Elsa Birgitta Bekman - Once in My Life (2020)

Pop / Folk
Label: V2

1. Waiting for You (4:16)
  2. Once in My Life (Sverige Vals) (3:16)
  3. You're Not My Favourite Sandwich (3:21)
  4. Why Do You Love Me * (3:45)
  5. We Were Made for Rainy Days (4:31)
  6. Desire Lines (3:59)
  7. The Kill (4:37)
  8. Cross That Line (4:46)
  9. Wooden Shoes * (5:13)
  10. On My Way (3:38)
  11. All 'Bout Love (4:24)
  12. Quoi C'est Ça (3:58)
avatar van musicfriek
Nog maar net bekomen van het nieuwe album van Sevdaliza, dient de volgende Nederlandse zangeres zich aan. Zwaar onder de indruk van deze Elsa Birgitta uit Hoorn. Pop, folk, ja zelfs wat avant-gardisch passen het beste bij de songs die nu bekend zijn. De meeste nrs waren afgelopen jaar al uitgebracht, maar nu krijgt ze wat meer bekendheid en geheel terecht. De video's zijn ook zeer de moeite waard, een nummer als All 'Bout Love is van ongekende schoonheid, zeker met de video erbij.

Bijzondere dame.

avatar van Lura
Bijzonder goede zangeres inderdaad, maakt tevens deel uit van The Tibbs. Fraai album, waarvan de songs geschreven zijn in een tijdsbestek van 12 jaar, ze begon hier reeds op haar vijftiende mee.

avatar van Lura
De nodige bekendheid kreeg Elsa Birgitta Bekman als zangeres van de soul/funkband The Tibbs. In 2018 hakte ze de knoop door om solo verder te gaan. Ze vond het tijd worden om de songs die ze sinds haar vijftiende schreef met het publiek te delen.

Voor wie haar kent van The Tibbs zal het even wennen worden aan de richting die ze nu ingeslagen is. Terugkerende thema’s in haar songs zijn romantiek, nostalgie, escapisme en melancholie. Bekman werd muzikaal in haar jeugd gevormd door klassieke componisten als Mozart, Debussy en Satie, maar ook door Ierse folk, new age en elektronische muziek van o.a. Jean Michel Jarre en Kraftwerk, maar ook door Edith Piaf, Jacques Brel, Kate Bush en Supertramp.

Een belangrijke rol in haar muziek spelen de piano en de viool. De laatste zorgt af en toe voor een nostalgisch tintje. Haar stem komt nu nog beter tot zijn recht, weet me nog meer te raken, in haar persoonlijke liedjes.

De muziek begon trouwens een nog belangrijkere rol te spelen in haar leven nadat haar ouders gingen scheiden toen ze elf was. Ze kreeg te maken met depressies, maar ook met onzekerheid waar bijna iedere puber mee te maken krijgt. Gelukkig vond ze in het schrijven van liedjes een uitlaatklep.

Veelal zijn de liedjes redelijk ingetogen, maar is er ook plaats voor meer opgewekte en aanstekelijke liedjes als You're Not My Favourite Sandwich. Een liefdesliedje trouwens geschreven vanuit een aparte invalshoek. Favoriet zijn voor mij de tweede helft van de liedjes. Waardige afsluiter vormt het Franstalige Quoi C'est Ça , niet zo vreemd want haar moeder heeft Frans/Zweedse voorouders.

Een zestal van de songs werden reeds de afgelopen twee jaar uitgebracht. Hiervan zijn op YouTube door haar zelf geregisseerde video’s te vinden. Kers op de taart van haar muziek vormt echter haar aanlokkelijke stem, vooral als ze meer ingetogen zingt. Ze wordt ook nog eens begeleid door uitstekende musici, helaas beschik ik niet over de credits van het album, dus kan ze hier niet vermelden.

Once in My Life is een debuutalbum wat mij razendsnel wist te overtuigen.

Fijne, kristalheldere stem en pure liedjes. Echt origineel is het niet, maar moet dat dan?

Het is allemaal zo fraai, dat je de wereld om je heen 50 minuten even vergeet. Het lukt Elsa mij haar muziek in te zuigen met een schoonheid waar je u tegen zegt. Alleen al de subtiele strijkers her en der doen hun werk al om mij week te maken en me volledig in haar te doen geloven.

Elsa Birgitta Bekman heeft met Once in My Life een schitterend album van eigen bodem weten toe te voegen waarvan ik hoop dat het lang mee zal gaan en voldoende opgemerkt zal worden, zeker in tijden waar Spinvis de klok slaat met zijn herfstalbum.

Once in My Life is ook geschikt voor de herfst, maar zal je in de winter weten op te warmen als de gloed van een haardvuur en in de lente zal ze dat frisse zeebriesje worden om ons in de zomer vervolgens loom van la dolce vita te doen laten genieten.

