The Smiths - The World Won't Listen (1987)

Label: Rough Trade

1. Panic (2:21)
  2. Ask (3:16)
  3. London (2:07)
  4. Bigmouth Strikes Again (3:13)
  5. Shakespeare's Sister (2:09)
  6. There Is a Light That Never Goes Out (4:04)
  7. Shoplifters of the World Unite (2:57)
  8. The Boy with the Thorn in His Side (3:18)
  9. Money Changes Everything * (4:41)
  10. Asleep (4:10)
  11. Unloveable (3:56)
  12. Half a Person (3:36)
  13. Stretch Out and Wait [Alternate Vocal Version] (2:44)
  14. That Joke Isn't Funny Anymore [Single Version] (3:48)
  15. Oscillate Wildly (3:27)
  16. You Just Haven't Earned It Yet, Baby [UK Mix] (3:31)
  17. Rubber Ring (3:48)
  18. Golden Lights * (2:41)
The Smiths is een band waar ik maar geen genoeg van kan krijgen.
Als ik naar de nummers op deze cd kijk weet ik al weer waarom: de mannen maakten geen slechte songs!
Wel verzamelaar nummer zoveel, en dat maakt het niet echt eenvoudig mocht je de perfecte verzamelaar willen hebben. Maar volgens mij zijn verzamelaars toch al niet perfect dus "lekker belangrijk" zullen we maar zeggen; gewoon zorgen dat je al de albums hebt!

["]The Smiths is een band waar ik maar geen genoeg van kan krijgen.

EENS. Helemaal. Op het ene album is de versie van een bepaald nummer beter dan op een ander album. Laat onverlet dat een liefhebber (zoals ik) eigenlijk alles moet hebben. Dat heb ik dan ook.

Nummer 3 heet London!

Verder is dit een sublieme verzamelaar

Golden Lights en Money Changes Everything staan niet op de meeste versies van deze cd.

Van The Smiths is alles goed. Ik heb dan ook alle CD's.
Big Mouth Strikes Again is zo'n prachtig nummer. Dat nummer schrijf ik elk jaar weer op voor allerlei hitlijsten.

avatar van Splinter
heeft een beetje veel weg van louder than bombs, maar Money Changes Everything is wel een hele mooie instrumentale song.

Beetje onevenwichtige verzamelaar, maar ondertussen heb ik de LP wel grijsgedraaid.

avatar van kirchart.
Na lang twijfelen welk the smiths album ik zou gaan aanschaffen heb ik dan toch dit album gekocht en het valt me zeker niet tegen.
waarom hoor ik niemand over het nummer "Ask"? Ik vind dit echt een uitblinker

Ik vind dit ook een mooie verzamelaar; ik kocht hem op LP, en dacht in eerste instantie dat dit een gewoon album van hun was, maar miste 'Girlfriend in a Coma'. Mijn favoriet is 'Panic".

avatar van Reint
Ask is ook briljant, ja.

Als je alle 4 albums zou hebben, plus Singles, zou je het essentiele hebben.
Maar er is nog veel meer moois. Als je daarnast Hatful of Hollow en Louder Than Bombs koopt, mis je alleen nog Monet Changes Everything, zo heb ik ooit eens geconcludeerd. Maar omdat het mijn favoriete band is, heb ik deze ook maar aangeschaft.

avatar van TerryA
Reint schreef:
... De perfecte verzamelaar is Singles, geeft het beste beeld van the Smiths, geweldige compilatie...

ben ook een grote fan van The Smiths maar hier ben ik er helemaal niet mee eens. de track listing op "Singles" werkt helemaal niet omdat de lyrical content van de original releases helemaal mis loopt. "Singles" was eigenlijk een goedkope manier voor Warners Records om Smiths producten weer in de winkels te krijgen toen ze de back catalogue opkochte van Rough Trade. Ik zou zelfs zeggen dat deze compilatie de beste is dat iemand kan krijgen.

TerryA schreef:

hmmmm, zou ik toch voor louder than bombs gaan...

Reint schreef:

Als je alle 4 albums zou hebben, plus Singles, zou je het essentiele hebben.
Maar er is nog veel meer moois. Als je daarnast Hatful of Hollow en Louder Than Bombs koopt, mis je alleen nog Money Changes Everything, zo heb ik ooit eens geconcludeerd.

En Draize Train, Work Is A Four Letter Word, I Keep Mine Hidden, Wonderful Woman en het geniale Jeane

Hopelijk komen er ooit nog eens reissues van alle originele Smiths-platen, geremastered en MET bonustracks.

johan de witt schreef:

er komt toch een "box set"? (wordt al iets te lang gezegd maar niet gedaan overigens)

johan de witt schreef:

Tja, de studio-versie van The Draize Train inderdaad. Work Is A Four Letter Word, I Keep Mine Hidden en dan ook nog What's The World zijn covers, toch? JEane is ook wel leuk ja.
Wonderful Woman is prachtig.

fastpulseboy schreef:

Zo lang royalties van Smiths-cd's nog naar meneer Joyce gaan denk ik niet dat Morrissey zal meewerken aan een dergelijk project, en of het ook zonder hem kan..?

