Sam Brookes - Black Feathers (2020)

Folk
Label: Go Slowly

1. Ekarma (4:31)
  2. Sinking Boats (4:19)
  3. 18 and Sleeping (4:01)
  4. Falling (4:45)
  5. Black Feathers (4:14)
  6. Be Free (2:46)
  7. Into the Night (4:42)
  8. Granite (4:25)
  9. Fools on Saturn (3:59)
  10. The Sleeper (4:44)
Er was een tijd waar ik dit soort muziek verslond: getormenteerde zang, beetje dramatisch. Heerlijk!

Sam Brookes is voor mij al die tijd onder de radar gebleven, want Black Feathers is niet zijn debuut. Het heeft sowieso zes jaar geduurd voordat hij dit album heeft uitgebracht.
Dat schijnt zijn redenen te hebben: hij heeft in die tijd zijn vader verloren, een lange relatie die op de klippen liep en het overlijden van een goede vriend.
Niet voor niets dat hij Black Feathers als een 'mediation on grief' ziet. Daarbij is hij in 2017 begonnen aan dit album en heeft er dus de tijd voor genomen.

Mijn eerste gedachte was de sfeer die And the Golden Choir (Tobias Siebert) weet neer te zetten, maar dat zal de zang zijn, want Brookes klinkt net wat aardser.

Black Feather staat vol met melancholieke nummers, dank aan de zang, en schitterende arrangementen. Het is warm, bijna soul en je voelt je er heel snel mee vertrouwd.

Een aangename kennismaking wat mij betreft en muziek waar ik rustig van word.

avatar van muziekobsessie
Wat een prachtplaat! Eric kent mijn smaak al feilloos. Ekarma hakt er gelijk op in, wat een kippevelnummer zeg! Falling, into the night stuk voor stuk pareltjes. Liefhebbers van emmett tinley en jeff buckley moet dit aanspreken. Er valt veel te ontdekken terwijl alles heel subtiel is geproduceerd. Dit soort platen worden mij te weinig gemaakt. Verrast, intrigeert en is spannend. Iets wat helaas bij mij zelden meer voorkomt. Jammer dat de kans dit live te zien voorlopig nihil is dankzij corona.
LuraerwinzPoles Apart

avatar van Lura
Was nog niet toegekomen aan dit album, maar zojuist de eerste keer beluisterd, prachtig album!

Bedankt nog voor de tip, muziekobsessie.

avatar van Monsieur'
muziekobsessie schreef:
LuraerwinzPoles Apart

Jeff Buckley hoor ik hier ook zeker in met vlagen. Waarom krijgt dit zoveel minder aandacht hier dan die suffe Morby? Dit is duizend keer innovatiever.

avatar van Lura
Het schitterende Black Feathers werd mij een dag na de release door iemand getipt op dit onvolprezen muziekforum. De prachtige stem van Sam leerde ik in 2014 kennen door zijn medewerking aan het album Nothing Can Bring Back the Hour van Josienne Clarke en Ben Walker. In mijn recensie schreef ik toen “In A Simple Refrain vertolkt Josienne samen met Sam Brookes een schitterend duet. De stemmen matchen wonderwel met elkaar. Een samenwerking die zeker een vervolg verdient.”. Helaas kreeg die samenwerking geen vervolg. In de periode die volgde, overleed zijn vader, liep zijn lange relatie spaak en verloor hij zijn beste vriend. Vervolgens moest hij afrekenen met een depressie, waar hij langzaam maar zeker uit raakte. Drie jaar terug begon hij, nadat hij van Londen naar Bristol was verhuisd, aan het schrijven van de songs van Black Feathers, wat een helende werking op hem had. Hij weet de regelmatig ontroerende teksten te verpakken in wonderschone, subtiele en inventieve arrangementen. Zijn hemelse stem vertoont gelijkenissen met Tim en Jeff Buckley. Een stem met een bereik van vier octaven. Na het horen van opener Ekarma was ik al verkocht en onderschrijf dan ook volledig het enthousiasme van Bob Fish in zijn recensie op Folk Radio UK. Voor mij behoort dit alt-folk album zonder meer tot de fraaiste en de meest indringende van 2020.

avatar van Lura
In 18 and sleeping lijkt zijn stem trouwens ook op die van Ron Sexsmith.

avatar van Broem
Lura schreef:
In 18 and sleeping lijkt zijn stem trouwens ook op die van Ron Sexsmith.

Thanx voor de tip. Aangevinkt in Tidal en i’ll be back

avatar van Tonio
Omdat ik weet dat mijn muzieksmaak zich deels overlapt met de voorkeuren van enkel hierboven vermeldde musicmeter's werd ik direct nieuwsgierig naar dit album.

Ik heb het nu drie keer beluisterd en ben enigszins verward: mijn eerste reactie was dat ik het bovenstaande enthousiasme deel. Mooi warm geluid, fraaie arrangementen en natuurlijk een fantastische stem. Hoewel ik de gelijkenissen met Tim en Jeff Buckley maar gedeeltelijk deel: ik vind Jeff zwaar overgewaardeerd. Hij mag de veters van zijn vaders schoenen niet eens vastmaken. Maar dit terzijde.

Maar tijdens de luisterbeurten bekroop mij ook een vaag gevoel van onrust. Het is hemels, mooi, verwarmend, maar toch klopt er iets niet. Inmiddels denk ik te weten wat mij zo verontrust: het is het gebrek aan structuur, aan goede songs, muziek die ergens naar toe leidt. Na drie luisterbeurten is er niets dat blijft hangen, geen hook, geen stembuiging, geen melodie ...

Maar omdat ik uit ervaring weet dat dit soms wel eens meer luisterbeurten nodig heeft zal ik dit album de komende tijd zo af en toe nog eens beluisteren. Misschien dat het kwartje toch nog eens gaat vallen.

Vooralsnog dus een mooi album, maar (nog) niet heel bijzonder. Daarom voor nu 4 sterren.

avatar van Broem
Uiteraard werk gemaakt van de tip die ik kreeg. Sam was mij onbekend maar maakt bij onze eerste ontmoeting een fijne indruk. Als ik bovenstaande posts lees heeft hij een donkere periode achter de rug. Vermoedelijk inspiratie geweest voor de redelijk donkere liedjes die op zijn album terecht zijn gekomen. Het is geen geheim dat dit singer-songwriters vaak inspireert tot het maken van mooie vaak breekbare liedjes. Album wat idd meerdere luisterbeurten nodig heeft om zich, ietwat ongemakkelijk, in je hoofd te nestelen. Luisterend naar de muziek en wetende wat zijn achtergrond is zet je dat toch ‘n beetje aan het denken. Dat lukt en na die eerste kennismaking is het toch elke keer weer een lekker gevoel als Sam met zijn mooie stem en fijne geluid even langskomt. Prima album dus.

avatar van Tonio
Ik had beloofd dat ik hier nog eens op zou terugkomen. Na nog eens enkele keren luisteren blijkt het me toch in het geheel niet te raken, ondanks het feit dat het op zich prachtig klinkt. Dus maar een halfje eraf.

Grappig: over het fenomeen 'groeiplaat' wordt op dit forum veelvuldig gesproken (waaronder ikzelf). Maar over het omgekeerde hoor je dus zelden iets. Bij deze dus wel.

Heerlijke kennismaking, met een artiest die zijn ziel en zaligheid durft prijs te geven op een integere manier.