Tijdloos noem je zoiets toch?!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Elsa Birgitta Bekman - Once In My Life - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Elsa Birgitta Bekman - Once In My Life
Elsa Birgitta Bekman levert een droomdebuut af dat opvalt door prachtige arrangementen, een stem vol gevoel en aansprekende songs, die ook nog eens persoonlijke verhalen vertellen

Luister naar Once In My Life, het debuut van de Nederlandse singer-songwriter Elsa Birgitta Bekman, en je hoort een album dat in alle opzichten opvalt. De songs op het album zijn rijk ingekleurd en voorzien van flink wat invloeden uit de klassieke muziek. De sfeer op het album varieert van donker en melancholisch tot sprookjesachtig mooi. De zang op het album is gevarieerd en doorleefd. En dan zijn er ook nog eens de songs die lekker in het gehoor liggen, maar ook vol geheimen en verrassingen zitten. Het is bij de eerste keer horen direct prachtig, maar dan moet Once In My Life nog beginnen met groeien. Echt een ijzersterk debuut van deze Nederlandse muzikante.

Persberichten die zijn bijgesloten bij de promo’s van albums die ik ontvang gooi ik over het algemeen ongelezen weg. Enerzijds om te voorkomen dat mijn recensie lijkt op alle recensies die zich wel flink hebben laten inspireren door het persbericht (en dat zijn er verrassend veel) en anderzijds om onbevooroordeeld te kunnen luisteren naar de muziek. Het persbericht bij het album van Elsa Birgitta Bekman las ik bij toeval wel door en ik heb er toch wel wat relevante informatie uit gehaald.

Zo weet ik dat Elsa Birgitta Bekman opgroeide in Hoorn, als kind van een half Zweedse en half Franse moeder, waardoor Zweden en Frankrijk veelvuldig werden bezocht. Verder las ik dat de Nederlandse singer-songwriter werd opgevoed met een streng dieet van met name klassieke muziek en dat er in huize Bekman slechts één videoband beschikbaar was, Disney’s Fantasia. De laatste zinvolle informatie die ik uit het persbericht heb gehaald is dat Elsa Birgitta Bekman een zorgeloze jeugd had, maar dat de scheiding van haar ouders er aardig in heeft gehakt en dat ook het volwassen worden niet zonder problemen ging.

Het speelt allemaal een rol op Once In My Life, het solodebuut van Elsa Birgitta Bekman, die eerder met veel succes aan de weg timmerde met de Nederlandse soulband The Tibbs. De Nederlandse singer-songwriter schreef de songs op haar debuut tussen haar vijftiende en haar zevenentwintigste en het zijn songs die het vallen en opstaan rond het volwassen worden fraai belichten.

Once In My Life is het debuut van Elsa Birgitta Bekman, maar het album klinkt nergens als een debuut. De songs klinken stuk voor stuk volwassen en steken prachtig in elkaar. Je hoort goed dat Elsa Birgitta Bekman is opgegroeid met klassieke muziek, want veel songs op het album doen klassiek aan, zeker als veel strijkers worden ingezet. De songs op Once In My Life klinken bovendien sprookjesachtig, wat vast te maken heeft met het eindeloos bekijken van de enige videoband in huis.

Elsa Birgitta Bekman stopt bovendien veel emotie in haar songs, wat mogelijk een Franse erfenis is, terwijl beluistering van het album vaak associaties op met besneeuwde Scandinavische landschappen. De Zweedse roots hebben mogelijk ook een goed gevoel voor mooie popliedjes opgeleverd, al luisterde Elsa Birgitta Bekman in haar jeugd natuurlijk niet alleen naar klassieke muziek, maar pikte ze ook de albums van Kate Bush mee, wat je hier en daar ook hoort op Once In My Life.

Het debuutalbum van de Nederlandse singer-songwriter staat vol met prachtig gearrangeerde popliedjes, maar ook de stem van Elsa Birgitta Bekman draagt nadrukkelijk bij aan het zeer fraaie eindresultaat. Het is een stem vol gevoel die hier en daar een beetje aan Alanis Morissette doet denken, maar die vanwege een flink bereik en heel veel soul ook allerlei andere kanten op kan.

Elsa Birgitta Bekman maakt bijna 50 minuten lang diepe indruk met songs vol pracht, maar ook vol emotie en melancholie, want opgroeien ging voor de Nederlandse muzikante met pieken en dalen. Nederland heeft er dankzij dit geweldige debuut weer een zeer getalenteerd singer-songwriter bij, maar ook buiten de eigen landsgrenzen steekt dit razend knappe debuut ver boven het maaiveld uit. Erwin Zijleman

Altijd leuk om een album op vinyl te kopen. Minder leuk als dan blijkt dat er twee nummers minder op staan, waaronder de grote favoriet Why Do You Love Me

avatar van hobbyrocker
Ik haar van bet podium zien knallen bij The Tibbs. Ik had geen idee dat er in dit podiumbeestje ook dit soort mooie, melancholieke, klassieke pianoliedjes schuilgaan. Ik snap nu waarom ze haar ei niet meer kwijt kon en solo is gegaan. Inmiddels grijp ik vrij regelmatig terug naar deze plaat.

Mooi mechaloniek, waar gewoon erg mooie goed gearrangeede piano / popliedjes met wat invloeden uit de klassieke en Folk invloeden. Een prachtig debuut om covid-19 door te komen. En haar stem smelt mooi weg met de melodieën en voelt gewoon erg lekker. Dit is van onweerstaanbare klasse en dat uit ons eigen landje. Er is een mooie gekleurd vinyl editie. Wees er dus op tijd bij, Elsa doet de rest.