Fantastic Negrito - Have You Lost Your Mind Yet? (2020)

Blues / Rock
Label: Cooking Vinyl

1. Chocolate Samurai (4:55)
  2. I'm So Happy I Cry (3:24)

met Tank and the Bangas

3. How Long? (4:16)
  4. Shigamabu Blues (0:55)
  5. Searching for Captain Save a Hoe (3:45)

met E-40

6. Your Sex Is Overrated (4:56)

met Masa Kohama

7. These Are My Friends (3:44)
  8. All Up in My Space (4:32)
  9. Justice in America (0:29)
  10. King Frustration (4:19)
  11. Platypus Dipster (3:07)
avatar van musicfriek
Deze Fantastic Negrito paar weken geleden pas ontdekt en wat een fijne, eigenzinnige artiest is dit. Muziek vliegt soms alle kanten op, blues, soul, rock, funk en R&B. Zijn stem is soms heerlijk rauw, heel moeilijk om te weerstaan. De eerste 2 singles pakten me gelijk waardoor ik nu wel heel erg uitkijk naar dit album. Zijn vorige uit 2018 blijf ik draaien, kreeg een verdiende 4,5* en de verwachting van dit album is dan ook hoog

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Fantastic Negrito - Have You Lost Your Mind Yet? - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Fantastic Negrito - Have You Lost Your Mind Yet?
Fantastic Negrito springt op Have You Lost Your Mind Yet? van de hak op tak, maar imponeert uiteindelijk toch met een zeer bonte, maar ook coherente mix van invloeden en stijlen

Luister naar het nieuwe album van Fantastic Negrito en je moet haast wel aan Prince denken. Soul en funk, heerlijk gitaarwerk, songs die kunnen ontaarden in jams of in tijdloze popsongs en de nodige eigenzinnigheid: Have You Lost Your Mind Yet? ademt Prince, maar Fantastic Negrito kiest ook zeker een eigen weg door er nog flink wat invloeden bij te slepen, waaronder invloeden uit de blues. Have You Lost Your Mind Yet? slingert je continu heen en weer tussen invloeden en stijlen, maar het is ook een heerlijk zomers album waarop je steeds weer nieuwe dingen ontdekt. Het is mijn eerste kennismaking met Fantastic Negrito, maar het smaakt naar veel meer.

Ik heb me tot dusver niet echt verdiept in de muziek van Fantastic Negrito, het alter ego van de Amerikaanse muzikant Xavier Dphrepaulezz (het kiezen van een artiestennaam is een begrijpelijke keuze), maar het deze week verschenen Have You Lost Your Mind Yet? is behoorlijk binnen gekomen.

Op zijn vierde album als Fantastic Negrito maakt Xavier Dphrepaulezz immers diepe indruk met een bonte mix aan invloeden en een geluid dat het extra goed doet wanneer de temperaturen stijgen tot zomerse waarden.

Het geluid van Fantastic Negrito wordt vaak omschreven als blues, maar invloeden uit de blues vormen slechts een deel van het geluid op Have You Lost Your Mind Yet?, dat net zo makkelijk put uit de soul, funk, gospel, hiphop, R&B en rock. Al deze invloeden worden verwerkt in een totaalgeluid dat niet alleen opvallend bont, maar ook verrassend consistent klinkt.

Bij beluistering van Have You Lost Your Mind Yet? kan ik niet uit onder het noemen van één naam: Prince. Zeker wanneer Fantastic Negrito soulvol of funky klinkt, is Have You Lost Your Mind Yet? een album dat Prince gemaakt zou kunnen hebben en waarschijnlijk nog graag ook. Het is echter een album dat Prince niet gemaakt heeft. Daarvoor verwerkt Fantastic Negrito net wat teveel invloeden die onderbelicht bleven bij het genie uit Minneapolis en kiest hij ook voor net wat andere instrumenten, waaronder een heerlijk klinkend Hammond orgel. Bovendien gaat de Amerikaanse muzikant vaak ver terug in de tijd en komt hij terecht in een tijdperk waarin Prince nog slechts kon dromen van een bestaan als superster.

Have You Lost Your Mind Yet? laat zich bovendien zeker niet alleen beïnvloeden door het werk van Prince. Hier en daar klinkt het album soulvol en funky, maar Fantastic Negrito kan ook uit de voeten met authentiek klinkende blues of met muziek die niet zou misstaan in het hokje “classic rock”.

