Steve Hackett - Genesis Files (2002)

Label: Recall

17. Dance on a Volcano
  18. The Steppes
  19. In That Quiet Earth
  20. Los Endos
kent iemand dit album ? is het wat ?

avatar van Bluebird
Ik heb het album niet maar het is een compilatie van Hacketts voortreffelijke Genesis Revisited in zijn geheel, aangevuld met tracks van The Tokyo Tapes en Darktown. In ieder geval is het beslist een schitterende verzamelaar. Voor mij helaas overbodig omdat ik alles al heb wat er op aanwezig is. Ik zie dat je Selling England By The Pound op 1 in je top 10 hebt staan dus denk ik dat dit album je beslist niet koud zal laten. Meteen maar even 4 sterren.

avatar van musician
Ik ben ook in bezit van Genesis revisited en heb, voor eigenlijk erg weinig, recent toch ook maar deze via cdwow laten komen.

Per slot van rekening wordt een deel van het oude Genesis werk op deze cd nog uitgebreid met In that quiet earth.

Ik geef toe Genesis revisted van de nodige kritiek te hebben voorzien, omdat de originele Genesis nummers (zie boven) eigenlijk niet zijn te verbeteren en dat iedere poging daartoe leidt tot afbraak. En vocaal is de inbreng ook al bepaald geen Peter Gabriel of Phil Collins.

Toch doe je daar Steve Hackett mee tekort. Zoals je kunt zien, bestrijkt zijn keuzes de periode 1971-1976 van Genesis. Dat is niet alleen een grandioze periode van Genesis, het mag worden gerekend tot een creatief hoogtepunt in symfonische rock.

Steve Hackett is daar een belangrijk man in, in die periode. Hij stuwde Genesis met zijn gitaarwerk en compositorisch brein naar grote hoogten en hij mag daarom ook worden gerekend tot één van de allerbeste leerlingen uit het genre.

Zie hier de grote tegenstrijdige gevoelens die dat bij mij in ieder geval oproept.
En dan vind ik dat Steve Hackett zich in principe kranig heeft geweerd, maar Genesis blijft op 5*****, Hacket haalt met deze er 4****.

avatar van FrodoK
Paar sterke uitvoeringen op deze cd, Dance on a Volcano is geweldig.
Maar ook een paar heel erg melige: Your own special way blijft echt wel een draak van een nummer...
Productie is mij ook wat al te gelikt, en de zang weinig karakteristiek, maar de enkele goeie songs trekken het voor mij toch net naar 3 sterren toe.

avatar van goldendream
Zijn de nummers die zowel op 'Genesis Revisited I' als op 'Genesis Files' staan dezelfde uitvoeringen?

avatar van FrodoK
Ja, plus een paar toevoegingen.

avatar van goldendream
Die toevoegingen komen uit 'The Tokyo Tapes' en 'Darktown'?
Zo ja, laat ik dit album links liggen.

avatar van FrodoK
Ja, het meeste wel. Alleen 'Time Lapse At Milton Keynes' (van 'Bay Of Kings') en 'Prizefighters' ('Feedback 86') hebben een andere herkomst. Maar om daar nou het hele ding voor aan te schaffen...