Gulch - Impenetrable Cerebral Fortress (2020)

Label: Closed Casket

1. Impenetrable Cerebral Fortress (1:44)
  2. Cries of Pleasure, Heavenly Pain (1:56)
  3. Self-Inflicted Mental Terror (2:09)
  4. Lie, Deny, Sanctify (1:30)
  5. Fucking Towards Salvation (1:50)
  6. All Fall Down the Well (1:57)
  7. Shallow Reflective Pools of Guilt (1:18)
  8. Sin in My Heart (3:24)
avatar van Don Cappuccino
Beluister de plaat: Impenetrable Cerebral Fortress

hate5six is een beetje de KEXP van de hardcore. Liveregistraties van topkwaliteit, ook vaak bands die nog maar weinig materiaal uit hebben. In 2017 was het Vein dat zeer grote indruk maakte op YouTube met zijn set, en dit jaar overtuigde Gulch enorm. Het zorgde er in ieder geval voor dat ik binnen no time had geluisterd naar de twee EP's die ze tot dan toe hadden.

Vorige week donderdag kondigde Gulch uit het niets zijn debuutplaat aan en dat hij ook gelijk op vrijdag zou verschijnen. Impenetrable Cerebral Fortress is een smerig beest van een debuut dat 15 minuten lang op de luisteraar inbeukt. Gulch is een band van deze tijd, en daarmee bedoel ik dat ze invloeden van allerlei metal/punk/hardcoresubgenres (jaren '80 blackmetal, post-punk/newwave, deathmetal, metalcore, grindcore) in een blender gooien en een moddervette mix neerzetten. Grimmige jaren '80 blackmetaltremoloriffs kunnen in een korte tijd afgewisseld worden met rechttoe rechtaan punk, midtempo deathmetal, metalcorebreakdowns en ronduit asociale hoempapagrooves. Zanger Elliot klinkt als een bezetene en krijst als een gek.

Als grootste verrassing covert de band aan het einde van de plaat gewoon Sin in my Heart van Siouxsie & The Banshees! Het laat de veelzijdigheid van de band nog meer horen, aangezien de band duidelijk laat horen de onheilspellende post-punksound van het origineel in de vingers te hebben. Richting het einde wordt er meer de typerende Gulch-saus overheen gegooid en krijgen we heerlijke zwartgeblakerde punkriffs te horen waarbij je absoluut niet stil kan zitten.

De verwachtingen waren hoog en de hype in de hardcorescene is groot, maar Gulch flikt het hem! Een van de vetste platen van het jaar tot nu toe.

avatar van aerobag
Gezellig zondagmiddag plaatje voor als je je schoonfamilie op de koffie heb, of niet Johnny Marr en Don Cappuccino?

avatar van Johnny Marr
Klinkt heel bruut ja

bennerd
Leuke, maar tegen het nogal saaie aangrenzende plaat. Dat laatste nummer is dan verrassend goed. Wist niet dat het een cover was, het leek ineens of ze aan de melodieuze hardcore gingen.

avatar van davyvdp
Wow, wat is 'Sin in my a heart' een fantastische cover. (Het bronmateriaal is natuurlijk al van uitmuntende kwaliteit)

avatar van AOVV
Bruut, die cover van Sin in My Heart. En de rest is ook retegoed!

avatar van AOVV
Aan de hoes van dit plaatje kan je meteen merken dat dit aangename muziek betreft.

Neen, even serieus nu: Gulch laat hier op iets meer dan een kwartier horen dat ze heel wat in de kast hebben; vooral de de lade met "extreme elementen" is aardig volgestouwd. Dit resulteert in een eclectisch werkstuk van maar liefst acht nummers, De zanger krijst als een enthousiaste volgeling van Satan, erg krachtig en overtuigend. Muzikaal is het gewoon heel erg boeiend; lees het stuk van Don Cappuccino er maar eens op na, daar wordt in feite alles reeds uit de doeken gedaan.

De afsluiter mag dan wel een cover zijn, het is wel een beestachtige geweldenaar van een cover. Dit is een erg mooi visitekaartje.

4 sterren

avatar van Kos
Kos
Leuk hard plaatje met idd de afsluiter als hoogtepunt.
SIN IN MY HEART

avatar van ArthurDZ
Lekker kort en vlot, best gevarieerd, en gewoon lekker schreeuwen in plaats van van die diepe 'gaat ie nou een boer laten'-vocals. Ja, dit mag ik wel hoor

avatar van Johnny Marr
ArthurDZ schreef:
die diepe 'gaat ie nou een boer laten'-vocals.

Deze guy, ik ga helemaal stuk.