Kathleen Edwards - Total Freedom (2020)

Canada
Rock / Country
Label: Dualtone

1. Glenfern (4:30)
  2. Hard on Everyone (5:32)
  3. Birds on a Feeder (3:13)
  4. Simple Math (4:15)
  5. Options Open (3:48)
  6. Feelings Fade (3:21)
  7. Fools Ride (3:29)
  8. Ashes to Ashes (4:05)
  9. Who Rescued Who (2:23)
  10. Take It with You When You Go (3:57)
avatar van Zwaagje
En dan eindelijk na 8 jaar een nieuw album. Ik ben benieuwd!

Zwaagje schreef:
En dan eindelijk na 8 jaar een nieuw album. Ik ben benieuwd!

De single "options open" is een typisch Kathleen Edwards nummer; lekker vertrouwd.

avatar van Zwaagje
Inmiddels zijn er vier nummers vrijgegeven. Fools ride heeft een over bekende tekst,; ongelukkige relaties blijft een dankbaar thema. De muziek klinkt allemaal wat meer poppy; het country gedeelte flink naar de achtergrond en rock wil ik het ook niet echt noemen. Eens kijken hoe het hele album uitpakt.

avatar van brt
brt
Ik dacht dat ze gestopt was met muziek maken en een koffiehuis runde.. goed nieuws dit. Eerste songs klinken veelbelovend en vertrouwd!

brt schreef:

Dat begreep ik ook. Blijkbaar kruipt het bloed...... Of de relatie is weer verbroken.
Ik ben wel nieuwsgierig; de vrij gegeven nummers zijn vertrouwd.

avatar van Zwaagje
Ik heb het druk vandaag, dus gelukkig is het mijn vrije dag. Naast dit album ben ik ook geïnteresseerd in het nieuwe album van Rumer. Eerst maar eens met deze beginnen. De eerste luisterbeurt bevalt. Fijn pop album met een lichte Country twist. Het album is mooi geproduceerd en luistert lekker weg. Thema's zijn bekend en haar zang is na al die jaren herkenbaar. Up tempo en halverwege een paar ballads.
Het album klinkt fijn vertouwd, ongecompliceerd en makkelijk in het gehoor. Of het daarmee boven de middelmaat gaat uitsteken zal de tijd leren.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kathleen Edwards - Total Freedom - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Kathleen Edwards - Total Freedom
Acht jaar geleden trok Kathleen Edwards zich terug uit de muziek, maar gelukkig is ze terug met een wat meer pop georiënteerd album, dat verrassend makkelijk verleidt en overtuigt

Kathleen Edwards was in 2003 de grote belofte van de rootsmuziek, maar na een viertal albums was de koek op en leek de Canadese singer-songwriter verloren voor de muziek. Tot nu dan, want Kathleen Edwards is terug met een prachtig album. Het is een album dat bestaat uit gelijke delen pop en roots, dat opvalt door een bijzonder mooie instrumentatie en productie en dat wordt gedragen door de prachtige stem van de Canadese singer-songwriter, die nog maar eens laat horen waarom ze in 2003 met louter superlatieven werd ontvangen. Total Freedom overtuigt zoals gezegd makkelijk, maar groeit ook nog heel lang door. Bijzonder fraaie comeback.

Kathleen Edwards debuteerde in 2003 met het prachtige Failer, dat moet worden gerekend tot de beste rootsalbums van het betreffende jaar en dat ik persoonlijk zelfs schaar onder de beste rootsalbums aller tijden.

Met Back To Me uit 2005, Asking For Flowers uit 2008 en Voyageur uit 2012 bevestigde de Canadese singer-songwriter de belofte van haar debuut en schoof ze langzaam wat op richting een rootsgeluid met voorzichtige invloeden uit de pop.

Na Voyageur werd het stil rond Kathleen Edwards. De singer-songwriter uit Ottawa kondigde een break aan en opende een koffiehuis in haar woonplaats. Na de zelfmoord van Neal Casal in 2019 sprak Kathleen Edwards zich voor het eerst uit over haar langzame afwezigheid uit de muziek en noemde ze een depressie als oorzaak. Een terugkeer in de muziek leek op dat moment nog ver weg, maar nog geen jaar later is Kathleen Edwards terug met haar eerste album in acht jaar tijd.

Total Freedom opent direct bijzonder lekker. Invloeden uit de rootsmuziek zijn nog steeds hoorbaar in de muziek van Kathleen Edwards, maar in de openingstrack van haar nieuwe album gooit de Canadese singer-songwriter er ook nog wat meer invloeden uit de pop tegenaan. Glenfern schaart zich ergens tussen de perfecte popsongs van Fleetwood Mac en de smaakvolle popliedjes van Suzanne Vega in en dringt zich direct genadeloos op. Misschien een teleurstelling voor liefhebbers van pure rootsmuziek, maar voor een ieder die niet vies is van een mix van roots en pop, opent het nieuwe album van Kathleen Edwards geweldig.

Het eerste dat opvalt bij de eerste noten van Total Freedom is de prachtige stem van de Canadese muzikante. Het is een stem die rijper en warmer klinkt dan in haar jonge jaren en het is een stem die zich als een warme deken (of in deze warme tijde juist als een koele deken) om je heem slaat.

