Aidan Knight - Aidan Knight (2020)

Canada
Label: Full Time Hobby

1. Julia in the Garden (3:48)
  2. La La (4:26)
  3. Sixteen Stares (2:48)
  4. Veni Vidi Vici (4:12)
  5. Mary Turns the Pillow (5:55)
  6. Slacker II (3:37)
  7. St. Kierans (3:04)
  8. Houston TX (5:17)
  9. Rolodex (4:44)
  10. Renovations (2:44)
  11. These Days (3:18)
Soms zijn vervelende situaties als onverwachte levensveranderingen noodzakelijk om dichter bij jezelf te komen. Bij Aidan Knight gebeurde dat vier jaar geleden tijdens zijn tournee door Europa. Doordat de Canadees de Brexit van heel dichtbij meemaakte, en Prince, een van zijn muzikale voorbeelden plotseling komt te overlijden krijgt hij een soort van kortsluiting in zijn gedachtegang. Dit openbaart zich in een paniekaanval op het podium in Amsterdam wat uiteindelijk een burn-out tot gevolg heeft.

De zelfverzekerdheid en positieve reflectie die hij tijdens de interviewsessies uitstraalt staat op het punt van omvallen, al is Aidan Knight zich hier in eerste instantie nog niet zo bewust van. Hoe ironisch is het dat hij feitelijk benoemd dat zijn kijk op de nummers van Each Other vier jaar later waarschijnlijk totaal kan veranderen, iets waar hij inderdaad gelijk in heeft gehad. Het roer moet drastisch om, de singer-songwriter stopt met drinken en gaat aan de slag met de opvolger van zijn doorbraakplaat.

Door zijn innerlijke verdriet en geestelijke gesteldheid dreigt hij weg te zakken in destructieve depressies, waardoor het materiaal voor zijn nieuwe album bijna in de prullenbak is beland. Hierdoor is Aidan Knight een persoonlijke verwerkingsplaat geworden, die alleen daarom al zijn naam draagt. Gelukkig zorgt zijn prille vaderschap voor genoeg positieve inspiraties waardoor er meer dan genoeg ruimte ontstaat voor gelukzalige momenten en de hoopvolle gevoelens die de geboorte van zijn kind weten op te roepen.

Toch is het geluid lekker warm, zoals we ondertussen van hem gewend zijn. En worden zijn zwaarmoedige teksten muzikaal ondersteund door een breed scala aan illustratieve strijkers in het fantastische trage Mary Turns the Pillow en het dromerige voortkabbelende St. Kierans. Door dezelfde instrumenten dreigend te laten klinken ontstaan er hypnotiserende misthoorn achtige geluidsgolven in het sfeervolle Houston TX.

Met de stevige solerende gitaarakkoorden in Julia in the Garden voegt hij er al direct een ouderwets jaren zeventig rockrandje aan toe. Het is eventjes wachten, maar op Slacker II overtreft hij zichzelf nogmaals op dit artistieke vlak. Juist die keuze om dit onmiskenbare grote talent volledig onverschillig verder te negeren, getuigd in het vertrouwen van het overige sterke materiaal. Met gemak had hij een album kunnen vullen met prachtige elektrische gitaaruitspattingen, nu blijft het beperkt tot een paar momentele dynamische toevoegingen.

Een mooi pakkend fundament om op verder te borduren, waarbij de gepassioneerde zanger dan ook geen enkele steek laat vallen. De kinderlijke slaapliedjes klanken uit de Suzuki Omnichord zorgen voor een experimenteel eighties geluid in La La. Dit Japanse gadget had doorontwikkeld moeten worden tot een keyboard die je als een gitaar bespeelt, maar is ondertussen al lang op het kerkhof der elektronische hebbedingetjes beland.

De opbeurende weg naar Aidan Knight is een lange slopende bergtocht, waarbij de singer-songwriter triomfantelijk het hoogtepunt heeft bereikt, en dit viert met een elftal zelfverzekerde eindresultaten. Wat ben ik er hem dankbaar voor dat hij uiteindelijk ervoor gekozen heeft om de tracks met ons te delen, en niet in een waan van benauwenis de hele plaat gecanceld heeft.

Aidan Knight - Aidan Knight | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com