Iron Maiden - Women in Uniform / Twilight Zone (1990)

Label: EMI

1. Women in Uniform (3:11)
  2. Invasion (2:39)
  3. Phantom of the Opera [Live] (7:12)
  4. Twilight Zone (2:36)
  5. Wrathchild (2:56)
  6. Listen with Nicko! Part II (8:02)
avatar van manontheedge
lekker singeltje van de Early Maiden:)

Invasion en Phantom of the Opera WOW!!!!

Women in Uniform en Wrathchild SUPER!!!!

avatar van Fleppie
Heb een originele maxisingel (dus op 45 toeren) uit '79, maar daarop slechts (de eerste 3) nummers.

Nieuwstad
Twilight Zone

avatar van Jumpjet
Fleppie schreef:

Ja die heb ik hier ook nog ergens liggen. Destijds gekocht van een klasgenootje die niet wist wat een maxisingle was, er van uit ging dat deze op 33 toeren gespeeld diende te worden en het maar raar vond klinken..

avatar van Edwynn
Deel twee uit de prachtige First Ten Years serie die Iron Maiden in 1990 op de markt bracht. Bestaande uit de Women In Uniform en de Twilight Zone singles. Aangevuld met een monoloog van de beslist met de kunst van het boeiend vertellen behepte Nicko McBrain.

Women In Uniform is een cover van een nummer van de Australische band Skyhooks. Het is een nummer dat Steve Harris liever vergeet. Destijds pushte Zomba om deze single uit te brengen om een hitje te forceren. Volgens mij kwam het niet verder dan 35 in de Britse hitlijsten dus in die zin was het geen geslaagde poging. Het nummer ging bovendien ook nog begeleid worden door de allereerste promovideo van de band ooit. Op zich is het niet zo'n hele slechte oefening, maar schokkend is ook weer niet. Daarnaast vind ik covers als a kanten sowieso altijd maar een beetje raar.

Op de B kant treffen we nog Invasion aan. Eén van Steve Harris' oudste nummers. Het is wat sneller dan de Soundhouse versie maar verder voegt het niet zo heel veel toe aan die versie. Het is m.i. terecht dat het niet op één van de albums verscheen Niettemin is het erg leuk om erbij te hebben.

Een fantastische versie van Phantom Of The Opera, opgenomen in The Marqee is er om de single even helemaal af te maken.

Deze maxi verscheen op 27 oktober 1980. Dus diegenen die een persing hebben uit 1979: gauw omwisselen bij de lommerd want persingen van albums die nog niet opgenomen zijn, zijn vreselijk veel geld waard.

Heb ik wel eens ergens gelezen...

Twilight Zone was bedoeld voor Killers, maar haalde het album niet. Vanaf 1998 duikt het nummer wel ineens op de reguliere albumpersingen op. Ik vind het wel een mooi en lekker gejaagd nummer met geweldige zanglijnen. Maar zeker niet goed genoeg voor Killers.

De Wrathchild versie is dezelfde versie als die op Killers verscheen. De single had dan ook een dubbele A kant. Niks op aan te merken dunkt me.

avatar van gigage
De begin riff van Twilight zone heeft veel weg van de begin riff van Praying Mantis (van Praying Mantis) maar dan sneller (of andersom, kan ook natuurlijk)

avatar van T8T
T8T
Mooie biografie van Women in uniform door Edwynn.

Zelf als de eerste 2 platen liefhebber moest ik dit cdeetje hebben. Toendertijd was ik een verzamelaar van maiden dingen dus gewoon kikken op Women in Uniforn, i've got the cd. Ed met wat dellen en Tatcher met een blaffer, de tijd dat maiden nog onverschrokken ruw was. Dereck Riggs die Eddy nog echt vet op de hoezen tekende.
Echt genoten naast de muziek van de album sleeves.

buizen
In 1990 was er ook de EP met de weinig opbeurende titel Bring Your Daughter To The Slaughter, die gek genoeg niet op de discografie op MuMe staat. Maar eens even uitzoeken hoe dat nu zit.
Van die EP is een versie met een rode rand rond de albumcover, Germany, vrij zeldzaam.

avatar van Faalhaas
Verplichte kost voor de early Maiden liefhebber.

Woman In Uniform is een vrij bijzondere cover. Qua stijl sluit het totaal niet aan bij hun eigen nummers. Toch vind ik het leuk om af en toe eens te horen, want catchy is het zeker en Dianno zingt afwisselend ingetogen en dan weer lekker fel. Grappige clip met Eddie ook.

Invasion is een opnieuw opgenomen nummer van The Soundhouse Tapes. Deze versie is een stuk sneller en heeft betere geluidskwaliteit. Het blijft desondanks een raar, gedateerd klinkend nummer, met name het stuk "The Vikings Are Coming" loopt niet lekker. Toch interessant hoe Harris als songwriter grote stappen maakte in een paar jaar tijd.

Twilight Zone is ook van de Killers sessies maar staat niet op elke Killers uitgave. Ik vind het een geslaagd nummer, mooie melodieuze zanglijnen van Dianno en catchy gitaarpartijen geschreven door Murray. Best jammer dat beiden compositorisch niet wat meer bijdroegen aan Maiden. Meeste nummers waren natuurlijk van Harris.

Al met al een interessante verzameling nummers.

avatar van vielip
Ik vind eigenlijk die hele serie 'The first ten years' die ze in 1990 op de markt slingerden zeer geslaagd! Destijds waren we in ieder geval door het dolle dat al die moeilijk te krijgen b kantjes eindelijk op cd uit kwamen. Als ik het goed herinner dan kwamen ze ook allemaal apart uit in een bepaald tijdsbestek. Niet allemaal in 1 x in ieder geval. Of zit ik helemaal mis?

avatar van Faalhaas
Volgens mij heb je wel gelijk Vielip. Ik was 14 jaar toen ze uitkwamen, en zag er opeens een aantal in de winkel liggen. Ik kon het niet betalen van mijn zakgeld (waren ook redelijk prijzig voor een paar nummers meen ik me te herinneren..) maar beetje bij beetje verzamelde ik ze via vriendjes en de bieb op cassettebandje. Die Nicko stukjes vonden wij ook supergrappig, ook al begreep ik de helft van de tijd niet eens wat ie precies zei.

avatar van vielip
Hahaha ja die Nicko stukjes vonden wij destijds ook hilarisch! Sterker nog; toen ik jaren later bij m'n huidige werkgever aan de slag ging, bleek daar iemand te werken die die stukjes ook bijna letterlijk na kon doen! Tot op de dag van vandaag nemen we, als we elkaar bellen, de telefoon op met; Hi, it's Nicko here. En daarna komen dan veel van zijn uitspraken uit die stukjes minutenlang voorbij

De prijzen lagen destijds (nu ook trouwens!) best hoog inderdaad. Ik kon ze me in ieder geval ook niet veroorloven met m'n zuur verdiende centjes. Ik was 15 dus tjsa...