Rhye - Home (2021)

5. Hold You Down (4:46)
  6. Need a Lover (3:36)
  7. Helpless (3:41)
  8. Black Rain (3:51)
  9. Sweetest Revenge (4:26)
  10. My Heart Bleeds (3:43)
  11. Fire (3:32)
  12. Holy (4:43)
  13. Outro (2:29)
De verrassing is er inmiddels wel heel ver vanaf, maar het blijft sfeervol en hier en daar lijkt het iets pittiger. Niet voldoende om te zeggen dat het nu ineens anders is geworden.

Met Rhye weet je nu gewoon wat je voorgeschoteld krijgt. Prima, meer niet. Niet al te moeilijk over doen.

avatar van Poles Apart
Het is net als bij AC/DC, je weet inderdaad wat je krijgt van een nieuwe Rhye, don't f##k with the formula.

Wel lekker zo op de vroege ochtend, terwijl het buiten nog donker is. Vind deze toch net iets smakelijker dan 'Spirit'.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Rhye - Home - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Rhye - Home
Echt veel nieuws onder de zon is er misschien niet, maar Rhye heeft haar mix van pop en R&B wel nog wat verder geperfectioneerd en presenteert op Home het equivalent van een knisperend haardvuur

Ik heb in 2013 flink moeten wennen aan Woman, het debuut van het destijds Deens-Canadese duo Rhye. Eenmaal gewend aan de zoete R&B pop van Rhye, bleek Woman het perfecte album voor vroege en late uurtjes. Na Woman ging Mike Milosh alleen verder en haalde hij het niveau van Woman net niet, maar op het deze week verschenen Home heeft de Canadese muzikant het juiste niveau weer te pakken. De instrumentatie en de songs op het album steken razend knap in elkaar, terwijl de hoge zang op zijn minst aangenaam is. Misschien nog wel belangrijker is het feit dat Rhye meedogenloos verleidt met warme en lome 0lanken, die zich als een lekker warme deken om je heen slaan. Precies wat we nodig hebben.

Rhye werd ruim tien jaar geleden in Denemarken geformeerd door de Deense muzikant en producer Robin Hanibal en zijn Canadese collega muzikant en producer Mike Milosh. Het leverde in 2013 het zeer goed ontvangen Woman op. Uiteindelijk ging Mike Milosh alleen verder als Rhye, wat in 2018 het tweede album Blood opleverde, in 2019 het mini-album Spirit en nu dan het vierde album Home.

Ondanks het feit dat er na het vertrek van Robin Hannibal niet zo gek veel veranderde in de muziek van Rhye, vond ik Blood en Spirit uiteindelijk toch net wat minder sterk dan het debuut van Rhye. Het deze week verschenen Home viel bij mij een aantal weken geleden al op de mat en in de afgelopen weken is het album uitgegroeid tot een trouwe metgezel tijdens late of vroege uurtjes.

Mike Milosh heeft geleerd van de vorige twee albums van Rhye en heeft dit keer de tijd genomen voor de puntjes op de i. De mix van de legendarische technicus Alan Moulder is de kers op de taart, maar ook de rest van Home valt op door een geslaagd streven naar perfectie.

Zeker tijdens de late en vroege uurtjes heeft het vierde album van Rhye hetzelfde effect als een knisperend haardvuur. Laat Home uit de speakers komen en de ruimte wordt gevuld met warmte.

Het album blijft mij maar verleiden en dat is op zich best bijzonder, want Rhye maakt het soort muziek waar ik normaal gesproken niet zo gek op ben. Ook Home staat immers weer vol met behoorlijk zoete pop met een vleugje R&B en hier en daar een snufje disco.

Rhye staat nog steeds voor songs met een warme organische basis, waarop lagen elektronica en strijkers worden gestapeld. Hierop komen de vaak wat zachte en hoge vocalen van Mike Milosh, die de muziek van Rhye nog wat zoeter en warmer maakt. Het is muziek die zich bij mij keer op keer genadeloos opdringt.

