21 Savage & Metro Boomin - Savage Mode II (2020)

Label: Slaughter Gang

1. Intro (1:10)
  2. Runnin (3:15)
  3. Glock in My Lap (3:13)
  4. Mr. Right Now (3:13)

met Drake

5. Rich Nigga Shit (3:10)

met Young Thug

6. Slidin (3:05)
  7. Many Men (3:21)
  8. Snitches & Rats [Interlude] (0:57)
  9. Snitches & Rats (3:07)

met Young Nudy

10. My Dawg (3:01)
  11. Steppin on Niggas (2:20)
  12. Brand New Draco (3:22)
  13. No Opp Left Behind (3:14)
  14. RIP Luv (3:34)
  15. Said N Done (3:51)
avatar van Yestsida
Het magnum opus van 21 Savage.

21 Savage en Metro Boomin doen op Savage Mode 2 alles groter dan op het eerste deel. In plaats van een EP is dit een volwaardig studioalbum, de gastartiesten zijn uitgebreid van 1 naar 3, de sound is rijker en blijft niet enkel hangen in het Trap-subgenre en een A-list acteur praat het album aan elkaar als de epische verteller. Je hoort de evolutie dat beide heren doorgemaakt hebben op deze plaat.

Het is niet enkel Trap maar uiteraard is dat wel het bulk van wat we hier voorgeschoteld krijgen, enkel kijkende naar de tracktitels kan je jezelf hier al wel aan verwachten. 21 Savage vermoord weer talloze tegenstanders in zijn teksten en laat horen hoe stoer hij wel niet is, Metro Boomin verzorgd pompende beats die rijk gevuld aanvoelen en soms zelfs sample-werk bevatten!
Wie denkt dat Metro Boomin maar een simpel Trap-producertje is raad ik toch ten volle aan om dit collaboratiealbum eens te beluisteren. Zoals gezegd zijn de typische Trap-bangers sporadisch vergezeld van een verrassende en heerlijke sample maar met Mr. Right Now en Said N Done produceert hij meer opbeurend nummers, een Rich Nigga Shit zou niet misstaan op een luxueus klinkend album zoals dat van Rick Ross, Steppin' on Niggas brengt net zoals de hoes nostalgische gevoelens naar boven naar old school Southern Hip Hop (inclusief DJ-scratches) en RIP Luv is vervult met melancholie. Persoonlijk geef ik meer om zijn collega SouthSide maar ik moet toegeven dat zijn producties niet zo gelaagd en gevarieerd zijn als dit van Metro Boomin.

21 Savage laat tekstueel dus niet veel meer horen dan zijn gebruikelijke geweld maar doet dit zoals steeds wel op een entertainende manier. Met Mr. Right Now geven hij en Drake een ode aan R&B zonder dat ze beide zingen en Young Thug en hij rappen op Rich Nigga Shit over hun luxueuze leven dat ze momenteel leiden maar bijzonder is het alles behalve. Enkel op het Zaytoven co-geproduceerde RIP Luv komt hij iets inhoudelijker en geeft hij een inkijk over waarom hij niet meer in liefde gelooft en rouwt hij om gestorven vrienden.

Maar er is dus ook een derde man dat de hoofdrol opneemt op Savage Mode 2, namelijk niemand minder dan Morgan Freeman! Hij neemt de intro en de interlude volledig voor zijn rekening en is sporadisch op de nummers zelf ook te horen. Freeman tilt heel dit project een niveau hoger en geeft het iets episch mee naar mijn mening.

Het niveau van deze LP is consequent hoog doch is Runnin' wat mij betreft dé showsteller... dat nummer knalt zó hard en de sample die er in verwerkt is is vrijwel briljant.

Tot nu toe het beste project van 21 Savage en ook dat van Metro Boomin!

Dikke 4*

avatar van Kondoro0614
21 Savage heeft zich vorig jaar makkelijk omhoog gewerkt als één van mijn favoriete rappers van de huidige tijd. Ik kan onwijs genieten van zijn werk, en wil hem nu ook erg graag live zien. In het "ontdekken" (meer luisteren naar zijn werk) in verloop de tijden is ook 'Metro Boomin' meer naar voren gekomen. Dat de twee een onbreekbare band hebben is wel duidelijk, ze maken al enige tijden samen goede muziek en dit is misschien we de kroon op het pareltje.

De twee brengen de laatste paar jaren geweldige albums uit. 'Boomin' laat horen dat hij als producer gewoon waanzinnig goed is. Overlopen die fantastisch werken en ook beats die echt heerlijk zijn om naar te horen. Dit laat hij zowel horen in het werk samen met 'Savage' maar, ook met zijn eigen albums. Hier laat hij weer zijn waanzinnig werk horen, en krijgt daar ook hulp bij van de legendarische 'Morgan Freeman' die ik bij de eerste luisterbeurt niet had verwacht. De beste man is duidelijk bevriend geraakt met 'Boomin' want ook op zijn nieuwste album is hij te horen. Dit was duidelijk een goede klik die ze hebben, en ik vind het juist een leuk pluspuntje.

De nummers op deze plaat vind ik erg tof. Het enige nummer waar mijn haren van overeind komen te staan is 'Snitches & Rats' die vind ik misschien wel wat te saai en vooral eentonig. De rest kent het album waanzinnige hits zoals 'Runnin' waar 21 duidelijk het publiek mee verleidt. Ook songs als 'Mr. Right Now' en 'Rich **** Shit' vind ik leuke tracks, dat komt ook mede door waanzinnige fts. Ook nummers als 'No Opp Left Behind' en 'RIP Luv' vond ik erg gaaf, gaat zeker in het afspeellijstje.

En dan heb je hier en daar nog wat oude sounds die naar boven komen, duidelijk is dat Savage samen met Boomin een ode willen brengen aan oude legendes, en de jaren negentig waar het Hip-Hop zijn grootste doorbraak heeft gekend. Zo vond ik het leuk om de bekende samples te horen op 'Many Men' en 'Steppin on ****'.