Vanessa Paradis - Vanessa Paradis (1992)

Frankrijk
Label: Remark

1. Natural High (3:21)

met Lenny Kravitz

2. I'm Waiting for the Man (3:25)

met Angie Stone

3. Silver and Gold (2:43)
  4. Be My Baby (3:41)

met B.J. Nelson en Debbie Cole

5. Lonely Rainbows (2:33)

6. Sunday Mondays (3:56)

met Lenny Kravitz

7. Your Love Has Got a Handle on My Mind (3:56)

met Lenny Kravitz

8. The Future Song (4:55)

9. Paradis (3:03)
  10. Just as Long as You Are There (3:24)

met Lenny Kravitz en Angie Stone

11. Gotta Have It (2:17)

met Lenny Kravitz

Eindelijk een re-release op vinyl en dus staat ie in de kast.

Ik verhoog m ook naar 4 sterren, want het blijft een heel degelijke plaat na al die jaren.

De mooie zwoele stem van Vanessa, en de lekkere muzikale bijdragen van Kravitz maken dit tot een heel prettige plaat.

avatar van Funky Bookie
Team Lenny Kravitz levert een lekkere plaat af. Voor het plaatje is Vanessa een stuk prettiger dan Lenny. Ik hoor Lenny echter liever zelf de nummers zingen. Desalniettemin een prima album.

avatar van Twinpeaks
Prima album van La Paradis. Goeie songs, lekkere in your face productie en bovenal met plezier gespeeld en gezongen . Het is niet wereldschokkend allemaal maar gewoon degelijk goed . De cover van V.U.vind ik niet zo best , maar das een van de spaarzame minpuntjes op dit album. 4 sterren waarvan een halve voor jeugdsentiment

avatar van heartofsoul
Dit album had ik tot vandaag nog nooit gehoord. Laatst op de gok uit de kringloop meegenomen - ik kende eigenlijk alleen "Joe Le Taxi", en dat vond ik een geinig hitje. Tot mijn genoegen constateer ik dat het album niet zo slecht is als ik toch wel vreesde, maar de punten die Allmusic toekent, namelijk 4,5 * vind ik té genereus, want Vanessa Paradis is daarvoor een te beperkte zangeres. Wel is het in instrumentaal opzicht helemaal oké, mede dankzij de bemoeienis van Lenny Kravitz natuurlijk. Een prettige verrassing was bijvoorbeeld de funky instrumental "paradis", waar je de zang van Vanessa in het geheel niet mist! Maar er staan meer fijne nummers op dit redelijke album, dat nergens écht verveelt. Mij niet in ieder geval.

heartofsoul schreef:

Dit vind ik persoonlijk altijd zulke onzin. Dus alleen wanneer iemand over een dijk van stem beschikt verdient een album vier of vijf sterren?

lennon schreef:
Eindelijk een re-release op vinyl en dus staat ie in de kast.

Mee eens!
Gisteren tijdens een bestelling van allemaal andere platen deze aan de bestelling toegevoegd, puur omdat ik dacht dat dit een guilty pleasure uit mijn puberteit was.
Niets bleek minder waar te zijn toen ik hem vanochtend afspeelde. De plaat zit verdomd goed in elkaar met die fijne Kravitz touch gemixt met die heerlijke jaren zestig sound en Franse chansons invloeden.
Overigens bevat kant B alle hoogtepunten, wat een plezier om naar te luisteren.
Ik heb dit album vroeger nooit zo gewaardeerd als dat ik nu ineens doe.

Deze plaat zal de komende tijd nog heel vaak op mijn draaitafel liggen!

Gert1980 schreef:

Dit vind ik persoonlijk altijd zulke onzin. Dus alleen wanneer iemand over ebij de beoordelingen dijk van stem beschikt verdient een album vier of vijf sterren?

Het is toch heel normaal dat bij de beoordeling van een album de vocale kwaliteiten een rol spelen - omdat nou "onzin" te vinden gaat wel een beetje ver. Maar dat neemt niet weg dat ik het een redelijk album vind. Mijn 3 1/2 sterretjes gaan dus eigenlijk ook en vooral naar Kravitz zou je kunnen zeggen...
Wel eerst even nadenken voor je reageert, Gert!

avatar van Gert1980
heartofsoul Mijn reacties was niet lullig bedoeld!!
Dat gezegd hebbende, voor mij boeien de vocalen in dat opzicht niet. Zo zou een Adele (om maar iemand te noemen) nooit wegkomen met een album als Madonna's Ray of Light. Maar zij zou dan wel meer sterren voor hetzelfde product verdienen, simpelweg vanwege de vocalen?

avatar van heartofsoul
Gert1980: al vind ik het album heel charmant (anders had ik geen 3,5* toegekend natuurlijk), ik had het waarschijnlijk nóg beter gevonden als de vocale bijdrage van Vanessa Paradis mij beter was bevallen - die vind ik wel érg mager, vooral qua expressie. Duidelijker kan ik het waarschijnlijk niet zeggen.
Eén van de aantrekkelijkheden van dit forum vind ik het uiteenlopen van de soms totaal verschillende waarderingen (wat in dit geval toch eigenlijk wel meevalt) die hun oorzaak vinden in de verschillen in muziekbeleving (om maar eens een open deur in te trappen). Dat is niet iets om je al te druk over te maken, lijkt mij.

avatar van Gert1980
heartofsoul Volgens mij maak ik mij niet druk, ik vind het gewoon leuk over zoiets te discussiëren en moet kunnen lijkt mij.

Hoop voor jou in ieder geval dat iemand als Céline Dion een album als deze gaat maken.

Gert1980 schreef:

Dat is onwaarschijnlijk - als je mijn lijstjes bekijkt zul je zien dat ik een geheel andere muzieksmaak heb dan jij....