Nouveau Vélo - Bogland (2020)

Label: Excelsior

1. Bogland (4:42)
  2. Matryoshka (2:57)
  3. Waves (4:33)
  4. Shackles (2:46)
  5. Honesty (2:18)
  6. Statue (3:44)
  7. Flood (1:07)
  8. Different Dreams (3:20)
  9. Dots (3:26)
  10. Dash (4:08)
  11. Cheap Thrill (1:44)
  12. What Happened (4:02)
avatar van WoNa
De eerste twee platen van Nouveau Vélo deden mij niet zo veel. Dat veranderde met de derde plaat. Waarom kan ik niet goed uitleggen. Feit is dat ik direct bij het eerste nummer met gespitste oortjes zat te luisteren en dat dat niet ophield door de plaat heen.

Ik zal hier niet schrijven dat Bogland een uitzonderlijk goede plaat is, daarvoor klinkt alles toch net te bekend. Wel weet de band bijna zestig jaar pop historie, laat ik zeggen van Del Shannon via The Cure naar The Maccabees, te vatten in twaalf eigentijds klinkende songs die voldoende eigens en heel veel ruimte in de mix bevatten. Het basis geluid is helder, fris, terwijl op het juiste moment een ronkende gitaar binnen suist of een keyboard, hoe elementair ook bespeeld.

Het resultaat is een uitermate prettig beluisterbaar album, dat misschien niet uitblinkt, zoals bijvoorbeeld Canshaker Pi and Global Charming dit jaar wel deden, maar wel een uiterst prettige toevoeging is aan mijn gestaag uitdijende verzameling Nederlandse alternatieve rockbands. In tegenstelling tot in de sport kan, strikt genomen, de muziek zonder middenmoters, maar ik had Boglands niet graag willen missen. Het is gewoon een prima plaat.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

De uit het Brabantse Laarbeek afkomstige postpunkers van Nouveau Vélo zijn zo retro als maar zijn kan. Met hun vluchtige kristalheldere puntige nummers zijn ze een mooie catchy afwisseling tussen het zwaarmoedige gitaargeweld wat op dit moment de wereld overspoelt. Een typische Excelsior band dus, die er om bekend staan dat ze de meer melodieuze eigenzinnige Nederlandse artiesten op het label inpalmen. Het derde album Bogland is een geslaagde opvolger van de in 2017 onder dezelfde maatschappij verschenen Reflections.

Het kan bijna niet anders dat de albumtitel Bogland een verwijzing is naar het Zuidelijke heuvelige platteland waar het moerasachtige kleigebied De Peel de natuurlijke grens tussen Brabant en Limburg aanduid. En zo voelt de plaat ook wel aan. Het benevelt je door de laaghangende mistige sprookjesachtige omlijsting welke zich eenvoudig herplaatst in de langzaam verwaterde geschiedenis van de plaatselijke mythes en legendes. Het dromerige gelijknamige titelstuk heeft de kracht in zich om je te hypnotiseren, en je steeds dieper mee te voeren in de verraderlijke psychedelische gitaargolven. De hardwerkende pure arbeidersmentaliteit zorgt voor een oprechte eerlijke plaat.

Bogland doet je verlangen naar de hoogtijdagen van de dromerige new wave. Hemelse in elkaar verdraaide ingewikkelde gitaarlijnen, onderdompelende donkere baspartijen, doordrammende drums en de aardse zang van frontman Rolf Hupkes vormen de basiselementen voor het collectieve sterke drietal waartoe ook bassist Bart Haverkort en gitarist Niek Leenders behoren. Ze versterken het drukkende effect met de nodige galmende shoegazer huil echo’s en een breed scala aan rammelende voortdenderende akkoorden die het tandem Hupkes en Leenders uit hun gitaren tevoorschijn toveren.

De tegendraadse gedurfde kwajongensmentaliteit wordt afgewisseld met afdwalende landelijke flarden energieke eighties dreampop mystiek die al surfend in het opzwepende Matryoshka de stuwende golven trotseren. Met de prachtig meerstemmige Merseybeat vocalen krijgt het donkere agressieve noisy Different Dreams een aangename opfrisbeurt. Een frisheid die kenmerkend is voor de geslaagde derde van Nouveau Vélo.

Het druilerige weertype van Nederland hoor je zo sterk terug dat ze onderhand te linken zijn aan de Schotse muziekscene die de treurwilg melancholiek van het bergrijke thuisland zo treffend weten op te roepen in de nostalgie van de jaren tachtig. Dezelfde grijze klimaatomstandigheden, maar dan op een andere plaats in een andere tijd. Bogland klinkt zeker niet clean, maar juist beheerst opruiend met heerlijk rommelig in elkaar overlopende gejaagde songs die hier en daar onderbroken worden door ruimtelijke uitgerekte geluidspassages. Een verademing tussen het zwartgallige aanbod.

Nouveau Vélo - Bogland | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van blur8
Aangewakkerd door Eurosonic Noorderslag staan vandaag meerde NL-bands op, en NouveauVelo. bevalt prima.
En dan staat deze naam nog niet eens op het programma.

Dim
Pas dit jaar leren kennen, maar de waardering is er niet minder om. Het plezier in het maken van muziek spat ervan af op deze plaat.

avatar van vinejo
deric raven schreef:

Nouveau Vélo - Bogland | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

Wat een prachtige en accurate beschrijving van deze plaat!
Alweer een Excelsior bandje dat mijn hart steelt.