Jolene - Antic Ocean (2000)

1 stem

Rock / Roots
Label: Isadora's Scarf

1. Calling Madeline (3:09)
  2. Find It Lovely (4:18)
  3. Constantinople (4:16)
  4. Stadium Face (3:51)
  5. Make Love to Me Keep Sleeping (3:12)
  6. Too Late Mr. Squiggly (5:02)
  7. Hello, My Lover (3:44)
  8. Drake's Engine (4:43)
  9. Even Tempered (3:23)
  10. Lover's Song (4:25)
  11. Cullowhee (1:58)
  12. Beauty Drunk (4:54)
  13. John the Gun (5:00)
  14. Exit Along (3:32)
Jolene is een band uit North Carolina, die halverwege jaren 90 op werd gericht door John Crooke met een neef en twee vrienden. John had een cassette beluisterd van REM en daardoor 'aangestoken' besloot hij een band te starten. In bijna alle recensies en artikelen komt REM wel voorbij als inspiratiebron. Op zich was dat rond deze tijd niet zo erg , halverwege de jaren 80 waren er veel REM achtige groepen , maar rond 2000 bijna geen meer. Dit is het derde gewone album van de groep, het eerste op een sublabel van Sunbeam Records. Zanger John Crooke zingt wel echt REM achtig, maar verder is deze plaat redelijk folk-rock achtig. Opvallend is de diversiteit van de instrumenten naast de gewone gitaar/bas/drums en orgel. Dulcimer, e bow, pedal steel, , hapsichord, mellotron, accordion, melodica, banjo, Dat zorgt voor een gevarieerd geluid. Bij een aantal songs speelt en zingt John Crooke alleen. Dat zijn mooie, intieme liedjes. Soms zijn er ook vrouwelijke achtergrondzangeressen betrokken. Dit alles zorgt voor een mooi afwisselend folky, roots album. Soms wat melancholisch , dan weer wat ruiger of opgewekter. Een recensent verwoordde het als volgt : "Ze kruiden hun zuidelijke indiegitaarrock met meer folkinvloeden dan veel van dergelijke combo's, en zijn eclectischer in hun keuze van arrangementen en reikwijdte van instrumenten". Er staat ook een mooie cover op van Sandy Denny , namelijk "John the gunĪ…. De uitvoering van Jolene is prima. Na deze plaat verscheen er in 2002 nog een plaat van deze groep en daarna viel het doek. Best wel jammer, want dit is een prima plaat van een veelbelovende groep.