Julien Baker - Little Oblivions (2021)

Rock / Folk
Label: Matador

1. Hardline (3:51)
  2. Heatwave (2:44)
  3. Faith Healer (2:54)
  4. Relative Fiction (4:19)
  5. Crying Wolf (3:29)
  6. Bloodshot (3:47)
  7. Ringside (4:00)
  8. Favor (4:38)
  9. Song in E (2:44)
  10. Repeat (2:55)
  11. Highlight Reel (3:36)
  12. Ziptie (3:42)
avatar van Grizzly Bear
De hoes doet me denken aan die van Matt Berninger...
Faith Healer klinkt alvast vertrouwd, ben benieuwd wat het gaat worden. Haar albums vind ik geweldig, maar draai ze niet zo vaak... Het is toch redelijk zwaar. Live is het overigens allemaal NOG beter.

avatar van Gretz

avatar van Lura

avatar van Tha)Sven

NieuwePlaat.nl: "Het klinkt een beetje als Kensington-achtige muziek."

Zo'n site is meteen af. Wow, dan geef je dus ook meteen aan 0 muziekkennis of smaak te hebben haha.

avatar van Rudi S
Die Kensington link is toch wel grappig maar niet zo komisch als wat de auteur over zich zelf zegt:
" Hij is niet alleen muziekliefhebber, Elias speelt namelijk al jarenlang piano."

avatar van Grizzly Bear
En het derde nummer is niet zomaar een nummer, maar stiekem een Boygeniusnummer!

Listen to Julien Baker’s New Song “Favor,” Featuring Lucy Dacus and Phoebe Bridgers | Pitchfork

avatar van dix
dix

NieuwePlaat.nl: "Het klinkt een beetje als Kensington-achtige muziek."

Dat zegt ie natuurlijk niet voor niets, dus toch even beluisterd. En waarempel, vanaf 3.10 komt me daar toch een emmer ongeremde pathos over mij heen ...

avatar van coldwarkids
Jongens, blijf on-topic!

Alleen Favor doet me wat maar het is nu al geen hoogvlieger als haar eerste album.

avatar van Simon77
Op de valreep nog een vierde voorproefje met Heatwave. Erg benieuwd naar de resterende acht nummers.

avatar van Monsieur'
Ben benieuwd of ze eindelijk wat anders gaat doen. Vriendinnetje Bridgers deed dat niet - ik heb een wat hogere pet op van Julien, na het mooie Sprained Ankles. Kom op, meid. Zet die creativiteitskraan eens wijd open! Geen gefluisterliedjes meer, even wat meer brengen.

avatar van coldwarkids
Wat blijven die uitgebrachte singles toch geweldig weer. Plaat klinkt nu wat meer volgepropt met instrumenten. Relative Fiction is wonderschoon! Die beat eronder werkt prima!

avatar van Elbow
Eerste indruk, deze nieuwe van Julien Baker klinkt bombastischer dan de eerste twee albums. Toch wel intrigerend deze en veel spannender dan de nieuwe Phoebe Bridgers. Misschien word dit voor mij voorlopig de plaat van het jaar...

Stopt ns met dat bashen op Phoebe. Waar halen jullie dat voldaan? Ik heb het persoonlijk meer voor Phoebe trouwens.

avatar van Elbow
Ik ben ook fan hoor van Phoebe en haar laatste plaat was wondermooi maar de liefde is wat bekoeld door haar televisie optreden waarin ze doodleuk haar gitaar moest kapot slaan.

avatar van Marteen
Elbow schreef:

Een gitaar van nauwelijks enige waarde. Het is wat

Marteen schreef:

Een gitaar van nauwelijks enige waarde. Het is wat

Haha, precies, zij heeft vooraf ook nog overleg met Danelectro gehad en hun " its hard to break" commentaar is op zich nog wel grappig.
Maar goed dit is toch al veel vaker gedaan.
On topic , de eerste paar rondjes van dit album zijn veel belovend.

avatar van Lura
Rudi S schreef:

On topic , de eerste paar rondjes van dit album zijn veel belovend.

Off topic, wat waren de doorkomsttijden?

Lura schreef:

Off topic, wat waren de doorkomsttijden?

