Soen - Imperial (2021)

6. Modesty (4:34)
  7. Dissident (5:37)
  8. Fortune (5:42)
ProGNerD schreef:

Klopt helemaal en hij weet het live ook goed waar te maken. Heb ze een paar jaar geleden nog in Baroeg meegemaakt, maar dat soort obscure kleine podia zijn ze natuurlijk snel ontgroeid als ze op deze voet verder gaan...

Ik heb Soen twee keer live gezien, en twee keer weggeblazen door de zang van Joel Ekelöf, maar ook door het drumwerk van Martin Lopez. De kaartjes voor Amsterdam zijn ook al binnen, al is dat helaas pas in februari 2021.
Na een tiental luisterbeurten van dit album ben ik bang dat dit album voor mij net als Lotus twee jaar terug het album van dit jaar zal worden.
Voor mij nu dus 5 sterren.

avatar van legian
mulver64 schreef:

2022 bedoel je .

Heb ook maar meteen een kaartje gekocht. Heb ze leren kennen met hun vorige album en dat beviel erg goed. Ook deze is weer erg sterk en fijn om te beluisteren. Ze weten er een heerlijke mix van te maken waarbij ze regelmatig fijn hard uit de hoek komen. En tegelijkertijd ook heerlijk intiem weten te zijn. Wat ProGNerD zegt kan ik alleen maar beamen. Aanrader voor de progmetal liefhebbers.

avatar van namsaap
Soen zet de lijn van de vorige albums prima voort met Imperial en weet het geluid van de band nog verder te verfijnen. De productie is wat scherper dan het voorgaande werk waardoor met name het gitaargeluid wat dominanter klinkt dan voorheen. Dit gaat een beetje ten koste van de ruimte voor de basgitaar, al zal de stijl van spelen van de (wederom) nieuwe bassist daar ook debet aan zijn.

De hoofdrol is net als bij de vorige albums weggelegd voor zanger Joel Ekelöf. De beste man blinkt niet uit veelzijdigheid en heeft geen enorm bereik. Zijn zeggingskracht en mooie klankkleur zijn zijn sterke troeven en die kaarten speelt hij op Imperial nog vaker uit.

Ik zet met vier sterren de lijn van mijn beoordelingen voort...

legian schreef:

2022 bedoel je .

Ja klopt, tikfoutje.

ik moet er nog even aan wennen. Op het eerste gezicht iets minder dan de voorganger, ook minder TOOL achtig dan zijn voorganger. Maar blijft een vet album ( 1 x beluisterd)

avatar van legian
Ik wordt ondertussen helemaal opgezogen door dit album. Heerlijk meeslepend stukje muziek wat voor mij vrijwel alle juiste hokjes afwerkt. Grootste nadeel is dat het album veel te kort is. Maar wat een heerlijke luisterervaring is dit geworden.

avatar van ProGNerD

Daar gaan we 's even lekker voor zitten; en daarna met de teksten uit het boekje van de CD die vanavond in de brievenbus viel in de hand en de koptelefoon op lekker genieten...

LTU
Helemaal te gek. Ken het nog maar een week maar na 1 dag de lp besteld. Een dag erna alweer uitverkocht bij de webshop.
Verkoopt dus goed maar terecht!!!

avatar van Dielten
Bij het beluisteren van Lotus had ik echt een waaauuuw-gevoel : de perfectie zelf. Prachtige sound en zang! Bij de aankondiging van Imperial dus onmiddellijk de LP en CD besteld. En deze stelt zeker niet teleur! Bij een eerste luisterbeurt nam ik de teksten erbij ... foutje. Teveel geconcentreerd op de inhoud ... Maar bij een tweede ronde geschiedde het wonder opnieuw. Wat is dit weer een goede schijf, zeg!

avatar van OOOOO
Dit is grappig zeg, in Scandinavie maken de Frans Bauers rock!

