Charley Crockett - Welcome to Hard Times (2020)

Country
Label: Son of Davy

1. Welcome to Hard Times (3:05)
  2. Run Horse Run (2:41)
  3. Don't Cry (3:21)
  4. Tennessee Special (3:10)
  5. Fool Somebody Else (3:58)
  6. Lily My Dear (2:38)
  7. Wreck Me (2:27)
  8. Heads You Win (3:13)
  9. Rainin' in My Heart (3:50)
  10. Paint It Blue (3:37)
  11. Blackjack County Chain (2:38)
  12. The Man That Time Forgot (2:58)
  13. The Poplar Tree (3:31)
avatar van musicfriek
Kleine artiesten worden groot, zo ook deze geweldige Charley Crockett. De afgelopen coronamaanden heb ik Charley helemaal ontdekt en wat een veelzijdig artiest is dit. Eind 2018 heeft hij een open hart-operatie ondergaan en is daar gezond en wel uitgekomen, gelukkig!

Hij komt uit San Benito, Texas en zoals hij zelf vaak in interviews zegt: de stad waar Freddy Fender ook vandaan kwam. Het leuke van hem is dat het niet alleen maar country is, hij kan met zoveel genres uit de voeten, denk aan: blues (zo hoor ik hem het liefst), R&B, folk, bluegrass, roots, rock. Hij heeft zo'n 10 jaar door heel Amerika opgetreden en op deze manier zijn ervaring in de muziek opgedaan. En dat lijkt nu zijn vruchten af te werpen, afgelopen jaar maar liefst 3 releases gehad (2 albums en een EP) en deze Welcome to Hard Times wordt zijn 4e release. Eentje waar ik enorm naar uitkijk. En hoe toepasselijk is deze titel in deze tijden. Hij zegt zelf dat het niks met de coronagebeurtenissen te maken heeft, hij schreef deze nummers in november 2019.

In de commentaren van YouTube lees je opvallend veel dat er eindelijk weer eens een artiest is die echt traditionele country maakt. Nu ben ik nog maar pas geleden begonnen met mijn ontdekkingreis in de countrymuziek, maar er zal een kern van waarheid in zitten. Dus als er (traditionele) countryliefhebbers op deze site zitten, ik houd me graag aanbevolen voor tips.

Het is nog maar een kwestie van tijd dat Charley een grote naam gaat worden, ik gun het hem van harte, want door de vele interviews die ik gezien heb is het een ontzettend coole, nuchtere vent ook nog.

avatar van musicfriek
Het titelnummer is al een tijdje uit en die wordt per draaibeurt mooier, een echte Charley-original en wat briljant gedaan met die 'honkytonk'-piano. Vorige week kwam de 2e single Run Horse Run uit en die is weer totaal anders. Meer een westernnummer inclusief pedal steel (wat een prachtig instrument is dat toch, krijg er regelmatig kippenvel van). En de video is ook helemaal in western-style, ja, voor mijn gevoel gaat dit een geweldig album worden. Maar ik ben dan ook een echte liefhebber geworden van Mr. Crockett.

Ik zou ook heel graag een samenwerking willen zien met een andere countryfavoriet van me: Colter Wall. Dat zou echt geweldig zijn. Leuk dat ze 4 weken na elkaar een album uitbrengen.

avatar van AbleMable
musicfriek Heb nog wel een tip voor je voor hedendaagse traditionele country, namelijk Jason James.

Dit nieuwe album is best een fijn album van Charley Crockett. Zijn stem en manier waarop hij zingt, doet me overigens wel erg aan Kris Kristofferson denken. En met de cover van, de door Willie Nelson bekend geworden, Blackjack County Jail, wordt wel duidelijk uit welk vaatje Crockett tapt op dit album. En ook in de uitvoering van Crockett blijft het een mooie en fijne song. Maar vind wel dat het album beetje eigen smoel mist en de begeleiding is prima in orde maar blijft wel wat aan de vlakte.

Vaker draaien

Vind dit zijn beste album tot nu toe, hij laat hier horen wat hij allemaal in zijn mars heeft. Het is ook eigenlijk een vrij donker country & western album en dat concept hebben ze fantastisch uitgewerkt. Het bluesy Fool Somebody Else, het folky Lily My Dear samen geschreven met o.a. Vincent Neil Emerson en hoe mooi kun je een banjo in een song verwerken, zo dus. Melancholie vinden we terug in Don't Cry, Wreck Me en The Poplar Tree. En vooral de manier van zingen valt me op dit album heel erg op. Elk nummer heeft zijn charme en gek genoeg vind ik zijn enige cover op dit album, Blackjack County Chain, een tikkie minder. Charley zijn eigen favoriet is Paint It Blue (te lezen in artwork van album) en dat nummer is ook erg bijzonder, waardeer ik steeds meer. Ademt ook echt een westernsfeer uit.

Voor mij heeft dit album genoeg smoelwerk, sterker nog, mijn favoriet van 2020, op eenzame hoogte.