Stabiel rondjes 42,3 en dat past bij mijn leeftijd

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Julien Baker - Little Oblivions - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Julien Baker - Little Oblivions
Na twee geweldige albums lag de lat bijzonder hoog voor Julien Baker, maar de Amerikaanse muzikante weet weer te imponeren met een voller maar ook rauw en puur klinkend album

Julien Baker vond ik een paar jaar geleden onbetwist de beste van alle jonge vrouwelijke singer-songwriters in het indie segment, maar het was de afgelopen jaren helaas stil rond de muzikante uit Memphis, Tennessee. Julien Baker is nu terug met Little Oblivions en album nummer drie doet niet onder voor de twee geweldige voorgangers. Het geluid is wat rijker, maar het zo kenmerkende Julien Baker geluid is gebleven. Haar songs zijn nog steeds ruw en intiem, de teksten persoonlijk, de zang vol emotie. Hier en daar klinkt het flink vol, maar Little Oblivions bevat ook wel degelijk een aantal sober ingekleurde songs. Julien Baker is terug en maakt wederom diepe indruk.

De Amerikaanse muzikante Julien Baker maakte aan het eind van 2015 met Sprained Ankle wat mij betreft een van de allermooiste albums van het betreffende jaar en herhaalde dit kunstje twee jaar later met Turn Out The Lights, dat eind 2017 zelfs helemaal bovenaan mijn jaarlijstje prijkte.

Eind 2018 dook Julien Baker samen met Phoebe Bridgers en Lucy Dacus op als Boygenius, dat een prima EP afleverde, maar sindsdien was het behoorlijk stil rond de muzikante uit Memphis, Tennessee, en werd ze min of meer overvleugeld door Boygenius collega Phoebe Bridgers.

Julien Baker heeft de tijd genomen voor haar derde album, dat ze opnam in haar thuisbasis Memphis en dat ze voor het overgrote deel alleen inspeelde en ook produceerde. In één track duiken Boygenius collega’s Lucy Dacus en Phoebe Bridgers op en hier en daar zijn er wat bijdragen van technicus Calvin Lauber, maar verder hoor je alleen Julien Baker.

Little Oblivions opent desondanks met een veel voller geluid dan we van Julien Baker gewend zijn en lijkt ook even een nieuwe weg in te slaan, maar het is al weer snel typisch Julien Baker. Dat vind ik persoonlijk geen enkel probleem, want ik ben nog lang niet uitgekeken op dit typische Julien Baker geluid.

Fantasieloos voortborduren op haar vorige twee albums doet Julien Baker echter zeker niet, want Little Oblivions is over de hele linie voller ingekleurd dan Sprained Ankle en Turn Out The Lights en voegt flink wat instrumenten toe die ontbraken op de vorige twee albums, waaronder keyboards, mandoline, banjo, bas en drums.

Dat is niet zonder risico, want de eerste twee albums van de Amerikaanse muzikante ontleenden een belangrijk deel van hun kracht aan de ruwe eenvoud en intimiteit van de songs, die genoeg hadden aan gitaar of piano en de stem van Julien Baker. Het knappe van Little Oblivions is dat Julien Baker ondanks de bij vlagen flink vollere instrumentatie en arrangementen de eenvoud en intimiteit heeft behouden.

Er is nog steeds een glansrol weggelegd voor het gitaarspel van de Amerikaanse muzikanten en haar van gevoel overlopende zang, maar waar Julien Baker op de vorige albums veel leeg liet in haar muziek, is de ruimte nu fraai ingekleurd. Over het algemeen doet de muzikante uit Memphis dat overigens behoorlijk subtiel, waardoor de verschillen met Sprained Ankle en Turn Out The Lights ook weer niet zo groot zijn als hier en daar wordt gesuggereerd.

Toen Julien Baker opdook met Sprained Ankle stonden haar teksten vooral in het teken van haar seksualiteit en haar geloof. Ook Little Oblivions staat vol persoonlijke verhalen over onder andere depressies, drank en moeilijke relaties. Julien Baker vertelt ze weer prachtig en laat horen dat ze als tekstschrijver en songwriter is gegroeid.