avatar van namsaap
Die gitaarsolo van Illusion is van een ongelofelijke schoonheid. Prachtig opgebouwd en in als zijn eenvoud doeltreffend. Zo ontdek ik bij elke luisterbeurt meer momenten waarop het niveau van het voorgaande werk nog net even wordt overtroffen. Daarom een halve ster erbij.

avatar van Dream Theater
Had nog nooit van deze band gehoor maar wat een pracht plaat is dit toch! De videoclip van het nummer Antagonist was mijn eerste kennismaking en de combinatie van beeld en geluid zijn hierin helemaal af. Het heerlijke drumspel en de gitaarriff pakken je gelijk in maar ook de fantastische zanger Joel Ekelof is om van te watertanden. Verder alleen maar boeiende gitaar georiënteerde progressieve rocknummers of mooie rustigere nummers als Illussion of het schitterend gezongen Fortune . Wat een ontdekking deze band!

avatar van itbites
Wauw. Onder de indruk van deze nieuwe Soen. Het is me ondertussen wel duidelijk dat ik een ‘sucker’ ben voor de afwisseling tussen stevig en zweverige schoonheid, zoals bijvoorbeeld ook een Vola dat zo goed beheerst. Neem nou die opener, Lumerian. Wat een perfecte start: de riffs en dubbele bassdrum vliegen je om de oren, maar al gauw is daar perfect melodieus tegenwicht in couplet refrein en een daadwerkelijk bloedstollend ijl tussenstuk. En zo gaat eigenlijk door, het hele album lang. Heerlijk die afwisseling! Ook een compliment voor de vette productie met toch een wat rauwer geluid dan de voorganger.
Speciale aandacht graag voor Fortune, omdat het door merg en been gaat. Hulde.

avatar van Alicia
In tegenstelling tot enkele buurmannen hierboven ben ik niet áltijd even gecharmeerd van zanger Joel Ekelöf. Ik vind het op sommige momenten - en met name als hij uithaalt - wat vermoeiend om naar hem te luisteren. Gelukkig word ik daarentegen wel erg prettig omver gekegeld door de heerlijke drumpartijen en het uitstekende gitaarspel op dit nieuwe album van Soen.

Imperial is verder - zeker wat de uitstekende songs betreft - een erg fijne opvolger van het album Lotus uit 2019.

avatar van Aproxis
Zeer goede plaat weer. Vind em voor nu iets minder dan Lotus, maar toch niet minder dan 4,5*. Daarom lotus maar naar de volle score van 5 opgeschroefd. Ik mis ten opzichte van Lotus iets qua toetspartijen, maar misschien moet de subtiliteit van de toetsen op dit album zich nog prijsgeven.

Wat een plaat!

Een album wat alleen maar groet als je het vaker luistert. Zou iets meer dynamisch bereik mogen hebben, zal in de mix zitten. De bassen zijn nu wat te flauw, mochten wel iets meer 'punch' hebben, maar dat doet aan de muziek zelf niets af.

avatar van DjFrankie
Alicia schreef:
In tegenstelling tot enkele buurmannen hierboven ben ik niet áltijd even gecharmeerd van zanger Joel Ekelöf..

Precies Alicia, dit had ik ook, maakt dat ik dit album niet zo lekker vond als ik van te voren had gedacht.

avatar van Prog66
In maart alvast maar eens een boude uitspraak doen: plaat van het jaar 2021!

Prog66 schreef:
In maart alvast maar eens een boude uitspraak doen: plaat van het jaar 2021!

Die kans is heeeeeel groot!!

avatar van horizon
Onmiskenbaar mooi geproduceerd en Lumerian is werkelijk fantastische opener. En Deceiver volgt dan nog wel goed daarop maar de volgende tracks weten (nog?) niet echt te pakken. En het ligt volgens mij meer aan de ietwat weinig variërende zang, de muziek kent wel vaak genoeg strakke en subtiele passages.

avatar van Rinus
Weer een geweldig album van de band.