HAIM - Women in Music Pt. III (2020)

Label: Columbia

1. Los Angeles (3:20)
  2. The Steps (4:07)
  3. I Know Alone (3:46)
  4. Up from a Dream (3:17)
  5. Gasoline (3:13)
  6. 3 AM (3:10)
  7. Don't Wanna (3:21)
  8. Another Try (3:25)
  9. Leaning on You (3:21)
  10. I've Been Down (2:51)
  11. Man from the Magazine (2:06)
  12. All That Ever Mattered (2:30)
  13. FUBT (3:13)
  14. Now I'm in It * (3:24)
  15. Hallelujah * (3:10)
  16. Summer Girl * (3:25)
avatar van E-Clect-Eddy
Komt vrijdag uit met 2 maanden vertraging en nu zijn de 3 eerste singles slechts bonustracks

Die 3 bevallen beter dan de 3 (The Steps + Don't Wanna + I Know Alone) die erna kwamen.

avatar van steven
Tot wanneer vertraagd dan? De berichten zijn erg goed , ben benieuwd naar deze plaat

avatar van E-Clect-Eddy
steven als ik goed herinner was deze bedoelt om eind april uit te komen.
Heb mijn oorspronkelijke post even aangepast om het eea meer duidelijk te maken.

avatar van JoaMuse
De release was uitgesteld van april tot het einde van de zomer, en dan toch weer vervroegd blijkbaar. Zie artikel NME voor meer uitleg.

Van de al bekende nummers vind ik The Steps het beste.

avatar van coldwarkids
Now I'm In It als bonustrack. What the fuck. Al moet ik zeggen dat alle singles tot nu toe goed zijn. De rest van de plaat valt voor nu een beetje tegen.

avatar van VladTheImpaler
Leaning on You had zo op Father of the Bride van Vampire Weekend kunnen staan.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: HAIM - Women In Music Pt. III - dekrentenuitdepop.blogspot.com

HAIM - Women In Music Pt. III
HAIM verfrist haar geluid met flink wat hedendaagse invloeden en productionele hoogstandjes, maar de volstrekt onweerstaanbare popliedjes van Alana, Danielle en Este Haim zijn gebleven

Het Amerikaanse trio HAIM maakte al twee uitstekende albums, maar album nummer drie is nog een paar klassen beter. De productie van het album is een stuk voller en veelzijdiger en het geluid van de zussen HAIM een stuk moderner, maar de aanstekelijke popliedjes die een mooie zomerdag prachtig inkleuren zijn gelukkig gebleven. Women In Music Pt. III is een album met even tijdloze als eigentijdse popsongs en het zijn popsongs die je alleen maar kunt omarmen. HAIM komt op de proppen met een smaakvol gevulde omgevallen platenkast, maar het heeft haar geluid ook prachtig geperfectioneerd. De soundtrack van een hele mooie zomer, ook al is het de zomer van 2020.

Ik was in 2013 en 2017 behoorlijk enthousiast over de muziek van HAIM, maar ik heb de albums Days Are Gone (2013) en Something To Tell You (2017) pas het afgelopen jaar echt leren waarderen. De zussen Alana, Danielle en Este Haim staan op deze twee albums garant voor nagenoeg perfecte popliedjes. Het zijn popliedjes die de perfecte popmuziek van Fleetwood Mac uit de jaren 70 eren, maar HAIM bleek op haar eerste twee albums van alle markten thuis en maakte ook muziek waaraan Prince zijn goedkeuring zou hebben verleend.

Door het enorme plezier dat ik het afgelopen jaar heb beleefd aan de eerste twee albums van HAIM, kijk ik al een tijd enorm uit naar album nummer drie. Women In Music Pt. III zou oorspronkelijk een paar maanden geleden al verschijnen, maar het corona virus gooide roet in het eten. Het is misschien maar goed ook, want het derde album van de zussen Haim heeft met een dag waarop de dertig graden werd aangetikt een perfecte releasedatum gekregen.

Women In Music Pt. III is niet alleen de soundtrack van een mooie zomer, maar ook het beste album van HAIM tot dusver. Op hun derde album trekken Alana, Danielle en Este Haim de lijn van hun eerste twee albums door, maar alles is voller, aanstekelijker, veelzijdiger, spannender, onweerstaanbaarder en uiteindelijk beter.