Na de twee geweldige voorgangers lag de lat voor Little Oblivions bijna onrealistisch hoog, maar het derde album van Julien Baker stelt me niet teleur, integendeel zelfs. De net wat vollere instrumentatie voorziet haar songs van net wat meer diepte en variatie, zonder dat dit ten koste gaat van de ruwe eenvoud die haar vorige albums zo mooi maakte. Ook de zang van de Amerikaanse muzikante vind ik net wat sterker dan in het verleden, waarin Julien Baker het net wat te vaak uitschreeuwde.

We hebben veel te lang op Little Oblivions moeten wachten, maar gelukkig is Julien Baker terug en wederom imponeert ze met een geweldig album. Ik schrijf hem alvast op voor mijn jaarlijstje. Erwin Zijleman

Elbow schreef:

Haha serieus..en dan?

avatar van dix
dix
On topic

Wat een pose op die hoes trouwens.
Weet iemand of dat een leren broek is?

gerre schreef:

Haha serieus..en dan?

Gewoon uncool. Sommige mensen moeten sparen om een gitaar te kopen. Ik vind vernielzucht sowieso not done....mooi voorbeeld ook voor de kinderen. Soit iedereen zijn mening.

On topic ik vind de nieuwe Julien Baker alsmaar beter...

Tja, is ook maar wellicht éénmalige gimmick eh. Rock n roll, weet je wel. Je hoeft dat niet zo ernstig op te nemen.

avatar van stardust_be
Voor zover ik weet raakten er geen gitaren gewond bij het maken van dit album dus iedereen kan terug kalmeren.

Weinig artiesten die mij zo kunnen raken als Julien Baker en dat is op haar nieuwe plaat niet anders. Afgaande op de donkere teksten stormt het bij momenten nog altijd in haar hoofd maar de sound is veel voller en gevarieerder geworden. Ze experimenteert naar hartelust met nieuwe sounds en instrumenten, die ze dan ook nog eens zelf allemaal inspeelde.

Hoogtepunten uitkiezen is moeilijk maar dan ga ik toch voor Favor met Phoebe en Lucy (die doet verlangen naar nieuwe boygenius plaat) en de bloedmooie pianosong Song in E. Zou me niet verwonderen dat met de nieuwe bandsound ze een groter publiek gaat weten te bereiken en dat zou ook helemaal terecht zijn. Prachtplaat!

avatar van AOVV
Degelijk plaatje, maar het klinkt me allemaal wat gewoontjes in de oren. Julien Baker maakte in 2018 samen met Phoebe Bridgers en Lucy Dacus een EP onder de naam boygenius, en weet me solo het minst van de drie te bekoren. Nu is het wel zo dat ik haar twee eerste platen niet ken, zie dat die meer dan behoorlijk scoren alhier op MuMe. Misschien toch nog 'n kans geven, te beginnen bij het debuut..

3 sterren

avatar van aerobag
AOVV schreef:

Ik deel deze sentimenten met je, van het Boygenius trio spreekt Baker mij ook het minste aan en dit album vind ik helaas ook wat tegenvallen. De vollere, luidere sound pakt voor Baker een stuk minder goed uit dan voor collega Phoebe. Maar ik zou zeker aanraden om het debuut een kans te geven, imo qua songwriting en vocale performance iets interessanter dan deze, een intiemer en daardoor wat memorabeler geluid.

avatar van AOVV
aerobag schreef:

Heb ik ondertussen gedaan, aero jr.! En die beviel me een pak beter; door de soberder uitvoering kwam ie met meer emotionele impact over.

avatar van LittleBox
Geweldige plaat. Ik ben in tegenstelling tot een aantal anderen juist erg blij met de volle instrumentatie. Maakt het geheel krachtiger, indringender. Die galm aan het slot van Hardline: wauw! Wat een binnenkomer. Niveau blijft van begin tot eind hoog. Ik zet hem lekker op repeat.

En wat hebben we zo pril in het jaar al een paar schitterende albums zeg... Ik noem hier de nieuwe van Nick Cave ook even. Zeg, zouden die twee niet eens samen eens iets moeten opnemen? Enfin, ik dagdroom nog even verder...

LittleBox schreef:

Yes een album met Disney covers, Heigh-Ho, Heigh-Ho