Daniel Herskedal - Call for Winter (2020)

Noorwegen
Jazz
Label: Edition

1. Våkenatt (3:52)
  2. Call for Winter (4:05)
  3. Time of Water (4:32)
  4. The Hunting Golden Eagle (4:21)
  5. Lynx Tracks (1:40)
  6. Glacier Hiking (3:28)
  7. Ice Crystals (4:09)
  8. The Cliff Nest (2:56)
  9. Arctic Fox Tracks (1:06)
  10. Permafrost (4:01)
  11. The Vernal Equinox (1:51)
  12. By the Fire (2:48)
avatar van Barney Rubble
Schot in de roos van Mssr Renard. Erg fijne tip! Call for Winter bevat prachtige muziek die zich op het snijvlak van Jazz en Neo-klassiek bevindt. Ik moest regelmatig denken aan Nils Frahm en Nils Petter Molvær. Ice Crystals is tot nu toe mijn lievelingsnummer hier; zeker als die zware, grommende bastonen langskomen.

avatar van ArthurDZ
Schot in de roos Barney Rubble, dank voor de tip! Heerlijk hartverwarmende plaat dit, vol winterse 'buiten is het koud en guur, maar binnen knettert de haard'-vibes. Dankzij de subtiel-spannende composities blijft het ook de volle speelduur uitermate boeiend en zalvend. Ik heb er met andere woorden weer een nieuwe kandidaat voor mijn jaarlijstje van 2020 bij. Pepino ik hoop dat je klaar bent voor nog een muziektip van mij, en ook Johnny Marr zou deze zeker eens een kans moeten geven, ook al klinkt het niet eens zo Twin Peaks (hoewel, misschien ergens toch een beetje)!

avatar van Pepino
Twee tips van Arthur op korte tijd, is het al kerstmis?

Merci makker, ik ga deze week zeker luisteren.

avatar van Broem
Ook hier maar eens begonnen met luisteren na het lezen van bovenstaande posts. Paar albums van Herskedal zijn mij bekend en bevallen me prima. Knap toch hoeveel jazzgiganten uit Noorwegen komen. Echt opvallend.

Herskedal laat op dit album wederom verfijnde, bijna etherische klanken horen. Geen alledaags jazzinstrument een tuba- bastrompet. Juist daarin schuilt wellicht zijn aantrekkingskracht. Album zit boordevol mooie percussie rondom dat instrument. Knap gedaan en wat mij betreft sluit hij aan in dat mooie rijtje van zoveel talentvolle jazzmuzikanten uit Noorwegen. Dikke voldoende.