Danny Cavanagh - A Place to Be (2004)

Alternatieve titel: A Tribute to Nick Drake

Label: Strangelight

1. Cello Song (4:32)
  2. One of These Things First (3:56)
  3. Place to Be (3:00)
  4. Road (1:57)
  5. Rider on the Wheel (2:37)
  6. Black Eyed Dog (3:24)
  7. River Man (4:58)
  8. Clothes of Sand (2:32)
  9. Fly (2:38)
  10. Nothern Sky (4:27)
  11. From the Morning (2:31)
flebbie
Danny waagt zich aan een aantal Nick Drake covers. Het moet gezegd, zijn ingetogen stem is zeer geschikt voor dit materiaal. Je kunt horen dat dit uit liefde voor de muziek is gemaakt. In een oplage van 1000 stuks geperst op het Strangelight label van Duncan Patterson. Met de hand genummerd en ik ben in het blije bezit van nummer 23

Voor mij persoonlijk vooral een leuk hebbedingetje, want als ik zin heb in Nick Drake kies ik toch het liefst mans eigen werk.

avatar van Nakur
Ik heb een Russische herdruk. Alleen maar omdat ik naast het net heb gevist en geen kopietje wil.

En zo heel sterk is de plaat niet. Leuk wel

flebbie
Ik ben het wel met je eens. Als ik hem luister heb ik altijd het idee dat er meer in had gezeten. Sommige uitvoeringen klinken ook wat mat. Live speelt Danny wel eens Cello song en dat klinkt altijd veel beter dan op deze plaat.

Bobiej
Je kan horen dat Danny 'A place to be' uit liefhebberij voor de muziek van Nick Drake heeft gemaakt. Deze - inmiddels legendarische? - muzikant heeft prachtige dingen gecomponeerd - in verschillende stijlen, en Danny heeft hier iets moois van gemaakt.

Wat ik ook bij zijn broer Vincent zie is dat ze beide een mooie, breekbare stem hebben (afgezien van het oude Anathema werk ) - wat zich leent voor Nick's muziek. Het snarenwerk van Danny is werkelijk fenominaal hier, dat prachtige getokkel op Cello Song, het naargeestige doch rustige van River man...Danny heeft hier zeer mooi werk afgelevert.

Danny heeft met het coveren de perfectie in oog...zijn stem lijkt op sommige stukken verbazend veel op die van Nick, maar ik heb er soms wel moeite mee om een andere stem op vertrouwde muziek te horen.

voltazy
Bobiej schreef:
Wat ik ook bij zijn broer Vincent zie is dat ze beide een mooie, breekbare stem hebben (afgezien van het oude Anathema werk ).

voor silent enigma zong vincent ook niet

ik ben best wel benieuwd naar dit album (kijkje naar m'n top 10 zegt genoeg)

bobbie, je kan antimatter ook best eens proberen denk ik zo

Bobiej
Antimatter had ik een tijdje terug ook al gezien (volgens mij in een oude Aardschok?) maar aangezien ik laatst al "A Natural Disaster'' gekocht heb, en helemaal geweldig vind, kan ik Antimatter ook wel es uitproberen!

Schijnt ook een beetje 'breekbare', melancholische muziek te zijn toch?

avatar van rafke pafke
Persoonlijk vind ik dit een erg geslaagde hommage van een muzikant aan één van zijn muzikale helden. Dit is een plaatje gemaakt door een Nick Drake liefhebber voor Nick Drake liefhebbers.

Het gitaarwerk van Danny vind ik magnifiek en straffer dan het akoestische werk dat hij bij Anathema of Antimatter gedaan heeft. Zijn stem past ook wonderwel bij de muziek. Verder stoort het mij ook niet dat de nummers niet veel afwijken van het origineel, al zijn ze in sommige gevallen nog meer basic, d.w.z. enkel akoestische gitaar en stem.

avatar van rafke pafke
Tsja een kleine re-release van 500 exemplaren van een album uit 2004. Steengoed weliswaar en voor mij de kennismaking destijds met Nick Drake. Maar niet echt een teken dat alles toch koek en ei is helaas.

avatar van ZAP!
rafke pafke - dat zal ik ook niet beweren. Maar uit het Anathema discussie topic:
vigil schreef:
Zoiets kan geen dagen en dagen duren.
Het duurt inmiddels weken en weken.