Lou Reed - Lou Reed (1972)

Label: RCA

1. I Can't Stand It (2:37)
  2. Going Down (2:57)
  3. Walk and Talk It (3:40)
  4. Lisa Says (5:34)
  5. Berlin (5:16)
  6. I Love You (2:21)
  7. Wild Child (4:41)
  8. Love Makes You Feel (3:13)
  9. Ride into the Sun (3:16)
  10. Ocean (5:07)
Reed's solodebuut. Staan een paar aardige nummers op, maar zijn volgende plaat - Transformer - is natuurlijk oneindig veel keer beter.

Dit album is toen waanzinnig geflopt en we mogen de platenmaatschappij geweldig veel bedanken dat ze Lou nog een kans hebben gegeven, wat leidde tot de geweldige Transformer.

De geluidskwaliteit is onder de maat. Er ging geloof ik wat mis met de banden, maar het blijft een ok plaat. Maar hij heeft veel platen gemaakt die stukken beter zijn (en helaas ook een paar die niet te pruimen zijn).

avatar van Kaaasgaaf
Beetje rare plaat dit, zeker aangezien een aantal nummers nog uit de Velvet Underground-tijd stammen en in de VU-uitvoering vele malen mooier zijn dan hier. Zoals Ocean, niet alleen mijn favoriete VU-nummer maar misschien zelfs wel mijn favoriete nummer ooit, verzandt hier in bombastische onzin.

Toch is deze plaat zeker niet slecht, wel aangenaam ieder geval,

Pieter Paal
Veel nummers ken ik als outtakes van The Velvet Underground-box.
Dit eerste solo-album mis ik nog in mijn Reed-collectie. Nam hij deze plaat op met de groepsleden van Yes?

Pieter Paal
'Wild child' en 'I love you' zijn redelijke Reed-songs.

avatar van Stijn_Slayer
Ik vind het een lekker album, ik las een aantal negatieve berichten op Internet maar die snap ik eigenlijk niet zo.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik ook niet echt, het is gewoon een goed album, maar verder niet geniaal ofzo. De albumcover vind ik trouwens ook zeer mooi.

mathieudc
Kaaasgaaf schreef:

Toch is deze plaat zeker niet slecht, wel aangenaam ieder geval,

Oceans is mijn favoriete nummer op deze plaat, schitterend nummer! Ik heb echter nog nooit de versie van de Velvet Underground gehoord, dan moet ik misschien toch eens om VU gaan dan aangezien ik toch wel fan ben van The Velvet Underground. Going Down is ook een prachtig nummer trouwens!

Voor de rest, door de negatieve kritieken heb ik ook even gewacht om deze plaat te beluisteren, daardoor lagen de verwachtingen niet al te hoog, en ik moet zeggen dat het album mij niet teleurstelt.

Down_By_Law
Redelijk solodebuut. Ik vind Steve Howe en Rick Wakeman geweldige muzikanten, maar hier zijn ze een beetje misplaatst. Beste nummers zijn 'Ocean', 'Ride Into The Sun' en 'Lisa Says'.

avatar van Madjack71
Dit album in een mooie 2set gekocht samen met Transformer. Lou Reed. Voor Lou moet ik altijd een beetje in de stemming komen.

I can't stand it; Heeft een lekkere drive, jammer dat de bas daarin wat achterblijft in geluid, omdat die m.n juist daarvoor zorg draagt.
Going down; Met dat typische sleezy stoned like zang, dat wat in contrast staat t.o.v de melodie en sound, but hey that's Lou. Doet me af en toe denken aan Chong van Cheech...Yeah Dude.
Walk and Talk it;....Lou in gesprek met Keith...Yeah Keith jouw rifjes zijn de king weet je. Maar bij dit nummer hoort dan ook dat smerige stemmetje van Mick erbij vind ik.

