Suzzy Roche & Lucy Wainwright Roche - I Can Still Hear You (2020)

Folk
Label: Storysound

1. I Can Still Hear You (2:42)
  2. Ruins (4:24)
  3. Talkin' Like You (Two Tall Mountains) (2:35)
  4. I Think I am a Soul (4:20)
  5. Swan (Duck) Song (4:04)
  6. Factory Girl (4:20)
  7. Get the Better (4:06)
  8. Little (4:04)
  9. Joseph D (4:27)
  10. Jane (3:24)
  11. Bein' Green (2:43)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Suzzy Roche & Lucy Wainwright Roche - I Can Still Hear You - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Suzzy Roche & Lucy Wainwright Roche - I Can Still Hear You
Moeder en dochter Suzzy Roche (The Roches) en Lucy Wainwright Roche betoveren met een fraai ingekleurd album vol prachtige vocalen en werkelijk wonderschone harmonieën

Stemmen van zussen kleuren over het algemeen nog net wat mooier bij elkaar dan twee zorgvuldig bij elkaar gezochte stemmen. Het gaat ook op voor de stemmen van moeder en dochter, zoals is te horen op I Can Still Hear You van moeder Suzzy Roche (bekend van het fameuze trio The Roches) en dochter Lucy Wainwright Roche (de stiefzus van Martha en Rufus Wainwright). De prachtige stemmen van de twee versterken elkaar in een fraai klinkend decor waarin invloeden uit de traditionele folk en Amerikaanse rootsmuziek domineren en waarin echo’s van het legendarische werk van The Roches nadrukkelijk doorklinken.

Suzzy Roche vormde samen met haar zussen Maggie en Terre het legendarische trio The Roches. Aan de eind van de jaren 70 debuteerde het drietal met een album dat inmiddels is uitgegroeid tot een klassieker, maar ook in de jaren 80 en 90 maakten The Roches een aantal uitstekende albums, waarop de wonderschone harmonieën van Maggie, Suzzy en Terre Roche centraal stonden. In de er op volgende jaren maakten de drie zussen soloalbums en opereerden ze in verschillende samenstellingen als duo, tot The Roches in 2007 nog één keer terugkeerden met het fraaie comeback album Moonswept. Suzzy Roche maakte bovendien een aantal soloalbums, waaronder het briljante Songs From An Unmarried Housewife And Mother, Greenwich Village, USA uit 2000.

Suzzy Roche had een tijd een relatie met singer-songwriter Loudon Wainwright III, waaruit dochter Lucy werd geboren. Lucy Wainwright Roche, de stiefzus van Martha en Rufus Wainwright, erfde de muzikale genen van haar ouders en debuteerde 10 jaar geleden met het fraaie veelbelovende Lucy. Sindsdien is haar muziek helaas weinig succesvol, wat overigens ook geldt voor het solowerk van haar moeder.

Suzzy Roche en Lucy Wainwright Roche besloten daarom een paar jaar geleden om de krachten te bundelen en doen dat inmiddels voor de derde keer op het buitengewoon fraaie I Can Still Hear You, dat hopelijk meer aandacht gaat trekken dan zijn twee voorgangers.

De sterkste wapens van The Roches waren ongetwijfeld de prachtig bij elkaar kleurende stemmen en de harmonieën van de drie zussen. De stemmen van moeder Suzzy en dochter Lucy kleuren al even mooi bij elkaar en zorgen er voor dat I Can Still Hear You direct flink boven het maaiveld uitsteekt.

Suzzy en Lucy waren neergestreken in Nashville voor het opnemen van het album, toen de corona pandemie roet in het eten gooide en het album thuis verder werd afgemaakt. I Can Still Hear You is een album dat vooral bij liefhebbers van wat traditionelere Amerikaanse rootsmuziek in het algemeen en folk in het bijzonder in de smaak zal vallen.

De acht nieuwe songs en drie covers zijn voorzien van een voornamelijk akoestische en zeer smaakvolle instrumentatie, waarin de stemmen van Suzzy Roche en Lucy Wainwright Roche alle ruimte krijgen. Dat is een wijs besluit, want het zijn prachtige stemmen. Het zijn bovendien stemmen die elkaar op fraaie wijze versterken, zoals dat eigenlijk alleen kan met stemmen die flink wat genen delen.

Het is mij af en toe net wat te traditioneel, maar waar ik normaal afhaak bij dit soort muziek word ik nu verleid en gegrepen door de prachtige vocalen en harmonieën. Het is geen muziek waarmee Suzzy Roche en Lucy Wainwright Roche een heel groot publiek gaan bereiken, maar voor liefhebbers van het genre is het smullen, zeker wanneer de Indigo Girls opduiken voor een bijdrage, wanneer de instrumentatie op zijn mooist wordt ingekleurd of wanneer de twee de in 2017 overleden Maggie Roche eren met hun vertolking van haar Jane.

In een ooit bloeiend genre zijn inmiddels weinig smaakmakers meer over, maar de samenwerking tussen Suzzy Roche en haar dochter Lucy Wainwright Roche bloeit op I Can Still Hear You als nooit tevoren. Erwin Zijleman