Reint schreef:

Wonderful Woman is prachtig.

I Keep Mine Hidden is de laatste Morrissey/Marr compositie ooit en dus historisch!

De andere zijn covers inderdaad.

avatar van Reint
Oh, zo snel even aanzetten dan!

avatar van dvdschaaf
Reint it ek yn witmarssum??

fastpulseboy
voor de liefhebbers, er komt in juni een hele mooie smiths/morrissey avond in nijmegen. Ik hoor vrijdag de exacte datum, maar dan zal ik het hier natuurlijk ook uitgebreid postten. (natuurlijk ook met DJ fastpulseboy e.a.)

dvdschaaf schreef:
Reint it ek yn witmarssum??

Grasmaaier?

The Smiths. Nooit heb ik er veel over gegeven, tuurlijk ken ik panic en big mouth strikes again maar het probleem is Morrisey. Een van de meest ego-centerische zangers ooit. Toch maar eens dit opgezet, heerlijk gewoon. Jaren 80 indiepop en Morrisey, ik hoef hem nooit live te zien maar zingen kan hij wel.

Een zeer onverwachte 4,0

avatar van Darkshines
Iedere plaat van de smith, verzamel of album vind ik van een zelfde hoog niveua, deze ook weer, lekkere plaat, niet zozeer een geweldig geheel, maar stuk voor stuk sterke nr.s.

avatar van Omsk
Ask is toch een fascinerend nummer. Als je dat intro hoort, heb je het gevoel dat Danny Christiani al in zijn foute pak is gehezen, en op ieder moment een clichématig rijmseltje kan gaan zingen. Stel je eens voor dat Morrissey een dikke Duitser was, met een sliert vermicelli aan zijn snor, die op een Duits openluchtfestival dit nummer brengt, terwijl hij in plaats van "Shyness is niiiice" zingt "zusammen seiiiin" en in plaats van "Then it's bomb, the bomb, the bomb," "Da ist die Sonne, Sonne, Sonne". Compositietechnisch zou hij ermee wegkomen.

En toch komen The Smiths wat mij betreft ook meer dan weg met dit nummer. Okay, het intro blijft een lauw stukje schlagerdrap, maar de overtuigingskracht van de herkenbare lyrics, gedragen door de immer goede Marr zorgen dat dit nummer gewoon bij de briljanten van The Smiths hoort.

avatar van Reint
Ik vind dat intro geweldig. Al kan ik jouw schlager-associaties ook wel voorstellen.

avatar van Darkshines
Ik kan t me ook wel enigzins voorstellen, maar Ask is de laatste tijd een van mijn favoriete nr.s geworden. Heerlijk vrolijk nr. dat erg goed in elkaar zit, kan een Duitse Schlager nooit van z'n leven aan tippen.

avatar van Gert P
Een mij een tegenvallede verzamelaar, kan het niet helpen.Maar er staan een paar leuke nummers op en de meesten vond ik niks.
Toppunt voor mij There's a light that never goes out.

avatar van reptile71
Geweldig album, mijn persoonlijke hoogtepunten:
- Bigmouth Strikes Again (daar begon het mee bij mij, heb het single'tje ervan nog)
- There Is a Light That Never Goes Out
And if a double-decker bus Crashes into us
To die by your side
Is such a heavenly way to die
And if a ten-ton truck
Kills the both of us
To die by your side
Well, the pleasure - the privilege is mine
.... wat een zaligheid om mee te brullen.
- Unloveable (wat een meesterlijk stukje zelfmedelijden en als ik zo terugdenk is I wear black on the outside cause black is how I feel on the inside nog een soort levensmotto van me geweest.)
- Half a Person (gewoon een lekker nummer And if you have five seconds to spare. Then I'll tell you the story of my life. Prachtig toch!)
- That Joke Isn't Funny Anymore (het ultieme hoogtepunt en destijds mijn ultieme depri-nummer)
Als ik me dan kut voelde zette ik een aantal van die nummers geprogrammeerd in de cd-speler om me in die ellende te nestelen. Tja, zo deed ik dat als tiener... Nu snij ik gewoon iemand zijn kop eraf in een lijnbus en daarna voel ik me weer prima.

avatar van reptile71
Ook in het rijtje hoort nog The Boy with the Thorn in His Side en uiteraard stond Asleep ook in het depri-rijtje.

stuart
Ooit gekocht omdat er nummers op staan die ik nog niet had en gewoon mooi vond, bijv. London, Money changes Everything, Oscillate Wildly en You just Haven't Earned... Er staan echter voor mij ook een aantal nummers op waar ik niet zoveel aan vind...ach, zo gaat dat wel eens.

avatar van Germ
Germ (crew)
Leuke verzamelaar.
Mijn tracklist is wel iets anders, Money Changes Everything en Golden Lights ontbreken namelijk.

Ook is mijn hoes anders (en mooier als je het mij vraagt)

avatar van Reint
Heb je dan niet een of andere alternatieve versie te pakken? Die hoes is inderdaad veel mooier.