Zeker bij herhaalde beluistering is Have You Lost Your Mind Yet? de spreekwoordelijke omgevallen platenkast en het is een zeer goed gevulde platenkast. Fantastic Negrito kan in een paar noten schakelen van vintage Deep Purple naar vintage Prince om vervolgens binnen net zoveel noten over te schakelen naar stokoude soul, gedreven gospel of juist moderne R&B.

Door alle invloeden en alle stijlwisselingen is Have You Lost Your Mind Yet? zo af en toe een wel erg bonte lappendeken, al zijn de momenten waarop Xavier Dphrepaulezz vaker van kleur verschiet dan een kameleon in een bloementuin ook precies de momenten waarop Have You Lost Your Mind Yet? de meeste indruk maakt.

Wanneer de muziek lijkt te bestaan uit jams lijkt Prince weer opgestaan en direct aan de slag gegaan met de muziek van 2020, zeker wanneer Fantastic Negrito ook nog eens geweldige gitaarsolo’s uit de hoge hoed tovert of de soul en funk uit zijn tenen haalt. Tegenover de wat fragmentarische stukken op Have You Lost Your Mind Yet? staan overigens ook songs die onmiddellijk memorabel en volstrekt tijdloos klinken.

In muzikaal en vocaal opzicht is het allemaal geweldig, maar ook in tekstueel opzicht maakt Xavier Dphrepaulezz zich er niet makkelijk af en stelt hij genadeloos misstanden in de Amerikaanse samenleving aan de kaak. Ik grijp nog heel vaak naar de stapel albums die Prince ons heeft nagelaten, maar ook Have You Lost Your Mind Yet? van Fantastic Negrito gaat nog vaak langs komen. Erwin Zijleman

avatar van Manfield
Wederom is het Xavier gelukt om een sterk geheel te maken van een smeltkroes van muzikale stijlen. Blues als basis met flinke sauzen funk, soul en gospel er doorheen. Een muzikaal feest en tekstueel bijzonder kritisch, zoals we ook van hem gewend zijn. Dat is al vaker een gouden combinatie gebleken. Ik ben vooral heel erg gecharmeerd van zijn vocaal sterke bereik en stemgebruik. Zo funky!

Dit is niet zijn beste album - die eer gaat wat mij betreft uit naar The Last Days of Oakland - maar wel een heel consistent album. Met enkele toppers: "How Long" !!, "Searching for Captain Save a Hoe" en "Your Sex is Overrated" en de twee andere singles zijn erg sterk.

Fijn dat Xavier zo productief is de laatste jaren en ook steeds meer doorbreekt. Het is hem gegund na het verschrikkelijke auto ongeval wat hij ooit heeft meegemaakt.

avatar van Funky Bookie
De 3e voltreffer op een rij voor Fantastic Negrito. De man heeft een heerlijk mix van blues, soul en funk gemaakt en daar een eigen geluid van gemaakt. Ook live is deze man een absolute aanrader.

avatar van Cor
Cor
Ook ik val op de bij deze artiest vaak genoemde mix van stijlen: blues, soul, gospel, vleugjes jazz; het zit er allemaal in. 'Please Don't Be Dead' vond ik net wat scherper en dwingender, maar ook dit nieuwe album verdient z'n luisterbeurten. Fijne artiest.

avatar van -marco-
Stapte een paar dagen geleden een platen zaakje binnen in Zierikzee. Raakte aan de praat en de eigenaar liet me chocolate samurai horen en Holy sh*t!!!! Wat een fijne ontdekking is dit voor mij.
Eigenaar beloofde dat dit een hele grote ging worden
Nu zijn 2 LP geluisterd en die vind ik toch wat beter, maar man man, zo zie je maar weer Muziek doet leven. Dit swingt de pan uit, heerlijk! Binnenkort ook maar even het debut van deze man beluisteren.

avatar van Funky Bookie
En hij is al bezig met de opvolger van deze prachtplaat.

avatar van Venceremos
In dit straatje wint Son Little het van deze Negrito op punten, al klinken ze beiden nogal eendimensionaal.
Allebei goede zangers / musici maar het gebodene is mij wat te monotoon om zeer herhaaldelijk op te zetten.