Aaliyah - One in a Million (1996)

R&B / Hip-Hop
Label: Blackground

1. Beats 4 da Streets (Intro) (2:10)

met Missy Elliott

2. Hot Like Fire (4:23)
  3. One in a Million (4:30)
  4. A Girl Like You (4:22)

met Treach

5. If Your Girl Only Knew (4:50)
  6. Choosey Lover (Old School / New School) (7:07)
  7. Got to Give It Up (4:41)

met Slick Rick

8. 4 Page Letter (4:52)
  9. Everything's Gonna Be Alright (4:49)
  10. Giving You More (4:25)
  11. I Gotcha' Back (2:53)
  12. Never Givin' Up (5:11)

met Tavarius Polk

13. Heartbroken (4:19)
  14. Never Comin' Back (4:06)
  15. Ladies in da House (4:20)

met Missy Elliott en Timbaland

16. The One I Gave My Heart To (4:30)
  17. Came to Give Love (Outro) (1:40)
  18. No Days Go By * (4:41)
  19. Come Over * (3:54)

met Tank

totale tijdsduur: 1:13:08 (1:21:43)
avatar van Angelo
Vandaag de dag is het exact tien jaar geleden dat Aaliyah is overleden, en om daar maar even bij stil te staan, heb ik gedurende de dag haar drie albums weer eens beluisterd. Met haar eerste album Age ain’t nothing but a number, waarvan alle nummers (op één na) geschreven zijn door haar toenmalige, onwettige echtgenoot R. Kelly, wist ze al enige bekendheid te genieten. Met de komst van dit album, haar tweede, vestigde ze definitief haar naam in de R&B-wereld. Aaliyah koos destijds om samen te werken met het –toentertijd– onbekende duo Timbaland en Missy Elliott, die een groot gedeelte van dit album schreven en produceerden, en dankzij deze samenwerking, werden ook deuren geopend voor de twee laatstgenoemde namen. Een jaar later zou dan ook het debuut van Missy Elliott verschijnen.

Op het album is heel wat moois te ontdekken voor iedereen die van jaren ’90 R&B en urban houdt. Het mooiste nummer –voor mij– is grappig genoeg een cover. Got to give it up (origineel is van Marvin Gaye) vind ik stiekem nog leuker dan het origineel. Ook de gastbijdrage die Slick Rick heeft verzorgd is een mooie toevoeging aan deze versie, en zorgt absoluut voor een meerwaarde. Op de ballade The one I gave my heart to, waar ook prima naar te luisteren valt, klinkt ze ontzettend oprecht, terwijl menig andere zangeres op haar leeftijd toen zo’n nummer (met zulke beladen thema’s als overspel en een gebroken hart) nooit met overtuiging had kunnen brengen. Zij flikte het wel! Daarnaast covert ze, net als op haar eerste album, een nummer van de Isley Brothers. Ditmaal koos ze voor Choosey lover, en ze maakt er een prima slowjam van ruim 7 minuten van, waarbij het tweede gedeelte wat meer verheffend is vanwege de toegevoegde beats. Dan zijn er nog andere toppers als Hot like fire, 4 page letter en If your girl only knew, die een ontzettend relaxte sfeer uitademen – ze werden niet voor niets gekozen tot singles. Verder is Everything’s gonna be alright noemenswaardig vanwege de productie, want die is verzorgd door een nog jonge Rodney “Darkchild” Jerkins. Fijn nummer, met de US streetvibe uit die tijd.

Binnen het R&B-genre is dit een ontzettend solide album. Hoewel hij misschien iets te lang duurt, is er geen enkel nummer te bespeuren dat matig of slecht is (uiteraard zitten er wel mindere tussen, maar ze zijn nooit vervelend om naar te luisteren). Aangezien er vooral veel rustige nummers opstaan, komt dit album het beste tot z’n recht in de avonduren. Heerlijke CD om bij te ontspannen, enzo. Timbaland onthulde overigens tijdens een interview dat dateert uit 2003 dat Aaliyah voor dit album 57 (!) nummers heeft opgenomen, ik ben oprecht benieuwd of we ooit nog het onuitgebrachte materiaal zullen horen...

Aaliyah, one in a million

avatar van kemm
Bijzonder weinig berichten bij deze parel uit het genre! Gelukkig heeft Angelo in het ene bericht dat er wel staat zowat al het nodige gezegd. Dit album heeft dan ook naast de sterke singles genoeg te bieden om het volledige schijfje boeiend te houden. Aaliyah weet het album goed te dragen en raakt niet verloren en het vele speelse Timbaland-materiaal. De producties tonen hier en daar onvermijdelijk wat sign of the ages, zelfs wel hele oude old school hiphop, maar ze zijn van zulk hoog niveau dat ze ook vandaag nog fier overeind blijen! Meer nog hoor je zelfs de toekomst in deze muziek. Het bewijs is intussen geleverd...

avatar van pureshores
mooi verwoord hierboven al.
Dit album markeert het begin van de future rnb met al het geflirt met drum n bass uit die tijd en alle zenuwbeats van Timbaland uit die tijd.
Ik tel 6 singles en uit die tijd is ook het nummer Journey to the past.
Helaas in Nederland allemaal redelijk anoniem voorbij gegaan-pas bij Try again ging de massa haar waarderen. If your girl only knew & Got to give it up kregen wel ontzettend veel airplay op MTV toen.