Dat hoor je bijvoorbeeld in de productie van het album. De Amerikaanse band heeft ook dit keer een beroep gedaan op Rostam Batmanglij en Ariel Rechtshaid, beiden onder andere bekend van Vampire Weekend, maar het derde album van HAIM klinkt in productioneel opzicht anders dan zijn twee voorgangers. Werkelijk alles wordt uit de kast getrokken om het geluid van HAIM te verrijken en het resultaat mag er zijn.

Ook in muzikaal opzicht is Women In Music Pt. III een ander album dan zijn voorgangers. Waar HAIM tot dusver een voorkeur leken te hebben voor een retro geluid, is het derde album van de band een fris klinkend popalbum dat meerdere uithoeken van het genre verkent, van R&B tot rock, maar altijd een aantrekkelijk pop sausje heeft.

Natuurlijk zijn ook op Women In Music, Pt III nog wel flarden uit het verleden te horen, maar het ligt er minder dik bovenop dan op de eerste twee albums van de band. Op Women In Music Pt. III hoor je absoluut minder Fleetwood Mac (gelukkig nog wel een enkele keer), maar HAIM klinkt nog wel met enige regelmaat als een Prince protegee, al wordt het dit keer vanuit het heden en dus helaas vanuit het hiernamaals aangestuurd door het genie uit Minneapolis.

Wat HAIM niet heeft veranderd is het schrijven van volstrekt onweerstaanbare en nagenoeg perfecte popliedjes. Het zijn popliedjes die dit keer alle kanten op schieten, maar het is bijna altijd heel erg goed. Hetzelfde geldt voor de zang van Danielle Haim, die nog wat zelfverzekerder klinkt en ook dit keer prachtig wordt ondersteund door Alana en Este Haim.

Het klinkt zoals gezegd zoals een soundtrack voor een mooie zomerdag moet klinken, maar onder de oppervlakte is Women In Music Pt. III ook een album waarin de donkere kanten van het leven niet onder het tapijt worden geveegd. De eerste paar luisterbeurten zitten er inmiddels op en het derde album van HAIM is me inmiddels al net zo dierbaar als albums één en twee en de rek is er nog lang niet uit. Je moet absoluut van pop houden, maar als je dit doet is Women In Music Pt. III van HAIM een wereldplaat. Erwin Zijleman

avatar van Marteen
Onterechte lage score tot nu toe. Zeer aanstekelijke plaat, was tot nu toe niet zo'n liefhebber van HAIM maar dit album mag er zeker zijn.

avatar van Lambchop
Zeker weten Marteen

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Waar de nieuwe plaat van Khruangbin vooral geschikt is om in de zon bij weg te dromen, schudt de zomerse derde plaat van HAIM je juist wakker. Het trio brengt op Women In Music Pt. III pakkende popsongs die op single The Steps na allemaal een keurige radiolengte van rond de drie minuten hebben.

Zo heeft opener Los Angeles, een heerlijke groove en feestelijke blaasinstrumenten aan het einde. “Give me a miracle, I just want out from this / I’ve done my share of helping with your defense / But now I can’t dismiss it’s killing me”, klinkt het in de eerste regels over de stad waar de drie zussen opgroeiden, die aantrekt en afstoot.

Muzikaal valt er genoeg te beleven op deze fris klinkende plaat. 3am is bijvoorbeeld lekker loom, I Know Alone wordt voortgestuwd door een breakbeat, er is het luchtige reggae-achtige Another Try en op All That Ever Mattered is zelfs een vleugje Prince hoorbaar aan het slot.

Zangeres Danielle Haim was vorig jaar op meerdere nummers van Vampire Weekends Father of the Bride te horen en het geluid van die band klinkt soms door in de productie van deze HAIM-plaat, die deels in dezelfde handen lag (Ariel Rechtshaid), maar waar ook ex-Vampire-lid Rostam zijn stempel op drukte. Dat is vooral het geval op Leaning On You, dat zeker niet had misstaan op het laatste Vampire-album.