Dat ik Home van Rhye zo lekker vind klinken heeft meerdere redenen. Ten eerste vind ik de instrumentatie op het album echt razend knap. Het is een instrumentatie die is gebouwd op de lome beats die de onderlaag van de muziek van Rhye vormen. Hierop worden zoals gezegd meerdere extra lagen gestapeld. Soms synths, soms strijkers, maar ook hier en daar subtiele blazers, een fraai orgeltje, 70s elektronische gitaren of juist akoestische en organische klanken.

Het steekt niet alleen knap in elkaar, maar wat klinkt het ook warm en aangenaam, wat smelt alles mooi samen en wat is het de perfecte start of afsluiting van de dag. Wat voor de instrumentatie geldt, geldt overigens ook voor de zang van Mike Milosh, die zich als zanger flink heeft verbeterd en zich hier en daar prachtig laat bijstaan door een koor. En dan zijn er ook nog de songs, die je stuk voor stuk doen smelten, maar die al even knap in elkaar blijken te zitten als de instrumentatie op Home.

Woman van Rhye heb ik ook maandenlang gekoesterd op de genoemde tijdstippen aan het begin en eind van de dag en waar Blood en Spirit toch wat tegenvielen, verwacht ik dat Home voorlopig niet van de platenspeler af zal zijn te slaan.

Lome R&B pop laat ik meestal liggen, maar de lome, broeierige en dromerige R&B pop van Rhye smaakt na iedere beluistering naar meer. We zullen de komende weken de avond thuis door moeten brengen, maar met de gordijnen dicht en Rhye uit de speakers is dat niet per se een straf. Erwin Zijleman

avatar van overmars89
Niks nieuws inderdaad, maar ik ben een "sucker" voor het sfeertje. Neem "Fire" bijvoorbeeld, echt genieten hoe elk geluidje subtiel ten hore wordt gebracht. Daar is Rhye toch wel echt heer en meester in. Misschien komt het ook, omdat het gevoelsmatig niet zo lang geleden is dat Rhye een album heeft uitgebracht dat dit me momenteel niet heel veel doet. Al stoort het natuurlijk ook weer nergens!

avatar van vinylbeleving
Het debuut album van Rhye, was wonderschoon. Op het tweede album, en de EP die daarop volgde, verloor Rhye wat van zijn glans. Zonder producer Robin Hanibal wist Rhye niet de schoonheid van het debuut te evenaren. Op Home is hij op de goede weg terug. De productie klinkt om door een ringetje te halen, mooi ook hoe het koor een verbindende factor heeft, steeds weer terugkomt en strijkers aanzwellen op meerdere nummers. Ik vind alleen niet alle liedjes even sterk, zo ontbreken echt sterke refreinen, die het debuut wel bevatte. Daarnaast mis ik inmiddels wel echt wat progressie in de zang. De hoge, hijgerige falset hoort natuurlijk voor een deel bij de act, maar halverwege het album dut ik toch wat in. Home is een sfeervol gemaakte plaat, maar mist een smoel om volledig te kunnen bekoren.

avatar van sj0n88
overmars89 schreef:

Prachtig nummer inderdaad. Het album begint hier steeds meer te landen. Nee, er is niks vernieuwends aan, maar inderdaad die sfeer is heel erg fijn. Ideale muziek voor op een druilerige dag als vandaag.

avatar van Angelo
Meh. Het is inmiddels wel duidelijk dat Robin Hannibal een belangrijke drijvende kracht achter Rhye was. Alles wat Milosh sinds Hannibals vertrek heeft uitgebracht, klinkt inwisselbaar of zelfs anoniem. Ik kan het op zich wel waarderen dat hij hier probeert om het geluid van het debuutalbum te recreëren, maar de magische sfeer van 'Woman' is gewoonweg niet te evenaren. Denk niet dat ik deze nog vaak op ga zetten.