Kevin Morby - Sundowner (2020)

Label: Dead Oceans

1. Valley (4:04)
  2. Brother, Sister (4:37)
  3. Sundowner (5:09)
  4. Campfire (5:19)
  5. Wander (1:54)
  6. Don't Underestimate Midwest American Sun (5:21)
  7. A Night at the Little los Angeles (7:10)
  8. Jamie (4:11)
  9. Velvet Highway (3:20)
  10. Provisions (5:36)
avatar van Lura
Stilzitten is niet aan Kevin Morby besteed, Sundowner is alweer het zesde soloalbum van deze Amerikaanse singer-songwriter. De titel verwijst naar de bijnaam die hij voor zichzelf en zijn vriendin Katie Crutchfield (AKA Waxahatchee) bedacht. Zij werkte trouwens mee aan het album.

Het is een vrij kaal, behoorlijk ingetogen album geworden. Inspiratie vond hij als gewoonlijk bij zijn grote voorbeelden (die hij graag noemt in interviews) Lou Reed, Bob Dylan, Leonard Cohen en Nina Simone. Daarnaast kocht hij van een oude vriend een Tascam 424, een viersporen recorder.

Morby woonde een tijdje in Los Angeles, maar keerde een paar jaar geleden terug naar Kansas City. Met behulp van zijn Tascam 424 maakte hij niet alleen voorganger Oh My God af, maar tegelijkertijd ook Sundowner in zijn huis, wat de bijnaam Little Los Angeles kreeg. Zijn nieuwe onderkomen leverde ook de fraaie song A Night at the Little Los Angeles op.

Net als zijn grote voorbeelden gaat hij altijd op zoek naar tijdloze songs en is er weinig ruimte voor experiment. Alleen Brother, Sister, Velvet Highway en Campire zijn ietwat avontuurlijker.

Het album werd onder leiding van producer Brad Cook Cook (Bon Iver, Waxahatchee, Whitney, Hand Habits, Bruce Hornsby) afgewerkt in de beroemde Sonic Ranch studios in Texas. Cook wist Morby over te halen zoveel mogelijk zelf instrumenten in te spelen, waaronder een oud, krakkemikkig pomporgel.

Het leverde weer een fraai album met een aantal tijdloze songs op, waarvan voor mij Jamie het prijsnummer is. Het album zal ongetwijfeld zijn grote populariteit nog vergroten.

avatar van Monsieur'
Anno 2020 kom je hier niet meer mee weg. In de zee van miljoenen singer-songwriters moet je boven het maaiveld uitsteken wil je niet verzwelgen. Dat doet dit album mondjesmaat, maar nergens beklijft het. Sundowner kent een goede start met Valley en Brother Sister, maar vervalt daarna in de gigantische oppervlakkigheid van het genre. Dat vertellende van A Night at the Little los Angeles werkt maar even, en gaat op een gegeven moment gigantisch jeuken. Jamie is ronduit slecht, ook qua tekst. Don't Underestimate Midwest American Sun kan je op een gegeven moment uittekenen. Wander is dan wel leuk, maar veel te kort.

Het is allemaal niet slécht, het is gewoon nergens instrumentaal spannend. De stem van Morby kan het geheel dan ook niet redden want die is vrij vlak. Tekstueel slaat het soms helemaal nergens op, my friend was a mermaid? Wat overblijft is een album vol niemendalletjes, wat een teleurstelling.