Frank Zappa & The Mothers - The Mothers 1970 (2020)

Avant-Garde / Rock
Label: Zappa

1. Red Tubular Lighter (4:50)
  2. Lola Steponsky (3:29)
  3. Trident Chatter (1:44)
  4. Sharleena [Roy Thomas Baker Mix] (4:04)
  5. Item 1 (5:46)
  6. Wonderful Wino [FZ Vocal] (5:11)
  7. “Enormous Cadenza” (1:10)
  8. Envelopes (8:22)
  9. Red Tubular Lighter [Unedited Master] (9:25)
  10. Wonderful Wino [Basic Tracks / Alternate Take] (4:56)
  11. Giraffe [Take 4] (8:09)
  12. Wonderful Wino [FZ Vocal / Alternate Solo] (5:55)
  13. Introducing… the Mothers (3:51)
  14. Wonderful Wino (4:53)
  15. Concentration Moon (2:30)
  16. Mom & Dad (3:12)
  17. The Air (3:17)
  18. Dog Breath (2:09)
  19. Mother People (2:09)
  20. You Didn’t Try to Call Me (4:20)
  21. Agon (0:37)
  22. Call Any Vegetable (7:14)
  23. King Kong Pt. I (4:30)
  24. Igor’s Boogie (1:08)
  25. King Kong Pt. I (7:08)
  26. What Kind of Girl Do You Think We Are? (4:26)
  27. Bwana Dik (2:48)
  28. Daddy, Daddy, Daddy (2:47)
  29. Do You Like My New Car? (4:27)
  30. Happy Together (1:59)
  31. “Welcome to El Monte Legion Stadium!” (2:18)
  32. Agon (0:47)
  33. Call Any Vegetable (8:28)
  34. Pound for a Brown (4:37)
  35. Sleeping in a Jar (2:44)
  36. Sharleena (4:07)
  37. The Air (3:55)
  38. Dog Breath (2:00)
  39. Mother People (2:05)
  40. You Didn’t Try to Call Me (4:32)
  41. King Kong Pt. I (4:03)
  42. Igor’s Boogie (1:10)
  43. King Kong Pt. II (8:27)
  44. “Eat It Yourself…” (0:47)
  45. Trouble Every Day (4:04)
  46. “A Series of Musical Episodes” (2:08)
  47. Road Ladies (3:56)
  48. “The Holiday Inn Motel Chain” (2:06)
  49. What Will This Morning Bring Me This Evening? (2:38)
  50. What Kind of Girl Do You Think We Are? (3:27)
  51. “What’s the Deal, Dick?” (1:24)
  52. Another M.O.I. Anti-Smut Loyalty Oath (2:25)
  53. Paladin Routine #1 (1:24)
  54. Portuguese Fenders (2:47)
  55. The Sanzini Brothers (1:26)
  56. Guitar Build ’70 (5:16)
  57. Would You Go All the Way? (3:42)
  58. Easy Meat (5:43)
  59. “Who Did It?” (1:16)
  60. Turn It Down! (4:13)
  61. A Chance Encounter in Cincinnati (0:47)
  62. Pound for a Brown (5:58)
  63. Sleeping in a Jar (2:48)
  64. Beloit Sword Trick (1:01)
  65. Kong Solos Pt. I (15:22)
  66. Igor’s Boogie (1:13)
  67. Kong Solos Pt. II (5:24)
  68. Gris Gris (8:38)
  69. Paladin Routine #2 (1:37)
  70. King Kong - Outro (1:32)

avatar van saxotoon
Dit is een mooi zonnestraaltje in deze donkere dagen.
50 jaar geleden, een tros mannen op een klein podium voor een gevulde zaal met zwetende lijven. En alles waar je de volgende dag last van had was koppijn van het slechte bier en een schrale strot van het brullen en de de tabak. Those were the days

avatar van wazoo
Van Hollandse bodem Live on Piknik! Leuk! Ondanks Flo & Eddie.

avatar van aarrtentonny
Kijk. Hier verheug ik mij op. Een normaal boxje zonder al die toeters en bellen als bijvoorbeeld die afgrijselijke Halloween maskers.

avatar van Stalin
Fysiek exemplaar in aantocht dankzij Maartenn, dus tot die tijd genoegen nemen met Spotify.

