menu

New Model Army - Carnival (Redux) (2020)

mijn stem
4,23 (15)
15 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: earMUSIC

  1. Water (4:34)
  2. BD3 (3:29)
  3. Rumour and Rapture (1650) (3:46)
  4. Red Earth (5:04)
  5. LS43 (3:55)
  6. Island (5:21)
  7. Carlisle Road (4:02)
  8. One Bullet (4:05)
  9. Bluebeat (4:57)
  10. Too Close to the Sun (3:54)
  11. Another Imperial Day (4:48)
  12. Prayer Flags (3:56)
  13. Stoned, Fired, and Full of Grace (3:21)
  14. Caslen (Christmas) (3:06)
  15. Fireworks Night (5:19)
totale tijdsduur: 1:03:37
zoeken in:

avatar van deric raven
4,5
Carnival mag achteraf gezien zeker beschouwd worden als een belangrijke sleutelplaat in de carrière van New Model Army, waarvan de basis eigenlijk al gelegd werd toen de band in 1998 Strange Brotherhood uitbracht. Justin Sullivan en Robert Heaton werkten toen met leden van de Levellers aan Rev Hammer’s Freeborn John – The Story Of John Lilburne – The Leader Of The Levellers. Het voor dit concept door Justin Sullivan geschreven Rumour and Rapture 1650 bleef toen op de plank liggen maar zal later in herziende vorm wel terugkomen op de 2020 versie van Carnival die nu het licht ziet.

De relatie tussen frontman Justin Sullivan en drummer Robert Heaton was na het verschijnen van Strange Brotherhood zodanig verziekt dat er besloten werd om elkaar voor een onbepaalde periode rust te gunnen en zich te richten op andere projecten. De band kreeg echter te maken met hun grootste tegenslag toen bij Robert Heaton een hersentumor geconstateerd werd. Hierdoor komt het dat geluidstechnicus Michael Dean in eerste instantie tijdelijk zijn rol op het fragmentarische wisselvallige Eight overneemt. Rond de tijd dat New Model Army besluit om aan de opnames van opvolger Carnival te beginnen komt het trieste bericht naar buiten dat Robert Heaton aan de gevolgen van alvleesklierkanker is overleden.

Michael Dean pakt hierdoor min of meer noodgedwongen definitief de plek achter het drumstel over, en blijkt ook een aanwinst te zijn in het schrijversproces. Samen met Justin Sullivan is hij grotendeels verantwoordelijk voor de tracks die uiteindelijk Carnival vormen. De stilte van vijf jaar heeft de band goed gedaan, en ondanks de trieste voorgaande ontwikkeling weerklinkt er een herboren frisse New Model Army, die juist zijn kracht uit de tegenslag lijkt te putten.

Zwarte pagina’s vervullen het notitieboek van Justin Sullivan en zijn voornamelijk terug te vinden in het bewust door zware drumslagen gejaagde Fireworks Night, waar hij zo eerlijk en respectvol mogelijk zijn relatie met Robert Heaton neerpent. Het eigenbelang van de twee voormalige bloedbroeders die een versnipperende werking op hun vriendschap heeft valt hierbij te herleiden tot de uiteindelijke breuk. Het verdovende verwijzende telefoontje op die deprimerende herfstdag die de negatieve afloop van de geleden strijd bevestigd wordt letterlijk benoemd. Justin Sullivan laat hier de meest oprechte pure persoonlijke kant van zichzelf zien, en beantwoordt daarmee de oproepende vragen die zijn fans hebben betreffende zijn houding in het hele (rouw)proces.

Die donkere drukkende sfeer is overduidelijk voelbaar op Carnival, waarbij alleen al op de albumhoes de dood letterlijk in de ogen wordt gekeken. In de rituele indianen regendanspunk van Water staat het leven en de dood centraal. Water is het transportmiddel van alle cellen en het bloed. Na het overlijden is het functieloos, en als we uiteindelijk tot stof overgaan, verdwijnt het ook uit het lichaam.

Toch is Carnival voornamelijk een publieke aanklacht tegen de uitzichtloze situatie waar de hardwerkende burgerlijke arbeidersklasse in verkeert. Justin Sullivan komt tot de conclusie dat er in de loop der jaren weinig is veranderd en dat hij nog steeds in zijn jeugdtijd van de jaren zestig leeft. Het geloof heeft alsmaar een overkoepelende bepalende factor in het geheel en drukt een dominante stempel op de conservatieve dorpsactiviteiten. Het sociale aspect staat nog steeds op de voorgrond in de anarchistische punkhouding van de hoofdleider van het nieuwe leger.

Zoals altijd weten ze het milieu ook een plek op de plaat te geven in het oververhitte Too Close to the Sun waarbij de opgewarmde aarde en de steeds dunnere ozonlaag centraal staat. De trippende tribal invloeden in het ontvlambare Red Earth en het boze wrange Another Imperial Day toont hun sympathie voor de donkere onderdrukte gemeenschap in Zuid Afrika die een flinke indruk op de zanger achterlaten als New Model Army dat land bezoeken.

Het keiharde ontvluchtende Island zal in de loop van tijd uitgroeien tot een live favoriet van band en publiek. In LS43 waagt New Model Army zich met de schemerige huilende blues akkoorden op een onbekend vruchtbaar ontginnend terrein. Een zeer geslaagde plaat dus waarbij voor mij hooguit het erg gemakzuchtige bij Stupid Questions aansluitende opgefokte Bluebeat als enige minder originele song gezien wordt. Al weten ze hiervan met die jankende mondharmonica, vette begeleidende bas en prachtig illustrerende strijkers ook nog iets indrukwekkends van te maken.

Op de Carnival Redux versie worden hier buiten het eerder genoemde Rumour and Rapture (1650) ook nog Caslen (Christmas), One Bullet en Stoned, Fired and Full of Grace toegevoegd. Rumour and Rapture (1650) is stukken steviger dan de folky songs van Rev Hammer, dus begrijpelijk dat deze toen uiteindelijk geschrapt werd. Op Carnival eist hij nu terecht een prima luisterrijke plek op. Caslen (Christmas) is oorspronkelijk een instrumentale Peter “Nelson” Nice compositie, maar wordt voor het album van woorden voorzien.

Het tekstuele confronterende One Bullet heeft mooie afwisselende passages waarbij akoestische gitaren verworpen worden door het hardere new wave rockgeluid. Deze is net als Stoned, Fired, and Full of Grace bij de trouwe fans al bekend in een unplugged setting, waarmee tijdens concerten de intimiteit wordt opgezocht. Mooie aanvullingen dus die het plaatje nog completer maken.

New Model Army - Carnival (Redux) | Rock | Written in Music - writteninmusic.com

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.