Elias Mazian - Vrij van Dromen (2020)

Electronic / Pop
Label: De Vlieger

1. Nooit Meer een Einde (3:54)
  2. Heimwee (3:43)
  3. Niemand (3:57)
  4. Oceaan (3:44)
  5. Vrij van Dromen (4:56)
  6. Bij Mij (4:00)
  7. Stiekem (4:04)
avatar van panjoe
Best okay, dit korte plaatje van een resident-DJ van De School, maar veel meer valt er niet over te zeggen. Weinig aanstootgevende nummertjes kabbelen rustig voorbij, waarbij de zang de muziek in mijn ogen juist nog een beetje een eigen smoel geeft - instrumentaal was dit ronduit saai geweest. Al met al klinkt het meer als een hobbyproject dan een afgerond album.

Het eindresultaat doet me een beetje denken aan de plaat van Meetsysteem van vorig jaar, maar dan met minder positieve uitschieters en een stuk minder bewustzijn van de eigen tekortkomingen. Het grijze gebied tussen leuk en cheesy wordt nooit echt verlaten om volledig leuk te worden. En die cover van Toontje Lager gaat inderdaad wel zwaar over het randje richting cheesy.

Wow, that escalated quickly...

Ik volg zelf Elias Mazian al sinds hij een decennium geleden bij mij stond te draaien in de kleine zaal bij KrancK. Hij heeft zich in de tussentijd ontwikkeld tot een van de betere dj's van NL.

Dit is zijn debuut en daarin slaat hij duidelijk een andere richting in dan in zijn sets. Stippenlift en Meetsysteem worden al genoemd, die referenties hoor ik ook wel. Ok, de zang is best matig en de muziek niet baanbrekend, maar Nooit Meer een Einde vind ik wel een topnummer, terwijl Niemand en Vrij van Dromen ook prima nummers zijn. Ik kan hier wel een 3,5* aan kwijt.