This Is the Kit - Off Off On (2020)

Folk
Label: Rough Trade

1. Found Out (3:29)
  2. Started Again (4:37)
  3. This Is What You Did (3:12)
  4. No Such Thing (4:40)
  5. Slider (4:06)
  6. Coming to Get You Nowhere (3:20)
  7. Carry Us Please (4:13)
  8. Off Off On (3:19)
  9. Shinbone Soap (4:18)
  10. Was Magician (4:26)
  11. Keep Going (6:39)
avatar van Jeanne d’Arc
Mooi, nieuw werk op komst van TITK

avatar van Mausie
This Is What You Did, wat een single

avatar van Lura
In 2007 debuteerde Kate Stables nog als een basale folkzangeres met haar fraaie debuutalbum Krulle Bol. Hierop werd ze slechts af en toe muzikaal ondersteund door de bekende producer John Parish.

De jaren erna groeide This Is the Kit uit tot een band en haar oeuvre tot een vijftal albums. Haar vijfde album Moonshine Freeze uit 2017 werd wederom geproduceerd door Parish. Hierop was een geslaagde combinatie van ingetogen en meer experimentele en rauwere songs te horen.

Op het nieuwe album Off Off On is de rol van producer weggelegd voor Josh Kaufman (oa PJ Harvey en Bonny Light Horseman). Om maar met de deur in huis te vallen, Off Off On is een wonderschoon album geworden.

De uptempo, ijzersterke, gedreven opener Found Out liet me direct naar het puntje van mijn stoel veren en was ik meteen verkocht. De inkleuring van de songs is inventief. Regelmatig speelt de vier man sterke blazerssectie een hoofdrol. In de reeds vrijgegeven single This Is What You Did is dat echter een banjo.

De meer ingetogen songs hadden iets meer tijd nodig om te overtuigen. De stem van Stables komt vooral tot zijn recht in rustige, wonderschone liedjes als Shin Bone Soap, Was Magician en Keep Going. Absolute prijsnummer is de meanderende, relaxte afsluiter Keep Going, vooral door het gitaarspel. Off Off On behoort voor mij tot de aller-fraaiste releases van dit jaar.

This Is the Kit live:

25-04-2021 GRONINGEN: Der Aa-theater