Rick van der Linden & Rein van den Broek - Cum Laude (1980)

Neoklassiek / Pop
Label: K-Tel

1. Jesu Meine Freude (3:48)
  2. Ave Maria (2:37)
  3. Lord's Prayer (Onze Vader) (3:43)
  4. Song of Joy (2:49)
  5. I Don't Know How to Love Him (3:44)
  6. Oh Haupt Voll Blut und Wunden (3:11)
  7. Jesu Joy of Man's Desiring (3:18)
  8. Ave Verum (2:32)
  9. Finale (Dank U / Improvisation / Synfonia) (6:28)
Stijn_Slayer
Kennelijk zagen Rick en Rein na de flop van Ekseption 78 en Dance Macabre geen heil meer in Ekseption. Ook stilistisch varen ze een andere koers waar jazz en rock geen deel meer van uitmaken. Het is eerder semiklassiek en natuurlijk behoorlijk katholiek. De formule werkte nu wel en het album werd beloond met een gouden plaat. Later verscheen nog een tweede Cum Laude, die helaas wat klinisch (digitaal) klinkt.

avatar van Roxy6
Stijn_Slayer schreef:

Het is heel erg jammer dat Rick van der Linden na 1976 niet verder gegaan is met Trace, de eerste drie albums staan nog steeds overeind.

avatar van Wandelaar
Mooi album. Religieus inderdaad en daar hadden de katholieke jongens Rick en Rein toch wel wat mee, en na hun 'wildere jaren' in toenemende mate. Naast klassiek ook een bewerking van I Don't Know How to Love Him uit de musical Jesus Christ Superstar.
Opvallend op dit album is de vocale ondersteuning, die het sacrale gehalte verder omhoog brengt. Zangeres is Getty Kaspers, bekend geworden met Teach-Inn, waarmee ze in 1975 het Eurovisie Songfestival won met het liedje Ding-a-dong, dat vreemd ver afstaat van wat we hier horen.
Er zit veel tragiek in de levens van de Ekseption-bandleden en zeker ook in dat van Getty. Er moet daar boven een hemels bandje in de maak zijn waar we hier alvast een klein voorproefje van krijgen. Het ontroert me, al ligt het sentiment op de loer. Statig en met gevoel uitgevoerd is het allemaal. Ondenkbaar eigenlijk dat zoiets vandaag de dag nog uitgebracht zou worden.

Verder heb ik hier een CD-uitgave met 11 tracks van dit album, in een wat andere volgorde ook, maar het hoesje brengt me niet veel verder, want kloppen doet het niet. Maar misschien is dat het ergste ook niet. Het plaatje zat als onverwachte bonus in het doosje van The Lost Live Concert Tapes, met Live In Germany (1993) van Ekseption. Het doosje verscheen in 2009. En hoewel er op deze uitgave wel wat is aan te merken: het is mooi gedenkmateriaal.