Danny Vera - The New Now (2020)

Country / Folk
Label: Excelsior

1. Hold on to Let Go (4:31)
  2. The Weight (3:33)
  3. Another Goodbye (3:26)
  4. Life Between Shadows (3:11)
  5. Black Eyes (3:23)
  6. Gold Rush (4:14)
  7. That Midnight Thang (3:03)
  8. Red Moon (4:12)
  9. Spark a Fire (3:21)
  10. The New Now (4:12)
  11. Tuesday (3:47)
  12. Outta Love (4:27)
  13. Weak & Weary (3:03)
avatar van Zwaagje
Ik ben pas recent aangehaakt en ben wel nieuwsgierig naar het nieuwe album. The weight is een prima song. Nu de rest nog ontdekken.

avatar van dix
dix
The Weight. Steeds als ik dat op de radio hoor dan denk ik 'hee, War On Drugs'. Maar dit is eigenlijk veel leuker.

Hold On To Let go is natuurlijk ook een prachtig nummer, net als The Weight.

Verder staat op Youtube een filmpje van het nummer That Midnight Thang bij Veronica Inside, vind dit persoonlijk ook wel een lekker nummer

Wat een fantastische stem heeft deze kerel toch. Mooi album met goede samenhang, paar echte 'ouderwetse' Rock songs. Vreemd genoeg nemen Another Goodbye en Life between the shadows (nr 3 en 4) zo vroeg op het album veel energie weg. Toch meer tempo dan normaal, zoals Danny ook had aangekondigd in interviews

avatar van Zwaagje
#guidojp was vroeg zijn bed uit blijkbaar, of houdt van pindakaas. 4.0* ben benieuwd waar dat op gebaseerd is. Ik ga er vandaag voor zitten, maar het nieuwste album van Chris Stapleton is ook uit......keuze stress.

Zwaagje schreef:

Thuiswerken en spotify.... Nog nooit zo veel nieuwe albums beluisterd.

guidojp schreef:

Toen ik mijn bericht plaatste stond je mening er nog niet op. Eén minuut verschil bij het plaatsen.

Wauw, wat een goede plaat is dit.

Kapelboy64 schreef:
Wauw, wat een goede plaat is dit.

Met de eerste luisterbeurt bezig en ik denk dat je gelijk hebt. Het gemiddelde * wordt wel flink naar beneden gehaald door een 2.0 stem van Sooheej en ik ben benieuwd naar de argumenten voor de stem.

avatar van Zwaagje
Ik vind het een mooi en afwisselend album. Het staat er allemaal glashelder op, maar ik vind het wel een veilige productie met te weinig eigen smoel. Er zit wat mij betreft wel een stijgende lijn in de uitgebrachte albums; hij groeit in wat hij doet. Of het fysiek aanschaf moet blijken. 4.0* voor mij.

avatar van MRDammann
Zijn vorige album, The Outsider, viel wat mij betreft wat tegen. Maar met The New Now zit hij weer op zijn oude niveau. Erg fijne verzameling mooie liedjes. Red Moon en het titelnummer springen er wat mij betreft uit.

avatar van rkdev
Na zijn dik verdiende doorbraak vorig jaar flikt Danny het weer. The New Now is zijn meest complete album tot nu toe en staat vol met mooie composities vol emotie.

Twee nummers kende we natuurlijk al: echter de nieuwe versie van Hold on to let go is completer dan de versie op de EP en The Weight is een terechte radiohit. Daarna staat het weer vol met mooie ballads en lekkere uptempo nummers. Zoals hij rockt op That Midnight Thang heeft hij nog niet eerder zo gedaan. En ook Elvis is nooit ver weg, zoals in Gold Rush. Maar het meeste grijpt hij me toch met emotionele nummers zoals Another Goodbye, Tuesday en Spark a Fire.

Schitterende hoes ook.

avatar van Gretz
Tof interview met Danny in de Volkskrant, n.a.v. de release van dit album.

Gretz schreef:
Tof interview met Danny in de Volkskrant, n.a.v. de release van dit album.

