Mark Spiro - 2+2 = 5: Best of + Rarities (2020)

Label: Frontiers

1. All the Love We Kill (5:17)
  2. Wind on the Water (4:02)
  3. Better with a Broken Heart (4:12)
  4. Don't Leave Me in Love (4:59)
  5. Vendetta (4:49)
  6. Through My Eyes (4:02)
  7. Mid Western Skies (5:05)
  8. My Devotion (5:00)
  9. Valdez (4:39)
  10. The Rain Came Tumblin’ Down (4:40)
  11. The Rhythm of Your Soul (4:04)
  12. Can’t Take That Away [Stuff Version] (5:29)
  13. I’ll Be There (4:41)
  14. King of the Crows (4:46)
  15. When Winter Comes (5:04)
  16. It’s a Beautiful Life (4:34)
  17. Come Back to Me (4:17)
  18. Mighty Blue Ocean (3:51)
  19. Monster (4:11)
  20. Between the Raindrops (4:30)
  21. The Fisherman 3 (4:35)

met Julian Lennon

22. Wheels May Rust (5:15)
  23. A Beautiful Mistake (4:24)
  24. Love Don’t Come Around Here (3:42)
  25. Take Your Time (4:46)
  26. Holding You (4:36)
  27. 24 Hours a Day (4:37)
  28. Whirling Dervish (4:21)
  29. Cry Me a River (6:08)
  30. Feels Like (4:00)
  31. Whenever I Remember (4:48)
  32. Run Like a River (5:19)
  33. Broken Home (4:54)
  34. Leave My Heart Alone (5:32)
  35. Anything to Find My Baby (4:45)
  36. When You Were Nothing (5:20)
  37. Screaming Like a Crow (3:35)
avatar van BlauweVla
Naast liedjesschrijver voor anderen (o.a. Giant, Julian Lennon, John Waite, Cheap Trick) heeft Mark Spiro ook nog een solo carrière. Deze 3CD compilatie licht zijn werk uit van 1996 t/m 2012. Gitaristen die meewerkte: Tim Pierce, Dann Huff, Michael Thomson en Jim Vallance. Zeker niet de minste dus!
De eerste CD bevat prachtige melodieuze rocknummers. Er is vaak sprake van iets wat zweverig gitaarwerk, ik denk van Pierce. De rauwe stem van Spiro biedt daarbij een goed contrast en het levert tot de verbeelding sprekende momenten op. Ik verdenk Huff van de prachtige riffjes op "Vandetta", "My devotion" en "Valdez". Verder vallen de geprogrammeerde drums op. Iets dat op de tweede CD nog veel schaamtelozer gebeurt. Ik vind dat absoluut geen probleem.
Die 2e CD heeft grotendeels de wat eigenaardigere nummers, die wat experimenteler van aard zijn. Zoals "Fisherman 3" (met stukje zang van Julian Lennon) en het hippe "A Beatiful Mistake" en "Love Don't Come Around Here", met duidelijke autotune op de zang! Het mooie "Mighty Blue Ocean" is in de beste westcoast/A.O.R. traditie, maar gortdroog geproduceerd, duidelijk de latere stijl van Spiro.
De tracks staan niet in chronologische volgorde, wat ik prima vind, de CD's zijn te luisteren als afgeronde albums, juist door een goedgekozen trackvolgorde.
Dan een minpuntje: de 3e CD. Daar staan rarities op. Op zich een leuk hebbedingetje, maar ze zijn zo slordig geweest om de volume van de nummers niet passend bij elkaar te maken. Enkele klinken heel zacht....
Van zijn eerste soloalbum "In Stereo" is niks terug te vinden. Het kan een rechtenkwestie zijn, maar het ontbreken ervan kan ook een stilistische keuze zijn, dat was een fraai hi-tech/synthpop album namelijk.
In het boekje een carrière beschrijving door Mark Spiro zelf. Het is een tof pakket muziek, waar ik de zomer mooi mee van een soundtrack ga voorzien.