Het is echter niet alleen de stem van Kathleen Edwards die direct indruk maakt. De openingstrack van Total Freedom is voorzien van een prachtig volle instrumentatie en een smaakvolle productie. Voor de fraaie productie en een deel van de instrumentatie tekenen Jim Bryson, met wie Kathleen Edwards al haar muzikale leven samenwerkt, en de gerenommeerde Nashville producer Ian Fitchuk, die terecht flink wat prijzen in de wacht sleepte voor zijn productie van Golden Hour van Kacey Musgraves.

De openingstrack van Total Freedom blijkt deels representatief voor de rest van het album. Kathleen Edwards strooit op haar nieuwe album driftig met buitengewoon lekker in het gehoor liggende popliedjes met een flinke scheut rootsmuziek. Het zijn volstrekt tijdloze popliedjes die meer dan eens herinneren aan de grote dagen van Fleetwood Mac, maar Kathleen Edwards heeft ook haar eigen geluid behouden en is alleen maar beter gaan zingen. Hier tegenover staan songs waarin de rootsinvloeden domineren en Kathleen Edwards toch weer dichter tegen haar oude geluid aan kruipt. Ook dit klinkt prachtig.

De instrumentatie is keer op keer warm en gloedvol, met een hoofdrol voor prachtig gitaarwerk, terwijl de productie van Ian Fitchuk net zo blinkt als op de prachtplaat van Kacey Musgraves. Hier en daar schuift Kathleen Edwards wat meer op richting roots, maar pop is nooit heel ver weg op een album dat mij bijzonder makkelijk heeft overtuigd en dat sindsdien alleen maar beter is geworden. Ik had eerlijk gezegd niet meer op een terugkeer van Kathleen Edwards gerekend, maar haar comeback is een glorieuze wat mij betreft. Erwin Zijleman

Sooheej
Beetje popcorn-muziek. Je kunt er emmers van op, maar een echt voldaan gevoel krijg je er nooit van. Wat er ‘rock’ aan is, ontgaat mij volkomen.

avatar van Gladius
Jeuj, ze is eindelijk terug! Al flink wat jaren één van m'n favoriete vrouwelijke singer-songwriter!

avatar van AOVV
Aardige plaat, maar behoorlijk voorspelbaar. Edwards heeft een fijne stem, en brengt daarmee mooie verhalen. De klik tussen mij en dit album is er echter niet; er blijven ook niet echt liedjes hangen. Vooral de instrumentatie klinkt nogal veilig.

Ik klink nu misschien negatief, maar dat is heus niet de bedoeling. Slecht wordt het nergens. De nummers weten me echter niet in vervoering te brengen.

3 sterren

avatar van Marco van Lochem
De inmiddels 42 jarige Kathleen Edwards uit Ottawa Ontario Canada is voor mij een nieuwe naam, maar met “TOTAL FREEDOM” heeft ze haar vijfde album uitgebracht. Ze maakt muziek die in de singer-songwriter hoek zit, met invloeden uit de country en folk. Ze heeft een aangename stem, die wat iel is, maar met een mooie warme klank. Op het nieuwe album staan 10 songs, 11 als je de editie met een bonustrack koopt, en daarvoor krijg je zo’n 40 minuten zeer luisterbare en kwalitatieve muziek. “GLENFERN” opent het album en het is een optimistisch klinkend popliedje met mooie vocale arrangementen. Het gitaartje in dat nummer geeft het iets extra’s, prachtig nummer. “HARD ON EVERYONE” heeft een Cure-achtig basloopje, daaroverheen een uptempo ritme en een aanstekelijke melodie. Dan volgen 2 rustigere nummers en daarbij wordt het duidelijk dat Edwards ook dat prima aan kan. “OPTIONS OPEN” is een echte radioplaat, dat in een andere muziekwereld een hit zou kunnen opleveren. “WHO RESCUED WHO” is ook weer zo’n lekker uptempo song en “TAKE IT WITH YOU WHEN YOU GO” is een slepende ballade, mooi gezongen en een prima eind van een album dat een groter publiek verdient. Mooi!

avatar van philtuper
Voor mij een onbekende naam maar het klinkt meteen lekker vertrouwd wat ik hoor. Je zou het ook voorspelbaar kunnen noemen zoals AOVV. Ik hoor een stuwende instrumentatie in Hard On Everyone die me aan The War On Drugs doet denken. Die band ben ik inmiddels een beetje moe, maar de songs van Edwards zijn te goed om ze meteen op een hoop te vegen. Ik blijf voorlopig even luisteren en dan kan ik vast oordelen of het allemaal te veel op safe is of dat de nummers beklijven. Voorlopig neig ik naar dat laatste.

avatar van Gladius
Kan m'n vinger er niet op leggen, maar dit album is een pak minder beklijvend dan haar vorige albums. Zelfs na wat rijptijd komen er geen nieuwe pareltjes opduiken zoals bij Voyageur. Al blijft het niveau wel gewoon erg goed, en blijft ze me boeien.
De verwachtingen lagen misschien onrealistisch hoog na de twee (drie?) vorige albums.