Kronos Quartet - Nuevo (2002)

Pop / Neoklassiek
Label: Elektra

1. El Sinaloense (The Man from Sinaloa) (3:22)
  2. Se Me Hizo Facil (It Was Easy for Me) (4:51)
  3. Mini Skirt (2:48)
  4. El Llorar (Crying) (3:38)
  5. Perfidia (Perfidy) (3:02)
  6. Sensemaya (7:28)
  7. K'in Sventa Ch'ul Me'tik Kwadulupe... (5:56)
  8. Tabu (Taboo) (3:12)
  9. Cuatro Milpas (Four Cornfields) (4:09)
  10. Chavosuite (5:14)
  11. Plasmaht (1:55)
  12. Nacho Verduzco (3:21)
  13. 12/12 (11:38)
  14. El Sinaloense [Dance Mix] (5:00)
avatar van citizen
Mooi! Vooral K'in Sventa Ch'ul Me'tik Kwadulupe en 12/12. Het Kronos als ontdekkingsreizigers. Als altijd!

avatar van E-Clect-Eddy
12/12 is een compositie van de Mexicaanse Art Rockers Café Tacvba die volgens mij (en Allmusic) ook te horen zijn in dit nummer vol Mexicaanse Native American invloeden.

avatar van E-Clect-Eddy
Het is een bijzonder album, Kronos inderdaad op ontdekkingsreis door de 'traditionele' Mexicaanse muziek.

Oorspronkelijk gespeeld door mariachi's / banda's / gruperos maar ook inspiratie gehaald bij de Mexicaanse "Native Americans" en ook Ludwig von B. (Chavosuite) komt even om de hoek kijken.

De violen klinken zoals ik zou verwachten van een Klassiek ensemble en dat steekt soms iets te sterk af bij de minder nauwkeurig (en soms tikkie valse) en wat rommeligere / iets speelsere manier waarop Mexicaanse musici het vaak brengen.

Het is een vermakelijk experiment.