omdat ze een andere uitvoering hebben gekregen. Ik vond "Mexicana hermosa" een erg fraai nummer. Een album om van te genieten. Niet te vaak dan blijft 'ie mooi.

avatar van koosknook
.. En de 12 punten gaan naar Mexico!
Soms op het randje van kitsch, maar dan juist afgewisseld met uiterst sensitieve momenten. Al met al een prachtige staalkaart van diverse stijlen van de traditionele, Mexicaanse volksmuziek.
Dit is mijn kennismaking, van Natalia Lafourcade, en zo te lezen, is er nog genoeg te genieten en te ontdekken wat betreft deze zangeres.
De ingetogen composities: Vera Cruz en Una Vida zijn op dit moment mijn favo's

avatar van E-Clect-Eddy
Het origineel van Hasta la Raíz was al een prachtig nummer maar deze uitvoering topt die andere.

Terwijl Natalia's manier van zingen op Mi Religión en de stijl van het nummer gedeeltelijk doen denken aan Amparo Ochoa

Gezwicht voor haar prachtige stem... halfje erbij 4,5*

Had nog wel graag meer harp gehoord op dit album.

Un Derecho de Nacimiento met de Ska-Rockers van Panteón Rococó is ook erg lekker. Zo reken ik al 7 nummers van dit album tot mijn favoriete nummers van dit jaar.