INXS - X (1990)

Label: Mercury

1. Suicide Blonde (3:52)
  2. Disappear (4:09)
  3. The Stairs (4:56)
  4. Faith in Each Other (4:08)
  5. By My Side (3:06)
  6. Lately (3:36)
  7. Who Pays the Price (3:37)
  8. Know the Difference (3:17)
  9. Bitter Tears (3:49)
  10. On My Way (3:55)
  11. Hear That Sound (4:05)
DutchViking
Schitterend album met een aantal fantastische nummers. Suicide Blonde is m.i. de beste song die de band ooit gemaakt heeft, echt van een geweldig niveau. Ook songs als By My Side, Disappear en Bitter Tears zijn uitstekend.

Vaak gaan cd's na een aantal luisterbeurten vervelen, maar bij INXS (Kick en X) heb ik dat gevoel juist helemaal niet. Enkele songs op X zijn opvullertjes, maar niettemin geef ik hier 4 sterren voor.

Een geweldige cd van een band die de tand des tijds wat mij betreft nog steeds doorstaan heeft.
Metname 'Suicide blond', 'Disappear', en het geweldige 'By my side' zijn voor mij de hoogtepunten van het album.
Maar eigenlijk staat hier niet één echt zwak nummer op.

Marcel²
SoundWave schreef:

Maar eigenlijk staat hier niet één echt zwak nummer op.

Mee eens, een schitterend album is dit. De singles Suicude Blonde, Disappear, By My Side en Bitter Tears zijn erg goed. De overige tracks zijn ook gewoon goed. 4*

Inderdaad een erg goede plaat. De hitsingles springen er voor mij wel bovenuit. Met name Suicide Blonde is uitstekend.

avatar van Lola3
Sterk begin met Suicide Blonde, tot het midden sterk, maar dan begint het langzaam af te zwakken, maar nog altijd matig...

leroy*
leuke muziek aleen het is me allemaal net iets te pop, 3

FatBottomedGirl
Nee hoor, niet mee eens. Wat dat betreft moet ik mij aansluiten bij de eerste positieve reacties in deze topic. Ook nu nog kan deze cd en Kick mij niet vervelen. Als ik een cdtje wil opzetten en weet het even niet, dan kan ik altijd een van deze 2 opzetten. Stuk voor stuk goeie nummers.

EVANSHEWSON
FatBottomedGirl schreef:

Wel, Fatbottomedgirl, geheel mee akkoord !
Deze is méér onderschat dan zijn voorganger, Kick !

Maar haast even sterk album !
4 sterren ! ****

avatar van dvdschaaf
Ik vind deze weer sterker dan Kick, maar ieder zijn smaak. Mijn INXS album top 3 is als volgt:
1. The Swing
2. X
3. Kick

avatar van Tribal Gathering
Op de eerste drie nummers en Lately na doet dit album me maar weinig. Ik vind dit toch duidelijk een minder album dan voorganger Kick en al helemaal minder dan opvolger Welcome to Wherever You Are. Nummers als Faith in Each Other, Know the Difference, Who Pays the Price en Hear That Sound zijn de slechtste nummers uit hun glorietijd. Een magere 3 sterren.

avatar van musicfriek
Bijzonder leuk album blijf ik dit nog vinden waarbij Suicide Blonde nog steeds een geweldig nummer is. Maar het zijn vooral de singles die de boventoon voeren (1, 2, 5 en 9). De rest is wel iets minder. Voor mij ook het laatste INXS-album wat ik nog interessant vond. Geef toch een lichte voorkeur aan Kick.

avatar van LucM
De hitsingles Suicide Blonde, Disappear, By My Side en Bitter Tears vind ik uitstekend en duidelijk de beste nummers, de overige vind ik globaal een stuk minder. INXS is duidelijk een band die het moet hebben van de hits.

avatar van steph b
Ik ben een groot fan van INXS, maar dit vind ik toch een van hun minste albums.

avatar van rolandobabel
The stairs vind ik het meest persoonlijke nummer van INXS.

avatar van Arrie
Suicide Blonde! Funky gitaarspel, geweldig gezongen, en dan die mondharmonica! Dit nummer kwam vandaag langs op de radio en ik moest hem even een stuk harder zetten. Niemand zag het, maar ik ben stiekem even uit m'n dak gegaan.