Eerste indrukken niet meteen positief helaas.
Met name de geluidskwaliteit op de live opnames laat regelmatig te wensen over.
Zanglijnen erg weggestopt bijvoorbeeld.
Veredelde bootleg opnames bij tijd en wijle.

Muzikaal zit het echter wel behoorlijk snor, met name Aynsley Dunbar gooit hoge ogen.
En niet te vergeten de snarenspinsels van De Snor zelf natuurlijk.

Nu wachten op fysiek exemplaar en allicht dat de mening nog wat gaat veranderen.
Dat gezegd hebbende, zal deze periode nooit mijn favoriete gaan worden.

Nu zsm een 50 jarig jubileum editie van One Size Fits All en Bongo Fury

avatar van freakey
Hij is binnen!!!

avatar van zoppo
De geluidskwaliteit is echt teleurstellend. Jammer! Hoe vaak ga ik hier nog naar luisteren? Wel lekker drumwerk! En een paar toffe King Kong versies.

avatar van Tony
Tjezus, wat een overdaad weer. En ik hou echt wel van een stukje Zappa, maar niet zo van slechte geluidskwaliteiten, dan haak ik meestal vrij snel af. Dus.... Lang leve Spotify. Ik ga me wel een keer een middag opsluiten om dit te beluisteren op de spotifiets, maar ik hou mijn centjes lekker op zak, denk ik.

Je zult maar alles van Zappa in huis willen hebben, man, man, dan moet je echt wel een beetje pijn kunnen verdragen hoor. Dus alle respect voor jullie hoor, daar niet van...

avatar van aarrtentonny
Het valt mij op dat de releases van deze periode vaak gebukt gaan onder de matig tot slechte geluidskwaliteit. Carnegie Hall, Road Tapes Venue#3 en dan nu The Mothers 1970. Dan zijn er nog de officiële releases als Filmore East 1971, 200 Motels en Playground psychotics die te kampen hebben met een magere productie.

avatar van Tony
Precies de reden waarom ik ook Carnegie Hall aan me heb laten voorbij gaan.

Ik heb vandaag tot nummer 24 geluisterd. Veel instrumentaal werk van een hoog jam sessie gehalte, met de nodige studio praatsessies tussendoor, Frank had wat vaker de pauze knop mogen indrukken, want het is niet altijd even interessant. Daarnaast 4 versies van Wonderful Wino, waaronder 1x live in NL?? Ik zie dat die verder gelukkig niet meer in de lijst voorkomt, want 4x is veel meer dan genoeg... De Roy Thomas Baker mix van Sharleena had zo op Santana's Abraxas kunnen staan en daarmee de plaat naar een hoger niveau getild. De geluidskwaliteit van het geheel valt me niet eens zo heel hard tegen en het gebodene is regelmatig best interessant, maar ik weet niet of ik dit nog heel vaak weer ga luisteren.

Ik ga binnenkort eerst maar weer eens verder met nr. 25 King Kong Pt. 1.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
zoppo schreef:
Man, man, dat drumwerk is echt om van te smullen inderdaad. Het eerste schijfje valt mij nog niets tegen qua geluidskwaliteit, maar de rest, tja. Wat mij betreft is deze periode nu wel afgesloten en kan de lolligheid van Flo en Eddie definitief in de kluis blijven liggen. Ik wacht nog steeds op integrale Bobby Martin BWTHW releases. Dat is een periode die wat mij betreft nog steeds onderbelicht is.

avatar van saxotoon
Dit album doet me denken aan de serie Joe's Menage en consorten. Een impressie van een bandsamenstelling met opnames die niet eerder, officieel, gepubliceerd zijn. De geluidskwaliteit is niet optimaal. Maar het is nu eenmaal ook een gegeven dat we erg verwend zijn met fantastische kwaliteitsopnames waar dit wél mogelijk was.
Een mooie bundel voor het archief en om op een verloren middag/avond doorheen te luisteren, voor de liefhebbers.
En daar reken ik mezelf nu eenmaal toe, dus ik ben er blij mee.