Hum - Inlet (2020)

6. Cloud City (5:17)
  7. Folding (8:19)
  8. Shapeshifter (8:01)
avatar van Don Cappuccino
Hum bracht gisteren uit het niets zijn eerste album in 22 jaar uit. De band bracht in de jaren '90 een shoegazende en soms proggy post-hardcoresound die redelijk op zijn eigen stond samen met een band als Failure en zijn tijd vooruit was. Binnen muzikantenkringen wordt Hum dan ook zeer hoog geplaatst, maar de band is op de Stars-single na nooit echt groot geworden. Hum is bijvoorbeeld een hele grote inspiratie voor Deftones geweest.

Inlet voelt niet alsof Hum 22 jaar ouder is geworden op een hele positieve manier. Omdat ze destijds al vooruitstrevend waren, voelt Inlet als een verdere verfijning van de eerdere platen. Wat vooral opvalt is dat Hum vele malen zwaarder is gaan klinken, bijna stoner/doom. Ook zijn de composities minder beweeglijk geworden, maar worden de wonderschone dromerige fuzzy riffs prachtig uitgediept met veel verschillende lagen en wordt er de tijd genomen om heerlijk uit te waaieren. Echt muziek om compleet in te duiken.

Als je Hum niet kent, maar wel liefhebber bent van bands als Deftones, Nothing en Slow Crush moet je dit album absoluut checken. Dit is zoals je graag een comebackalbum hoort.

avatar van DeftonesJP
Jaren geleden las ik een interview met Chino Moreno, zanger van Deftones en liefhebber van de band Hum. Dat interview is hier te lezen. Ik nog nooit van Hum gehoord maar de lofzang over de riffs en de abstracte lyrics maakten me enthousiast en vanaf dat moment was ik liefhebber van Hum. Een zoektocht op het internet leerde me dat het echter bij twee albums bleef en destijds kon je nog naar concerten, dus de hoop om Hum live te zien was ook in de grond geboord. Dat was jammer maar ik had een aantal toffe tracks die ik regelmatig kon luisteren en eigenlijk geen reden tot klagen.

In 2020 liet Spotify mij een aantal nieuwe releases zien en daar stond opeens een paars album van Hum. Het zou toch niet? Het magische schuifje ging naar rechts en de klanken van het nummer 'Waves' knalden door mijn oordopjes. Ik was hooked.

Hum deed in het verleden hele toffe dingen maar door de jaren heen is mijn smaak gegroeid en ben ik steeds meer van bands met logge riffs gaan houden. Vaak gebruiken die bands ook zware vocalen. Dit kan prachtig zijn maar bij Hum combineren deze zware riffs met hele abstracte rustige vocalen en zorgt de lead gitarist voor effecten die dit allemaal aan elkaar lijmen. Dit maakt dit album uniek in z'n soort en was het voor mij een zeer aangename verassing. 4,5 ster van mij en een dikke aanrader voor menig muziekfan!

avatar van Draaikont
Mijn eerste stem op MM. Kijk al jaren passief mee. De 3,5 is gebaseerd op een eerste luisterbeurt en kan naar ik verwacht nog omhoog.