Album klinkt heel volwassen terwijl ze toen 17 of 18 zal zijn geweest.

Vergeleken met dit album en Aaliyah uit 2001 klinken bijv Jennifer Lopez en Mariah Carey wel heel kinds op hun leeftijd

avatar van Angelo
pureshores schreef:
Ik tel 6 singles en uit die tijd is ook het nummer Journey to the past.

O ja, die had je ook nog. Ik ben best wel blij dat die hier niet op het album staat. Hoewel het een prima nummer is om als titelsong de dienen voor de Anastasia film, vind ik hem hier niet echt tussenpassen. Het is typisch zo'n liedje voor die tienermeisjes, terwijl de rest van dit album garant staat voor maturiteit. Bovendien heb je hier dus de ballad The One I Gave My Heart To als tegenhanger voor "volwassenen".

Twee jaar voor Try Again brak ze hier door met Are You That Somebody. Die single werd nergens zo'n grote hit als hier in Nederland. Met een top-3 notering met daarbij ruim vijf maanden een notering in de hitlijsten, kan je gerust spreken van een grote hit! En terecht ook, want het is één van haar beste.

Dan moet je haar debuut eens beluisteren... De teksten op Age Ain't Nothing But a Number gaan nog veel verder dan op One in A Million! Het mooiste van alles is dat ze er als 15-jarig meisje nog mee weg kwam ook. Als een 15-jarige tegenwoordig een dergelijk album zou uitbrengen in de Verenigde Staten dan staat het land op z'n kop. In dat opzicht waren de jaren '90 veel gedurfder qua songteksten dan nu.

avatar van pureshores
dank Angelo.
Die was ik idd vergeten-uit 1998 toch. Waarschijnlijk omdat die soundtrack gerelateerd was

Ik ken het debuutalbum maar dat vind ik dan toch beduidend minder dan de 2 opvolgers-zal er tekstueel nog eens op letten, ik was toen meer into het debuut van Brandy-wat ook rond die tijd was.
Singles Back & forth en At your best waren wel kwalitatief en waren kleine hitjes hier ook. En vond Down with the clique ook wel leuk.

avatar van j.b.b.l
Eén van de best R&B platen die ik ooit heb gehoord. Hoewel het een lang album is, en de producties over het algemeen hetzelfde klinken, gaat het nergens vervelen. Nergens zakt het in, wat best wel knap is voor een plaat met een lange tijdsduur.

Mensen die mij de afgelopen 2 dagen in de gaten hebben gehouden, zal de schrik wel om het hart geslagen zijn. Weg is mijn geloofwaardigheid als serieuze muziekliefhebber van alternatieve genres? Dit vraagt om enige uitleg.

Nja, op het moment dat ik heel stoer mijn best probeerde te doen om mijn kennis van alternatieve muziek op te bouwen, luisterde ik 'stiekem' ook jaren 90/begin 2000 pop/RnB. De invloed van muziekzenders was destijds nog erg groot, met uiteindelijk zelfs keuze uit 3 kanalen die clips uitzonden. Uiteindelijk denk ik dat destijds het kennen van volledige albums niet zo belangrijk was, maar wel het kennen van de nieuwste clip van........vul maar in.

Ik maakte er wel een beetje een sport van om te zeggen dat ik liever 2pac, Wu-Tang, Live en Alice in Chains luisterde dan Destiny's Child of Madonna, ondertussen was dat maar deels waar. Echter, alleen mijn beste vrienden wisten dit haha.

Terugkijkend op de acts die ik destijds leuk vond, kun je wel stellen dat het voornamelijk om Timbaland of Neptunes producties ging. Het rauwe, originele randje wat deze producers aan popmuziek meegaven, de energieke artiesten waar ze mee samenwerkten, het sprak me erg aan. Pop klinkt, naar mijn mening niet meer zoals toen. Logisch, heden ten dage zou veel verouderd klinken en stilstand is achteruitgang, Mja, vergelijk dit met een Kesha of Miley Cyrus en het komt vaak nog niet eens aan de enkels van de muziek toen.

Aaliyah heb ik eigenlijk altijd tof gevonden, daar durfde ik ook nog wel voor uit te komen. Ze was anders, producties origineler, het geluid wel glad, maar toch ook enigszins rauw. Rauw door de harde, enigszins holle beats. Rauw door de drukke, volle funky geluidjes in de productie. Glad door het soulvolle Rnb geluid, met veel achtergrondkoortjes.

Sinds ik If Your Girl Only Knew hoorde heeft haar stijl me niet meer los gelaten, ook al hoorde ik het album maar sporadische bij vrienden die meer into RnB waren dan ik. Na het kleine succes van dit album, was het lange tijd stil rond Aaliyah, om weer hard terug te slaan met de Try Again, een paar jaar later. Die opvolger vind ik nog beter, mnaar dit was dus wel mijn eerste kennismaking.

Kort terugkomend op de ontwikkeling van de huidge popmuziek, hoor ik duidelijk een terugkeer naar het originele, ietwat experimentele jaren 90 geluid. Een album van AlunaGeorge heeft weer die bijzonder balans tussen rauw en glad, experimenteel en toegankelijk. Zo zijn er nog wel meer boeiende acts en -producties op dit moment. Ik ben weer hoopvol, na een lange periode van vlakke, nietszeggende popacts. Het betekent niet dat ik nu opeens totaal omsla van alternatief muziekliefhebber naar popkoning, maar zo op zijn tijd kan het wel!