Iron Maiden - Running Free / Sanctuary (1990)

Label: EMI

1. Running Free (3:19)
  2. Burning Ambition (2:41)
  3. Sanctuary (3:15)
  4. Drifter [Live] (6:04)
  5. I've Got the Fire [Live] (3:14)
  6. Listen with Nicko! Part I (9:30)
avatar van eddy_lives
burning ambition

Ik vraag me af hoe het komt dat er bij al die EP's van Maiden 1990 staat

avatar van vigil
omdat ze toen op cd-single zijn uitgebracht

haveman
Maar voor die tijd toch wel al op lp?

avatar van Edwynn
Deze single compilatie komt uit de First Ten Years serie uit 1990.
Het zijn gewoon twee losse singles op 1 cd.

Thanks Edwynn

avatar van uffing
Burning Ambition

avatar van Edwynn
Ik vind het maar een flauw nummer. Wel leuk dat het op deze wijze ook eens beschikbaar kwam op cd. Wat dat betreft vond ik Sanctuary op cd hebben veel interessanter. Niet wetende dat dat enkele jaren later doodleuk aan het eerste album toegevoegd werd.

Nieuwstad
Burning Ambition

avatar van Edwynn
Een samentrekking dus van de Running Free single en de Sanctuary single.
Deel 1 uit de First Ten Years serie zoals Iron Maiden die in 1990 op de markt bracht.

Running Free is exact dezelfde versie zoals die op Iron Maiden is komen te staan.

Burning Ambition heeft zo'n überhupppelkutterige twin lead dat de gave solo in het midden qua ernst helemaal weggecompenseerd wordt. Ik vind het nogal irritant. Aan de andere kant: als je je bedent dat Steve Harris dat schreef voor Gypsy's Kiss in 1972 of 73, moet je vaststellen dat de man op jonge leeftijd best al wel goed geconstrueerde songs kon schrijven. Leuk voor de heb.

Sanctuary is een onmetelijk gave Maidentrack die je in je verzameling MOET hebben als je van Maiden houdt. Nou ja, je moet niks en misschien overdrijf ik maar deze had qua kwaliteitsniveau met gemak op het debuut gekund. Dit is niet de Metal For Muthasversie maar een iets nieuwere opname die net wat meer 'punch'heeft. En een sirene. Overigens is deze versie van het nummer sinds 1998 op de persingen van het debuut terug te vinden.

Houden we nog over een liveversie van Drifter. Een echte crowdparticipationsong. Een studioversie verscheen op Killers en is op dat album precies het nummer dat het meest in het verlengde van het debuut ligt. Het yo yo yo gedeelte is rechststreeks overgenomen uit Walking On The Moon van de Police. Niet als eerbetoon, maar meer als uitlachen van alles wat er in de hitparade staat. Die scherpe riff in de opening is ronduit episch ende iconisch. Uiteraard.

I've Got The Fire is een nummer dat in de jaren 70 vaak op de setlist van Maiden voorkwam. Het is een Montrosenummer dat wel redelijk past binnen het Maidenstramien. Ook weer een uitstekende vastlegging van Maidens livegeest. Vind ik. Een studioversie van het nummer nam men nog op tijdens de Piece Of Mindsessies. Die is alweer een stuk minder in mijn beleving.

avatar van gigage
Wat ik vreemd vond/vind is dat het Montrose nummer I got the fire heet en niet I've got the fire. US vs Britse spelling neem ik aan. Ook de amerikaanse band Axe heeft het nummer gecovered maar met originele titel. Of de ene heeft het vuur gekregen en de ander had het al

avatar van Faalhaas
Burning Ambition begint interessant, maar kan de verwachting toch niet helemaal waarmaken. Logisch dat het het debuut niet haalde. Als early Maiden en Dianno liefhebber moet je dit nummer wel hebben natuurlijk.

Sanctuary zit vlgs mij nog steeds met regelmaat in de setlist en wordt gezien als een klassieker. Ik heb er niet zoveel mee eerlijk gezegd. Het is op zich wel lekker uptempo maar er gebeurt me te weinig interessants. Ik mis denk ik een sterk refrein.

I've Got The Fire is een heerlijke cover, deze rauwe live uitvoering bevalt beter dan de studioversie met Bruce.

avatar van vielip
Met het stukje over Sanctuary ben ik het volledig met je eens. Heb er ook nooit zo heel veel mee gehad. De coupletten zijn wel aardig (ook erg herhalend) maar ik mis (dus ook) een refrein die het nummer meer herkenbaarheid geeft.

avatar van Faalhaas
Inderdaad. Dat het nummer bij heruitgaven tussen Prowler en Remember Tommorrow is gepropt vind ik ook maar niks.

De Metal For Muthas versie uit 1979 vind ik trouwens stukken lekkerder klinken. Zit een betere groove in ofzo.

avatar van Eddie
Eddie is een blij man! Het heeft wat jaartjes geduurd maar eindelijk heb ik de ‘first ten years’ singles in originele uitgave kunnen kopen. Helaas niet in de kartonnen omdoos, maar dat mag de pret niet drukken. De Maiden collectie wordt steeds completer. Als ik toch ooit nog de ‘heilige graal’ der Maiden relikwieën op de kop kan tikken dan is het compleet.