Heb ik gelezen. Het is sowieso een sympathieke gast, zelfs als je niet van zijn muziek houdt. Wat ik wel doe overigens. Zelf je lp's inpakken en versturen in de kelder......geen ster allures in ieder geval.

avatar van Bonk
Ik snap het nog niet helemaal goed, maar ik begin langzaamaan steeds verliefder op deze plaat te worden. En dat terwijl dat 'dit soort' muziek gewoonlijk niet dit soort gevoelens bij me oproept. Ook zeker geen afkeer, absoluut niet. Maar echte hele warme gevoelens ook weer niet.
Maar bij deze plaat was ik bij de eerste draaibeurt al aangenaam verrast van hoe de plaat mij wist te pakken. Dat maakt dat ik hem graag nog een keer opzet, dan nog meer gepakt wordt en de keer daarop nog meer gegrepen, nog weer nieuwe dingen hoor en de nummers nog mooier begin te vinden. Het zal toch iets te maken hebben met de hier al genoemde afwisseling, waardoor je aandacht goed vastgehouden wordt, maar dat ook elke compositie klopt, de nummers echt goed in elkaar zitten, er fijn gemusiceerd wordt, de plaat erg goed geproduceerd is en de stem van Vera helpt natuurlijk ook mee. Dat heb ik alleen gewoonlijk niet zo vaak in deze hoek van de muziek en niet verwacht bij de aanschaf. Meer een plaat voor af en toe best leuk en lekker.
Maar goed, misschien is het net als met echte verliefdheid en moet je het niet kapot willen analyseren. Als je gewoonlijk op blond valt, kan het zo maar zijn dat een brunette toch je hart weet te pakken (en vervolgens al 17 jaar aan je vast zit, maar dat terzijde )

Bonk schreef:

Herkenbaar voor mij. Ik ben wat later "aangehaakt"; het oudere werk spreekt me nog steeds niet aan. Daarentegen was ik bij dit album direct "aan". Vandaag gekocht op vinyl en dan komt alles nog meer tot zijn recht. Daarnaast is het artwork prachtig; mooie hoes! En wat ik dan wel weer waardeer is dat het cdtje er in een kartonnen hoesje bij zit. Een leuk extraatje; dat zouden alle artiesten moeten doen.
Kortom....genieten!

avatar van Axeqlusive
Waar veel mensen relatief laat zijn aangehaakt, ontdekte ik Danny Vera rond 2014. Hij speelde toen Back to Black bij Giel (het waren mijn 3FM jaren). Mijn vader koppelde hem gelijk aan VI, een programma dat ik destijds meer niet dan wel keek.

Afgelopen jaar voor het eerst naar een (theater)concert van hem geweest, in het teken van het Pressure Makes Diamonds dubbelalbum, en ik was behoorlijk onder de indruk. Niet alleen was de muziek uitmunted, ook was de setting zeer sfeervol en bovenal bleek Vera een fijne vent; heerlijke verhalen en met beide beentjes op de grond. Vlak erna werd Roller Coaster uitgebracht en heel Nederland ging om. Een live album volgde, een EP met Home Recordings en nu alweer een nieuw album. De beste man is verdomde productief en na jaren van ploeteren lijkt hij met volle teugen te genieten van het hem zo gegunde succes.

Als we dan kijken naar dit album kunnen we gerust stellen dat de kwaliteit niet te lijden heeft onder de kwantiteit. Hoogstaande liedjes en een hoogwaardige kwaliteit release; een fraaie vormgeving met wit vinyl en als extraatje de cd. En dat allemaal voor een prijs... oh en nee hoor, ik heb geen aandelen bij hem. Maar het mag allemaal best gezegd.

De kwaliteit ligt over het geheel hoog, al kan de a-kant mij net iets beter bekoren. Ach waar heb ik het over. Een heerlijk album, waarin ballads op een prettige manier worden afgewisseld met het stevigere werk! Laten we een artiest als Danny Vera in Nederland gewoon eens koesteren en laat hem vooral ook zijn fijne zelf blijven.

Axeqlusive schreef:

Dit mag inderdaad gezegd worden. Ik heb tot nu toe alle vinyl via zijn site gekocht. Allemaal zeer redelijk geprijsd, mooie artwork/verpakking, gesigneerd en het geld gaat gewoon direct naar hem.

Silky & Smooth schreef:

Daar heb ik ook nog naar gekeken voor ik bij de plaatselijke platenzaak terecht kwam; allemaal uitverkocht! Fijn voor hem!

