Dilated Peoples - Neighborhood Watch (2004)

Label: Capitol

1. Marathon (5:08)
  2. Neighbourhood Watch (3:26)
  3. Tryin' to Breathe (4:08)
  4. Caffeine (4:55)
  5. Who's Who (4:05)
  6. Poisonous (3:39)

met Devin the Dude

7. Reach for Us (5:02)
  8. Big Business (2:30)
  9. Love and War (3:47)
  10. 1580 (1:13)
  11. World on Wheels (3:56)
  12. Closed Session (6:14)

met Defari, Phil the Agony en Planet Asia

13. This Way (4:06)

met Kanye West

14. DJ Babu in Deep Concentration (7:47)
Een waardige opvolger van Expansion Team, de beats zijn hier weer erg lekker en de teksten zijn goed zoals we van Rakaa en Evidence gewend zijn. Vooral This Way (geproduceerd door Kanye West) is erg goed.

Improvision
Wat een album! Zag hem liggen in de winkel en ik dacht, het kan geen kwaad als ik hem koop, van het eerste moment klinkt alles juist zoals het moet. De Alchemist Producties zijn allemaal geweldig en de andere tracks moeten daar niet voor onder doen.
Ik vind Tryin' to Breathe, Love and War en This Way de beste tracks.

Best mooie producties met enkele aanstekelijke nummers.

avatar van Reijersen
'This Way' van en met Kanye en John Legend vond ik wel een coole single. Dat was eigenlijk pas mijn eerste kennismaking met Dilated Peoples. De rest van het album stelt me wat teleur. Ik vind ze niet de allerbeste MC's, terwijl ik ergens het gevoel heb dat ze wel beter kunnen.

3 sterren.

raffael77
Dit is het album dat al zwakheden begon te tonen. Met dit album werd ook duidelijk dat het volgende werk van Dilated commecieel zou zijn.

Classic nummers zoals je gewend was van ze zijn: Who's Who, Reach Us, Love And War en World On Wheels.

Daarnaast zijn nummers als Closed Session en Babu's versie In Deep Concentration wel leuk.

De rest is grappig maar veel matiger dan de overige tracks.

avatar van Rhythm & Poetry
Hierna ging het juist weer wat beter met Dilated Peoples, dit is wel duidelijk hun minste album. Hierna kwam bijvoorbeeld nog de track Back Again, het absolute succes van DP. Babu kwam vorig jaar met een prima plaat op de markt en ook Evidence werd solo steeds beter. Rakaa is de enige die naast de Dilated People platen minder opvallend aanwezig is. Commercieel zijn ze geen van drieën, anders had Evidence wel bij een major getekent in plaats van Rhymesayers. Samenwerkingen met Kanye bleven bestaan, maar Kanye gaat om met mainstream en met underground.

avatar van Flipm0de
De track met Kanye is toch wel het hoogtepunt op deze plaat! Wat een beat!

avatar van Shelter
Ik vind This Way nu juist een beetje te doorsnee, zulke beats hoor je wel vaker helemaal kijkende naar wat Kanye zoal voortbrengt.
Album is niet super slecht of zo maar Dilated Peoples kan veeeel beter.

avatar van Nr.4
Tof album, wel een stukje minder, vooral qua beats dan de eerste 2. Ik vind This Way geen slecht nummer, maar niet passen bij Dilated. Love and War en World on Wheels zijn hard.

avatar van Raul
Nog nooit echt iets van deze heren geluisterd, ken ze alleen van een paar hitjes en een paar features.
Als ik eens wat meer wil horen, welk album zouden jullie dan aanraden om mee te beginnen?

Of gewoon deze pakken?

avatar van Harderwiek
Expansion Team is toch wel hun beste album, maar wat 'rauwer' dan dit album. Dus ligt er maar net aan waar je van houdt. Dit album is iets toegankelijker dan hun overige werk.

avatar van Shelter
Expansion Team en The Platform zijn meer van die boombap style albums.
Deze is meer voor mass public gemaakt lijkt het.
Zou zelf bovengenoemde 2 albums eerst checken

avatar van Nr.4
Heb nooit begrepen hoezo deze meer op grote publiek gericht zou zijn? Alleen die track met Kanye klinkt voor mij met die gedachte gemaakt (vind het wel een toffe track), de rest is wat mij betreft gewoon Dilated Peoples zoals op de platen ervoor.

avatar van Shelter
ik vind de tracks minder boombap en wat luchtiger gemaakt dan op de andere albums.
Zoals ik al eerder aangaf vind ik het geen slecht album, maar ze hebben beter werk.

avatar van Nr.4
Aantal wat saaiere tracks, maar deze vandaag met veel plezier weer eens op gezet. Toffe plaat hoor, Love and war blijft een van m'n favorieten. Simpel maar doeltreffend, beetje wat Dilated ook wel goed omschrijft. Viel me wel op hoeveel vooral Evidence beter is geworden na dit album. En een van de weinige acts die altijd de DJ veel ruimte geeft, zonder dat het geforceerd overkomt. Ook een held die Babu natuurlijk.