In the Nursery - Koda (1988)

Pop / Neoklassiek

7. Scherzo (6:20)
  8. Guarded Rites (2:51)
  9. Suspire (1:56)
  10. Kotow (2:09)
  11. The 17th Parallel (5:20)
  12. Compulsion * (4:03)
  13. Libertaire * (4:45)
avatar van Edwin
De tweeling Klive en Nigel Humberstone heeft sinds begin jaren 80 een oeuvre opgebouwd dat niet meer te behappen is. De frequentie waarmee ze materiaal uitbrengen is zo hoog dat de laatste 2 of 3 albums nog niet eens zijn toegevoegd hier.

Af en toe duikel ik weer eens wat schijfjes op uit de oude doos en ik constateer dat ik na 9 ITN albums ben afgehaakt. De laatste weken heb ik vooral deze weer eens in de herhaling gegooid. Het eerste album dat ik ooit kocht van dit duo, omdat de recensie in Muziekkrant Oor zo positief was. Ook Allmusic geeft 4 sterretjes.

Vervolgens zie ik hier een stemgemiddelde van 2,55 en denk ik: welkom in de wondere wereld van MusicMeter. Hebben de users die hier verantwoordelijk voor zijn een collectieve blackout gehad, of zo??? Ik kan niets anders verzinnen dan dat het afscheid van het donkere, industriële geluid uit de begintijd van ITN hun rauw op het dak moet zijn gevallen.

De jongens slaan hier nieuwe wegen in en dat resulteert in een unieke combinatie van wonderschone, klassiek georkestreerde klanktapijten met opzwepende, bombastische, militaire ritmes. Zoals Allmusic terecht opmerkt, klinken de synths misschien hier en daar net iets te schril, maar dat mag voor mij de pret nauwelijks drukken. Integendeel, sfeervolle en meeslepende stukken als Te Deum, Ascent en The Seventeenth Parallel kunnen zich in mijn oortjes meten met het beste van Dead Can Dance, ook al gaat het hier hoofdzakelijk om instrumentale muziek. Ik blijf dit album minimaal 4* waard vinden .

vdc
Ook ik heb hun vroegere oeuvre een tijdje geleden uitvoerig doorgenomen.
Klinkt allemaal boeiend, maar tegelijk voelt het zo oppervlakkig aan.
Was een beetje zoeken naar echte pareltjes ; deze 2 zou ik alvast aanraden aan wie de groep beter wilt leren kennen :
Subito - Regal: Miracle of the Rose I (Stormhorse)
Bassilica (Deco)

avatar van Rainmachine
Ik heb dit album met een andere (mooiere) hoes. Doet heel erg 4AD aan en in die stal hadden ze ook perfect gepast. Mooi ingetogen instrumentaal album, doet qua instrumentatie vaak denken aan Dead Can Dance. Zeker lekker nu het weer wat herfstig word, de bomen ruisen en de regen weer tegen de ruiten klettert. Wat ik bij de stemmen van dit album niet begrijp is dat er MuMers zijn die hier 1,5 ster voor geven zonder enige motivatie. Wat voor nut heeft dat, je vind het niks, prima, maar waarom stem je dan, nooit begrepen dat soort acties.

Rainmachine schreef:
Ik heb dit album met een andere (mooiere) hoes.

Grappig dat je dit noemt. Ik weet precies welke hoes je bedoelt, want ik heb de CD. Zo'n 15 jaar geleden heb die hoes gebruikt om de bovenstaande hoes (van een latere heruitgave) te vervangen. Kennelijk kon iemand dat niet verkroppen, want binnen een paar dagen was het bovenstaande plaatje weer terug. Echt gebeurd.

avatar van dix
dix
Raar. Dit is toch echt niet de hoes van de originele uitgave op vinyl. CD kwam pas jaren later ...

dix schreef:
Raar. Dit is toch echt niet de hoes van de originele uitgave op vinyl. CD kwam pas later ...

Ik heb deze titel alleen op vinyl op het Normal label, niet op CD. Ik heb zojuist een correctie ingediend. Hopelijk wordt de originele hoes weer geplaatst want die is toch veel mooier dan de CD versie. Wat ik wel bijzonder vind aan de hoes dat het zo 4AD is dat ik mij bijna niet voor kan stellen dat Vaughan Oliver van 23 Envelope de hoes niet ontworpen heeft. Alles klopt, foto's, kleuren, lettertype etc.

Rainmachine schreef:

Het is je gelukt, maar het is toch echt dezelfde hoes als de CD-versie. LP en CD zijn gelijktijdig verschenen in 1988. Of je moet met mooier bedoelen, dat de afbeelding op een LP-hoes veel groter is

avatar van Chameleon Day
Kwaliteit van een Dead Can Dance lees ik? 4AD waardig? Neo-klassiek? Herfstig? In de verste verte allemaal niet. De protserige synthkitsch druipt ervan af.

avatar van dix
dix
Het één sluit toch al het andere niet uit?

Chameleon Day schreef:

Nou kan ik mij meestal wel vinden in jouw algemene bevindingen maar in dit geval totaal niet. Ben je niet in de war met een ander album? Of je vindt Dead Can Dance ook protserige synthkitsch, dan snap ik je standpunt.

Ik draai hem nu weer eens van CD. Natuurlijk gedateerd en obvious eighties synths. Denk dat de broers ook geen oneindige mogelijkheden hadden. Plaats het dus in zijn tijd. Maar kan zich meten met het beste op dit gebied. Dead van Dance, Michael Nyman, etc. Maar hé, 2,6 beoordeling wat een bullshit. Dit is geweldig en krijgt van mij, wat geflatteerd dat is toegegeven, 5 sterren. Dit moet echt ruim over de 3, dan help ik daar maar een handje mee. En als tip: doe anatomy of a poet eens. Geweldig!