Lisa Says; Dit nummer vind ik al heel wat meer in de stijl van Lou Reed zoals ik die meer ken (Caroline Says I en II/Sweet Jane). De nummers hiervoor rocken wel lekker, maar zijn ook meer in een doos. Dit staat goed op zichzelf, mooie breaks en je word meegetrokken in het verhaal.
Berlin; Ik meen dat ik dit nummer ook in een andere uitvoering van hem ken, misschien opnieuw opgenomen. Het kent mooie schakelingen, maar het geluid komt niet geheel tot zijn recht. Wat helaas voor meer nummers op dit album geld.
I love you; Heeft een heerlijk begin, zou zo van America, Doobie Brothers kunnen zijn uit die periode. Prachtig diamantje. Echt met die seventies feeling. Een lyrisch nummer, maar niet lyrisch gebracht.

Wild Child; Hier is een prima symbiose met rock/riffs/zang en eigenheid. Daar waar het in het begin van dit album nog op leentjebuur leek, is dit een echte Lou-rocker.
Love makes you feel; Valt me op dat er een aantal lekkere vibe songs op staan, dit is er ook zo eentje.
Ride into the sun; Wederom mooie setting, melodie en sfeer. Lou lijkt daar toch wel een handje van te hebben, maar geeft er toch vaak zo een draai aan, dat het net niet mainstream over komt.
Oceans; Bombastisch, misschien, maar dan wel lekkere bombast. Ken het origineel van de Velvet Underground niet, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Vooral die sound van de drums.

Al bij al ben ik wel gecharmeerd van dit debuut. Lang zo onaardig niet als de berichten en gemiddelde zou doen geloven. Maar dat is maar hoe je het bekijkt. Misschien wat onevenwichtig en zoekend qua stijl. Maar wat er gebracht word, mag er zijn. Als ik het geluid niet meeneem in mijn waardering zijn het 4*, maar bij bepaalde nummers is het toch echt een gemis en zo'n levende legende als Lou Reed verdient betere remasters als dat deze blijkbaar is. Als het er niet bij was vermeld, zou ik er zelf nooit aan gedacht hebben.

Deze samen met zijn volgende 4 albums voor 10 Euro gekocht (ik tel het grapje MMM niet mee), maar dit is echt wel een prima album.
Hoogtepunt is Wild Child.
Is dit nummer op gedragen aan Nico?
Zo klinkt het namelijk wel.

avatar van LucM
Het solodebuut van Lou reed is nog onevenwichtig met zowel nummers die aanvankelijk voor Velvet Underground bedoeld waren (zoals Oceans bv.) vermengd met nieuwe songs. Het is een beetje zoeken naar een eigen stijl en de geluidskwaliteit had beter gekund. Toch is dit debuut globaal verdienstelijk te noemen dankzij de songschrijverskwaliteiten van Lou Reed al staat dit in de schaduw van zijn volgende twee albums Transformer en Berlin.

avatar van goldendream
Welke nummers zijn van Velvet Underground?

avatar van Rudi S
Bijna alles (op een stuk of 3,4 na) zijn left overs vann de VU en de volgende solo albums hebben ook nog verschillende VU nummers.

Op dit album staan de orginele Velvet uitvoering:

The Velvet Underground - Peel Slowly and See (1995)

avatar van rolandobabel
is dit misschien het meest onderschatte album van de rockgeschiedenis?

Wat vind jij er zelf van?

Wat een verademing , Lou pas net echt goed leren kennen door zijn Transformer album, en toen deze, als dit niet goed is dan weet ik het niet . Heb hem alleen nog vanaf cd gehoord en de opnames storen mij niet, integendeel. En dan het argument dat het allemaal materiaal zou zijn uit de velvet periode en dat het allemaal beter is gedaan , daar kan ik niet over oordelen, maar wat ik hier hoor vind ik zeer prettig en veel spannender dan Zijn meesterwerk Transformer wat ook een leuk plaatje is overigens

avatar van Rudi S
miked eens dat dit een sterk album is, bij mij speelt toch wel mee dat ik als groot Lou Reed en Velvet liefhebber de nummers ook al verspreid ken, maar een mooi album.
Trouwens o.a. gemaakt met die Yes gitarist met hondertachtigmiljoenvierhonderdertigduizend gitaren en die Yes toetsenist.

avatar van Lura
Rudi S schreef:
Ik dacht dat het er een minder was

Ah dan was die van Caleb Quaye