Opvallend: waar veel bands singles aan het begin van een album zetten, zijn het vorig jaar uitgebrachte Now I’m In It, Hallelujah en Summer Girl hier slechts als bonus tracks toegevoegd. Het zegt vast iets over het zelfvertrouwen van het drietal. Het zal me niet verbazen als de wervelende popplaat Women In Music Pt. III net als Father of the Bride hoog in heel wat jaarlijstjes gaat belanden.

avatar van Angelo
Hun debuutalbum vond ik destijds erg leuk en werd op het juiste moment uitgebracht. Sindsdien is mijn enthousiasme wat getemperd. Dit album is, net als zijn voorganger, in principe gewoon een herhalingsoefening van het debuut, maar dan met inferieure nummers. 'Days Are Gone' bracht een soort frisheid en speelsheid die op dit album ontbreken. Het komt op mij allemaal wat gekunsteld en truttig over.

avatar van Marteen
Angelo schreef:

Opmerkelijk. Het gaat naar mijn mening juist een andere kant op dan hun vorige twee albums...

avatar van SilverGun
Toch wel één van de beste platen van het jaar tot zover. De clips bij de singles zijn ook stuk voor stuk ijzersterk.

avatar van Bruce Almighty
Ik vond persoonlijk Something to Tell You al iets beter dan Days Are Gone, maar dit derde album van HAIM steekt wat mij betreft wel met kop en schouders boven hun vorige twee albums uit. Daar waar op de twee voorgangers leuke en nietszeggende nummers elkaar in balans hielden, vind ik het op Women in Music Pt. III oprecht moeilijk om aan te geven wat mijn favoriete nummers zijn. Vrijwel alle tracks kunnen als single worden uitgebracht. In dat opzicht doet het album wat denken aan The Desired Effect waar ook - net als hier - producer Ariel Rechtshaid achter de knoppen zat.

erwinz verwoordt het hierboven al prachtig en ik sluit me volledig bij hem aan. Het klinkt allemaal een stuk voller en overtuigender. Ik vind het knap dat alle nummers zó catchy klinken. Overigens zijn de drie bonustracks de kers op de taart; die doen me nog wat meer dan de laatste drie nummers op het reguliere album. Stuk voor stuk zijn het lekkere nummers en Summer Girl is met die prachtige sax simpelweg de perfecte afsluiter. Absoluut een zomeralbum en daarmee ook een album dat de komende weken nog wel een tijdje op herhaling blijft staan. Ik vermoed dat mijn huidige score nog wel wat omhoog kan gaan.

avatar van Thekillers87327
Helaas kunnen we het niet overal over eens zijn Bruce Almighty

Ik zag in haim altijd het perfecte indie pop trio. Pop met een apart randje, dat ze het anders willen doen.
Helaas hoor ik op dit album iets teveel doorsliknummers die je zovaak op de radio hoort.
Het is iets beter dan een gemiddeld radionummer op 538, dat moet ik wel zeggen

avatar van Bruce Almighty
Het zat er een keer aan te komen, Thekillers87327

Ik snap ergens wel wat je bedoelt. HAIM klinkt hier misschien nog wat radiovriendelijker dan we van hen gewend zijn, al heeft het mij eerlijk gezegd altijd wat verbaasd dat ook oudere nummers als If I Could Change Your Mind en Little of Your Love de radio niet of nauwelijks bereikt hebben.

Je moet ervan houden. Ondanks dat ik zeker geen fan ben van alles wat tegenwoordig op de radio voorbij komt, houd ik best van goede popmuziek. En die goede popmuziek is precies wat HAIM brengt op deze derde plaat imo.

avatar van Thekillers87327
Bruce Almighty schreef:
Het zat er een keer aan te komen, Thekillers87327

Radiovriendelijk klinkt het zeker haha, en dat maakt het opzich niet meteen slecht of minder hoor.
Ik houd ook best van goede popmuziek, al zal ik dit er net niet onder scharen. Ik vind de nummers heel veel op elkaar lijken ( maakt het niet persee slecht) en vind het melodieus mwah en een beetje simpel.
Ze hebben hier kwantiteit geleverd voor mij dan