Randall Bramblett - Pine Needle Fire (2020)

Folk / Blues
Label: New West

1. Some Poor Soul (5:51)
  2. Rocket to Nowhere (4:50)
  3. Lazy (And I Know It) (4:35)
  4. Pine Needle Fire (6:47)

met Kishi Bashi

5. Even the Sunlight (4:06)
  6. I’ve Got Faith in You (4:09)
  7. Another Shining Morning (5:14)
  8. Manningtown (4:29)
  9. Built to Last (4:19)
  10. Don’t Get Me Started (6:44)
  11. Never Be Another Day (3:40)
  12. My Lucky Day (3:50)
avatar van Mssr Renard
Vandaag uitgekomen. De dubbel-lp is mij al toegestuurd, dus intussen doe ik het even met de Bandcamp-versie.

Fijne plaat van deze southern rocker, die het meer zoekt in de hoek van de luisterliedjes. Zijn stem lijkt wat breekbaarder (rauwer?) dan vroeger, wat het soms wat doet denken aan David Bowie.

De gastenlijst is erg fijn, zo speelt out Sea Level-bandmaatje Davis Causey gitaar op 4 songs, speelt Tommy Talton (Gregg Allman, Cowboy, etc.) slidegitaar op Duane Allman's gibson SG op Faith in You.

Het is een ingetogen plaat en rocken doet het nergens echt. Het is meer een erg warme en vooral groovy plaat. Het heeft een beetje dat midden-jaren-negentig-feel. Veel funky r&B en soul-elementen (Randall zegt zelf ook door hip-hop te zijn beïnvloed). Ik kan het zeker aanbevelen, deze plaat.

Kende de beste man niet, maar het album verrast mij positief. Het doet mij in eerste instantie een beetje denken aan het werk van Steely Dan en Donald Fagen. Deze gaat deze week zeker vaker uit de luidsprekers komen.

avatar van Mssr Renard
De beste man heeft echt een heel lange muzikale geschiedenis (meestal als gastmuzikant), via Cowboy, Gregg Allman, Gov't Mule en samen met Chuck Leavell in Sea Level.

Solo heeft Randall ook inmiddels heel veel uitgebracht, waarvan ik zeker de twee jaren '70-platen erg sterk vind.