Beetje rommelige plaat,met prima singles.Ik draai deze niet zo heel veel meer,maar als ik hem dan ook opzet is het wel een feest der herkenning.INXS was hier op de top van de roem,ook getuige het optreden op Wembley.Toch zie je al een beetje de gemakzucht binnensluipen.Hapklare pop ,met het oog op hitsucces en daar is niks mis mee,want men smeedt het ijzer als het heet is,maar ik heb er weinig mee.3 sterren volstaat dan ook voor mij hier.

deric raven
Suicide Blonde was een geweldige eerste single, de gitaar heeft het duistere van Chris Isaak, maar het is toch wel die mondharmonica die de show steelt, of deze nu wel of niet gesampled is.
Er werd ook vaak geroepen dat dit nummer een ode aan Kylie Minogue zou zijn, Michael Hutchence heeft dan ook een relatie met haar gehad.
Kylie was al snel niet meer het soapsterretje, maar werd als vamp gezien, ook in haar carrière werd ze vervolgens meer gewaardeerd.
Maar verder vond ik X altijd teveel op Kick lijken, altijd gezien als een minder avontuurlijk geheel.
By My Side is Never Tear Us Apart Deel 2.
Toch kan ik deze nu een stuk beter waarderen.
Ik heb al hun albums in bezit, en dan hoor je ook wel dat ze vanaf The Swing zoekende waren naar het geluid van Kick.
Tussendoor hield Hutchence zich nog bezig met het project Max Q, waar wel meer uitdaging in terug te horen was.
X laat wel nog een natuurlijke luchtigheid horen, iets wat op latere albums steeds meer verdween.
Waarschijnlijk had Hutchence meer moeite met zijn sterstatus als wat hij naar de buitenwereld liet zien.
Eigenlijk volgde een soortgelijk verhaal als bij Dave Gahan van Depeche Mode.
Voor mij waren dit wel de twee popsterren met de meeste uitstraling in deze periode.
Veel drugs, een stoerder imago, en slecht lopende relaties.
Dave ontsnapte aan de dood, Michael koos waarschijnlijk wel zelf voor de dood.

avatar van vigil
Erg goede plaat van INXS vol met hits, singles en potentiele singles. Dankzij een discussie die ik had met luigifort over de singles van dit album weer eens uit de kast gehaald en ik heb er flink van genoten. Toen dit uitkwam (zeg maar de herst van 1990) was ik 15 en was INXS een van mijn grote favorieten. De cd-singles van Suicide Blonde, By My Side en Bitter Tears kocht ik en ik genoot van dit album (zoals het toen hoorde eerst op cassette).

Eigenlijk vind ik alleen Faith in Each Other wat minder. De andere 10 nummers zijn stuk voor stuk minimaal lekker en maximaal geweldig. Mijn favorieten zijn The Stairs (wat overigens in NL ook nog een single was), By My Side, Hear That Sound, Disappear en de lead single Suicide Blonde

avatar van luigifort
vigil schreef:
Mijn favorieten zijn The Stairs (wat overigens in NL ook nog een single was)

Is ook mijn favoriet..altijd geweest..en id n single (ik dacht ook alleen in Nederland..apart)
Die kunnen we dus mooi spelen volgend jaar
Maar Lately..Hear That Sound..Faith..de singles etc ook super
Who Pays the Price vond ik vroeger de minste..

avatar van vigil
luigifort schreef:

Klopt enkel in Olanda, niets gedaan helaas

avatar van vielip
Vandaag weer eens geluisterd. The stairs is hemels mooi! Rest van het album is ook bovengemiddeld overigens.