Adrianne Lenker - Instrumentals (2020)

Folk
Label: 4AD

1. Music for Indigo (21:12)
  2. Mostly Chimes (16:12)
Totaal onverwachts wordt de wereld opgeschrikt door een onzekere toekomst waarin het maken van afspraken onmogelijk is. Het Corona virus zorgt ervoor dat Big Thief genoodzaakt is om hun volledige geplande tournee te schrappen. Deze vervelende consequentie geeft Adrianne Lenker de mogelijkheid om in alle rust te werken aan haar persoonlijke soundtracks van het nu al in de geschiedenisboeken dik onderstreepte gecatalogeerde jaar 2020.

Zich totaal afsluitend van de buitenwereld leidt de zangeres een Into The Wild achtig leeg kluizenaars bestaan. Ze verruilt Brooklyn voor een tijdelijke toevlucht in de bergen van Massachusetts, waar ze geïsoleerd werkt aan intieme klein gehouden indie folksongs. De filmische omgeving levert tevens in Instrumentals twee prachtige indrukwekkende muzikale landschilderijen op, die je los kan luisteren van Songs, maar die wel degelijk een verbintenis met elkaar hebben.

Op de instrumentale plaat ontaard zich een verborgen diepgang die we nog niet van Adrianne Lenker kennen. Die ze de mogelijkheid geeft om zich in alle stilte te ontplooien tot een songsmit, waarbij de woorden niet zozeer van belang zijn. Vaak wordt de roodgekleurde opkomst en ondergang van de zon gebruikt om dat rustgevende gevoel wat dat uitstraalt voor eeuwig vast te leggen. Een momentopname die indrukwekkende in het oog springende fotocollages oplevert.

Music for Indigo neemt juist de hemelsblauwe lucht als basis. De natuur ontwaakt en laat de gitaar van het boegbeeld van Big Thief vrijwel vanzelfsprekend haar gang gaan. Aarzelend komt het biologische leven weer op gang. Er vormen zich beelden die een gefascineerde Adrianne Lenker laten zien, die vanuit het verscholen hutje de omliggende landstreek in zich opneemt. Een muzikale spotter, genietend van de tijdloze momenten in een tijdloze omgeving. Het beginnen van de dag en tevens de afsluiting daarvan als de indigo kleur overgaat in een donkerblauw gevuld hemelrijk.

Er wordt speelser gestoeid met de aardse elementen die het nachtelijke Mostly Chimes van kleur voorzien. De kristalheldere belletjes staan voor de snel verplaatsende lichtjes van vallende sterren en de felle ogen van angstige wezens die het daglicht niet durven te aanschouwen . Met een hoog kinderlijke slaapliedjes gehalte zijn deze ook eenvoudig te transformeren tot het ontwaken van het nieuwe leven.

Natuurlijk is Songs al van ongekende schoonheid, maar de verrassing zit hem toch wel in die sfeervolle tweede plaat Instrumentals. Eigenlijk is het bijna zonde dat deze zo sterk is, waardoor Songs zichzelf een beetje weggecijferd. Je zou bijna zeggen dat de rest van Big Thief hierbij niet gemist wordt, de klasse dat Adrianne Lenker zich ook prima alleen kan redden.

Adrianne Lenker - Instrumentals | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Kaaasgaaf
Al worden ze op vinyl als dubbelaar uitgebracht, vind ik het wel ontzettend sterk dat ze op de streaming media gescheiden blijven. Bij songs schreef ik net al een stukje. Ik verwacht dat ik instrumentals weliswaar aanzienlijk minder vaak op zal zetten, maar om bijvoorbeeld een boek bij te lezen of lichtjes op te mediteren is dit wel echt heel geschikte muziek, het roept echt een zeer speciale sfeer op om in weg te zakken. Het voelt afwisselend alsof ze bij jou in een hoekje van de kamer de prachtigste akkoorden uit haar gitaar zit te plingelen, dan wel alsof je kamer haast vanzelfsprekend verandert in de hut waar ze dit opnam. Alle omgevingsgeluiden, zoals de regen etcetera, dragen uiteraard bij aan dat gevoel. Alleen de windchimes op de tweede helft, al waarschuwt de titel je er natuurlijk al voor, nemen op zeker moment naar mijn smaak net iets teveel de overhand. Maar dat is dan ook het enige smetje op deze plaat, die zowel een prachtige toevoeging aan een weergaloos album, als een bijzonder op zichzelf staand werkje genoemd kan worden.