Ian King - Panic Grass & Fever Few (2010)

1 stem

Folk / Rock
Label: Fledg'ling

1. Adieu to Old England (4:41)

met Doug Wimbish

2. Death and the Lady (6:05)
  3. Black Eyed Susan (4:53)
  4. Evil Eye (3:07)
  5. Four Loom Weaver (3:48)
  6. By George (3:40)
  7. Flash Company (4:39)
  8. Ah Robin, Gentle Robin (3:45)

met Denise Sherwood

9. Take, O Take Those Lips (0:56)
  10. How Should I Your True Love Know? (2:18)
  11. Isle of France (3:58)
  12. Old Miner (3:50)
  13. Jovial Broom Man (5:11)
Een zeer opvallende plaat. Er staat hierboven als genre wel rock/folk, maar dat dekt de lading absoluut niet. Nee, dit is folk gemengd met dub. En daar is de producer verantwoordelijk voor, namelijk Adrian Sherwood. Ik herkende deze naam direct van uit de jaren 80 en ben op zoek gegaan waarvan precies. En ik blijk een plaat te hebben van Mark Stewart and the Mafia : Learning To Cope With Cowardice, zie Mark Stewart + the Maffia - Learning to Cope with Cowardice (1983) - MusicMeter.nl
Ik heb direct toen deze plaat weer opgezet, was lang geleden en er ook iets over geschreven op Music Meter.
Ian King is bekend van de band 'After Dark' (ik ken die niet, moet rock, metal zijn), maar verder ook een redelijk begenadigd gitarist en banjo speler. Dus dat folk muziek wel passend zou zijn is duidelijk. Maar Adrian Sherwood giet een duidelijk dub/reggaesaus over de folkmuziek , wat een zeer verrassend effect heeft. Tussen de nummers zijn de meeste echte traditionals en een paar eigen nummers van Ian King. Het klinkt soms als wat oude reggae, maar toch weer op een wat andere wijze. Ik moest eerst wat wennen aan de benadering van Adrian Sherwood, maar hoe meer ik de cd beluister, hoe enthousiaster ik word. De koppeling dub met de Engelse traditionals, zonder dat het echte dub wordt is zeer origineel. En het gitaar en banjo spel van Ian blijft de boventoon voeren.
Prachtige uitvoeringen !