Zwaagje schreef:

De shop wordt eens in de zoveel tijd weer gevuld

avatar van Silky & Smooth
Ik zet hem nog even op een voorzichtige 4, maar hij kan zo een halfje omhoog. De muziek is iets meer gladgestreken dan voorheen, waarschijnlijk ook om een breder publiek te bereiken. Dit zorgt ook weer voor leuke verassingen, zoals The Weight, een nummer die ik niet direct by Danny Vera verwachtte. Verder genoeg variatie, van mooi (country)ballads tot stevige rock-n-roll. Prachtig album!

Dim
Waar zijn vroegere werk vaak nog enorm zoetsappig klonk, is dat element nu bijna verdwenen - alleen de achtergrondstemmen neigen nog enigszins in die richting. Het had nog meer uptempo mogen zijn hier en daar, maar hoe dan ook een puik, goed verzorgd album.

avatar van nlkink
Het is voor bijna elke Nederlandse artiest dit jaar wel een uitdaging geweest om zijn of haar draai te vinden. Geen normale live optredens, improviseren met live-streams of 'maar' 30 bezoekers. Ook Danny Vera ontkwam er niet aan, maar net als een band als Di-Rect dook hij toch de studio in om zijn nieuwe muziek ruim baan te geven. Er is nou eenmaal niets dat de creatieve mens kan stoppen met het maken van muziek, gelukkig maar. Want zie daar, er ligt een prachtig nieuw album van Danny Vera in de schappen!

Wat doe je als mens als eenzaamheid op de loer ligt? Dan komt de gevoelige song Hold On To Let Go uit de koker die je moed geeft dingen los te laten. De nieuwe single The Weight is een juweeltje. Machtig muzikaal waaiert die uit over de nacht die komen gaat, samen met prachtige strijkers. Een tof nummer over de strijd die je soms moet voeren en wat dat met je doet.

Another Goodbye(I still believe) is een gevoelige Rock ’n Roll ballade die zo van Roy Orbison had kunnen zijn, prachtig melancholisch. Gaaf die gitaarsound van Life Between Shadows die ook de sound van Chris Isaak zo kenmerkt, heerlijk schuifel nummer bovendien... Danny Vera heeft een sound die duidelijk wortelt in de Rock ’n Roll. Als liefhebber houdt hij een mooie traditie in ere en verrijkt hij die met z’n eigen draai.

Zoals de blazers in Gold Rush of de bite waarmee hij in That Midnight Thang durft te zingen. Mooi zo’n avondsong als Red Moon, knap hoe Vera daar de juiste snaar raakt met z’n gevoel. Wat zou dat toch gaaf zijn om dit ook in een theater live te mogen zien! Spark a Fire is één van mijn favoriete nummers van dit album, kippenvel van wat die gitaren en violen hier met de sound doen!

Maar vlak ook het titelnummer niet uit The New Now, wat een pareltje is dat. Luister maar eens naar die tekst van deze man die met z’n levenservaring ‘het nieuwe nu’ naar hoop kneedt. In Tuesday stoeit Danny Vera met de dagen van de week en de drukke agenda’s. (Never Fall) Outta Love vraagt om een zinderende zomerse clip. En stel nou eens dat je met een tijdmachine Elvis Weak & weary had kunnen laten zingen, om die fraaie ballad maar eens te duiden.
Iemand als Danny Vera gun je straks (ergens in 2021) dan eindelijk die grote zalen tot aan de nok te gevuld. Toch hoop ik ook dat de intiemere theaters aan bod komen. Maar tot die tijd zingen we het uit met dit ijzersterke Vera album dat ook in het buitenland wel eens flink kan scoren!

Geplaatst i.o.m. en o.v.v. Gert Jan Gjaltema (Muziekafdeling Warenhuis Vanderveen)

avatar van jailhouserocker1

Wat is dit voor rare onzin joh?

avatar van Sven Vermant
Beste album van Danny Vera tot nu toe. Lekkere muziek zeker ook de uptempo nummers en niet alleen de ballads.

avatar van Geert van der Loo
Mijn broer kocht de vinyl plaat, en ik kreeg de bijbehorende CD. Zo komt Jan Splinter door de winter. En wat een fijne muziek is dit. Thuiswerkend met Danny Vera's "The New Now" op de achtergrond vergeet je helemaal dat het Blue Monday is. Heerlijke plaat.