Svalbard - When I Die, Will I Get Better (2020)

Label: Church Road

1. Open Wound (5:36)
  2. Click Bait (5:46)
  3. Throw Your Heart Away (4:04)
  4. Listen to Someone (5:10)
  5. Silent Restraint (4:08)
  6. What Was She Wearing? (4:43)
  7. The Currency of Beauty (5:47)
  8. Pearlescent (3:27)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het album: When I Die, Will I Get Better?

Ik vond Svalbard's vorige platen al uitstekend, maar When I Die, Will I Get Better is een enorme stap vooruit. Een pracht van een post-hardcore/blackgazeplaat waar de emotie vanaf druipt. Svalbard kan ontzettend groots en atmosferisch klinken, maar ook heel kwetsbaar en subtiel. Liefhebbers van Astronoid, Deafheaven, Alcest en recente Envy moeten dit echt gaan beluisteren.

avatar van Sound
Keek heel erg uit naar deze plaat na het horen van de al eerder gereleasde track Open Wound en ik ben zeker niet teleurgesteld! In het rijtje dat Don hierboven noemde past wmb ook een band als MØL. Niet voor niks zaten ze ook bij Holy Roar, wat ondanks de #metoo gebeurtenissen wel een indrukwekkende catalogus had opgebouwd!
Enige waar ik wel blij om ben is dat ik de teksten grotendeels niet al te bewust versta, want de lyrics die ik wel gelezen heb zijn qua thema vaak niet echt aan mij besteed

avatar van the crook
Mijn eerste kennismaking met deze Britse band en ik moet zeggen dat ik behoorlijk ondersteboven ben van "When I Die...". Qua gitaargeluid met je het inderdaad wel in de hoek van (oude) Deafheaven en Alcest zoeken, maar op sommige momenten moet ik ook aan het geweldige Rolo Tomassi denken, ondanks dat zij een dame achter de microfoon hebben staan. Anyway, in krap 40 minuten knalt Svalbard 8 geweldige songs op je af, die bol staan van de emotie en wat mij betreft amper voor elkaar onder doen in kwaliteit!

avatar van the crook
the crook schreef:

Svalbard heeft ook een prachtige roodharige dame achter de microfoon staan, kwam ik afgelopen week achter My bad....