Nothing - The Great Dismal (2020)

Label: Relapse

1. A Fabricated Life (5:46)
  2. Say Less (4:15)
  3. April Ha Ha (4:20)
  4. Catch a Fade (3:50)
  5. Famine Asylum (4:10)
  6. Bernie Sanders (4:07)
  7. In Blueberry Memories (5:18)
  8. Blue Mecca (5:17)
  9. Just a Story (4:16)
  10. Ask the Rust (4:48)
avatar van Don Cappuccino
The Great Dismal kan wel eens gaan uitgroeien tot mijn favoriete Nothing-plaat, en dat zegt wat met Guilty of Everything in de discografie. Daar waar Tired of Tomorrow en Dance on the Blacktop meer richting grunge gingen met shoegaze- en britpopinvloeden, gaan we bij The Great Dismal helemaal de shoegazekant op. Het is zeker te horen dat Doyle Martin van Cloakroom zich bij de band heeft gevoegd op gitaar, want het gitaarwerk is subtieler en gedetailleerder dan ooit: als een middenweg tussen Siamese Dream en Loveless. De openingstrack is bloedmooi: een shoegazesymfonie met de hemelse harppartijen van Mary Lattimore. De band klinkt hier kleurrijker en levendiger dan op zijn vorige plaat, die stevig zwolg in melancholie.

avatar van bonhovinyl
Geweldige plaat van Nothing met een fantastische afwisseling om elke luisterbeurt weer te verrassen. En tegelijkertijd zo vertrouwd.
De productie staat als een huis. Alles klinkt groots en zalvend tegelijk, waardoor deze plaat geschikt is om lekker te laten blazen met het volume open en daarnaast ook prima werkt als achtergrondmuziek.
Komt hoog in mijn eindejaarslijstje!

avatar van RadioMad
Deze werd mij getipt via Facebook deze week. Erg vet.
Ook wel iets voor DjFrankie denk ik.